De TT in Assen is voor Georg Fröhlich geëindigd in een schitterende 23e plaats. Tussen al het GP geweld heeft georg getoond een rijder te zijn met talent lef en doorzettingsvermogen.
Voor het team Abbink-Bos was dit de kans eens een kijkje te nemen op het hoogste niveau van de wegrace sport.
Kwalificeren zou al een prestatie op zich zijn,40 rijders met topmateriaal en geoliede teams met enorme budgetten zouden het ons niet makkelijk maken een plaatsje in de middenmoot te bemachtigen….
Na op woensdag geïnstrueerd te zijn door de IRTA over wat wel en niet mag bereidden we ons voor op de vrije training op donderdagmorgen.
Speciaal voor deze wedstrijd hadden we Andre stamsnijder ingehuurd zodat we verzekerd waren van optimale wegligging en adviezen aan Georg.
Het ging prima met Georg, het eerste half uur was hij in de top 20 te vinden maar geleidelijk aan begon iedereen aan de baan te wennen en Georg zakte weg in de achterhoede maar het verschil was te overzien.
Geen probleem, het was immers een vrije training, s'middags zou het vast wel beter gaan.
De tijd training op s'middags viel enigszins tegen, Georg kwam niet aan de tijd van zijn eerder verreden wedstrijd voor het EK.
Toen het begon te regenen was het over, verder rijden had geen zin en voor een regen set-up was het te laat.
Een 38e plek was zijn deel, we stonden er voorlopig bij maar het moest gewoon een stuk harder.
De vrije training op vrijdagmorgen begon een stuk beter ,Georg reed ruim een seconde van zijn beste tijd af en was terug te vinden op de 30e plek.
Zijn zelfvertrouwen begon te groeien en de Honda was perfect afgesteld voor de tweede tijdtraining s'middags.
Onze monteur Jörg Seel liet niets aan het toeval over en had de twee Honda's scherp afgesteld voor de laatste kans nog iets van Georg zijn tijd af te snoepen.
Georg ging direct enorm op het gas, met weer donkere wolken boven het circuit was dit de boodschap die we hem meegaven, gas geven en niet achteromkijken of binnenkomen.
De regen bleef uit, en Georg bleef maar gas geven…
Ronde naar ronde klampte hij aan bij de snellere rijders wat resulteerde in een veel sneller ritme en constante lage ronde tijden, Georg was regelmatig te vinden tussen de 20e en de 30e plaats.
Na een paar nieuwe dunlops moest het dan echt gebeuren, Georg zit achter een snelle Aprilla en laat niet los….
Al bijtend en slipsteamend weet hij er een perfecte rondetijd uit te persen en hij mag dan zaterdag ook starten vanaf de 27e plaats!
Zaterdagmorgen, de wedstrijddag begint goed, een stralende zon en een enorme sfeer op de TT baan geven een apart gevoel, de eerste sponsors worden naarbinnen geloodst met de teampassen, ook een sport op zich, maar we hadden weinig keuze.
Om 11uur staan we dan op de grid, een prachtige ervaring, en als we achterom en naast ons kijken mogen we best tevreden zijn met de trainingen.
De start gaat perfect voor Georg, hij komt de eerste ronde als 26e door en rijd in de tweede groep, kan het tempo goed volgen.
Wisselend van positie 21 tot 27 rijd hij de vele ronden en loopt zelfs in op de mannen voor hem, er is nog zicht op een plaatsje bij de eerste 20.
Een foutje in de Geert Timmerbocht gooit even roet in het eten, er is een gat gevallen met de mannen vlak voor hem.
Toch weet Georg een aantal rijders te pakken en finished als 23e en word als beste wildcardrijder afgevlagd!
Iedereen was super tevreden over de prestaties van Georg, de Honda liep als een kogel en was zeker GrandPrix waardig.
Volgende week word het team even opgesplitst want dan gaat Jasper naar de Nurburgring voor een wedstrijd voor het IDM en Georg gaat naar de volgende Grand Prix in Donington om als vervanger van Alex Masbou de kleuren van Malaguty hoog te houden.
Groeten Abbink-Bos Racing