Karl Muggeridge (Winston Ten Kate Honda) heeft zijn snelste ronde van het weekend neergezet tijdens de Superpole in Assen, waardoor hij de zesde plaats op de grid zeker heeft gesteld. Een plaats voor zijn teamgenoot James Toseland (Winston Ten Kate Honda).
Muggeridge Superpole ronde verliep veel soepeler dan die van zijn teamgenoot en dus was hij 0.022 seconden sneller. Toseland, die tijdens de twee vrije trainingen op racebanden sneller was, maakte op het nieuwe circuit een paar kleine foutjes in zijn Superpole ronde en finishte als zevende.
De dreigende regen bleef uit en de Superpole werd droog verklaard waardoor Troy Corser met de polpositie ging strijken, voor Noriyuki Haga, Toseland’s meest directe tegenstander in de strijd voor het kampioenschap. De inkorting van het Assense circuit tot 4.555km betekent dat de race op zondag nu 22 ronden zal telen.
Ronald Ten Kate – Team Manager
“Om heel eerlijk te zijn had ik gehoopt dat beide rijders vanaf de eerste rij zouden starten. In de laatste vrije training op race banden leek het alsof we op weg waren naar een mooi resultaat. Jammer genoeg hebben beide rijders enkele foutjes gemaakt waardoor we tevreden moeten zijn met de tweede startrij. DE race afstelling is bijna goed, maar er zijn nog enkele kleine probleempjes die we op moeten lossen. Onze rondetijden zijn constant en als het weer droog is ben ik er zeker van dat beide rijders vooraan kunnen eindigen.”
Karl Muggeridge – Winston Ten Kate Honda Rider (6e Plaats Position – Superpole tijd 1’39.543 – 42 ronden)
“De motor is nu een heel stuk beter en we hebben een redelijke afstelling gevonden. We moeten alleen nog bepalen welke band we gaan gebruiken. We weten dat de grotere 200 band meer uithoudingsvermogen heeft, maar de kleinere band is beter, deze houdt het alleen minder lang vol. Ik zou graag met de kleinere rijden, maar we moeten hier nog over beslissen. Misschien regent het morgen sowieso wel, aangezien de weersvoorspellingen het over regen hebben."
James Toseland – Winston Ten Kate Honda Rider (7e Plaats – Superpole ronde 1’39.565 – 44 ronden)
“Ik gleed een beetje weg en mijn voorwiel kwam omhoog tijdens de eerste sectie, waardoor ik mijn achterrem moest gebruiken. Hierdoor heb ik een paar tienden van seconden verloren in de Veenslang, maar de rest van de ronde verliep goed totdat ik bij de GT-bocht aan kwam. Ik gooide het stuur te agressief om en op de kerbstones kwam de hele motorfiets omhoog. Hierdoor verloor ik wederom een tiende of twee, waardoor ik een start vanaf de eerste rij kon vergeten. We zijn erg constant geweest op racebanden, al moeten we drie- of viertiende van een seconde sneller zijn. Ik ben er van overtuigd dat we die tienden moeten kunnen vinden. Ik sta alleen niet op die eerste rij waaraan ik de laatste tijd zo gewend ben geraakt.”