Vrijdag avond werd traditie getrouw de pitbox ingericht door het team met daarvoor een compleet ingerichte hospitality wat sponsor 2rent4you voor zijn rekening heeft genomen. Ook de Vipbox werd aangekleed waarna we helemaal klaar waren voor de Zaterdag en Zondag.
Zaterdag 1e kwalificatie:
Het waaide enorm maar gelukkig was het droog met een zonnetje. Fred en Ferry gingen tegelijk de baan op en al snel werd duidelijk dat door de wind de rijlijnen en rempunten heel anders waren. Heel erg jammer dat Fred gelijk te kampen kreeg met een slippende koppeling. Fred heeft het nog 3 ronden geprobeerd maar helaas, de koppeling bleef slippen. Ferry ging gelijk als een speer en zat in de top 10 te rijden. Toen hij echt wilde gaan aanzetten liet de vering hem in de steek. Waardoor Ferry de 1e training afsloot op een knappe 19e positie met een nieuw PR van 1.48.634 Het deelnemersveld was gigantisch sterk met maar liefs 5 EK rijders, en vele erg snelle gastrijders.
Tussen de trainingen door werd in de motor van Fred nieuwe koppelingsplaten gezet en Ferry zocht in overleg met So-products verbetering in de vering.
2e kwalificatie:
Fred en Ferry waren weer erg gemotiveerd om te gaan rijden. Fred zijn motor deed het weer perfect en kon zo zijn 1e normale ronden rijden. Dit was erg belangrijk gezien Fred een training gemist heeft, die erg apart was gezien de harde wind. Fred kwam nog een keer binnen om zijn vering te veranderen want de motor wilde de bocht niet in en ook uitkomen was een probleem. Hierdoor bleef hij "hangen" op een 35e plek. Ferry ging goed maar kon maar geen vrije ronde vinden. Iedere ronde was er wel wat waardoor Ferry zijn tijd uit de 1e training net niet kon verbeteren. Helaas waren dezelfde problemen met de vering nog steeds aanwezig.
In de avond is de vering en geometrie van Fred zijn motor compleet verandert om te zien hoe dat zou uitpakken in de Warm-up op Zondag.
Warm-up:
Het was bewolkt en de wind was nog steeds behoorlijk aanwezig. 8 minuten warm-up. Aan het eind van de pitstraat stonden alle coureurs zenuwachtig te wachten totdat ze de baan opkonden. Ferry wilde ook gelijk goed gaan aanzetten maar besefte dat het de 1e bochten oppassen was geblazen gezien de drukte. Helaas had Ferry gelijk want Bas Winkel en Bob Withag gingen na het rechte stuk onderuit doordat ze elkaar raakten. Ferry ging erg lekker en zette een zeer nette 15e tijd op de klokken met een nieuw PR van 1.48.256
Fred deed het ook erg goed door de 26e tijd te zetten. De motor was nu veel beter te besturen dus de veranderingen hebben goed uitgepakt.
Race:
De vele fans van Westerman Racing hadden een mooie plek opgezocht om de race te gaan bekijken. Dat het een spektakel moest gaan worden was wel duidelijk.
Ferry heeft de 19e startplek en Fred de 35e.
De start van Ferry was weer geweldig en kwam als 17e door. Deze positie kon hij een aantal ronden vasthouden totdat het bekende probleem met de achtervering weer begon. Maar Ferry liet zich niet kennen en verbeterde opnieuw zijn PR. Tijd: 1.47.836 De ronden hierna waren in de 1.48 wat er helaas voor zorgde dat Ferry een paar keer werd gepasseerd maar toch heel netjes 20e werd.
Fred liet ook zien dat hij racebloed in zich heeft. Zijn race opbouw was erg sterk te noemen en heeft continu strakke rondetijden gereden. Fred heeft het maximale eruit gehaald wat er in zat wat een mooie 29e plek opleverde.
De EK rijders en gastrijders krijgen geen punten voor het ONK. Fred en Ferry doen uiteraard wel mee voor het klassement. Ferry is 11e geworden wat hem weer punten oplevert! Fred wordt 18e maar valt helaas net buiten de punten. Maar dat er voor Fred binnenkort ook punten gaan komen weten we heel zeker.
De motoren gaan Vrijdag ochtend langs de veringspecialist om de problemen proberen op te lossen zodat we komend weekend tijdens het WK Superbike evenement weer progressie kunnen boeken op Assen.