Afgelopen (TT) weekend stapte Nadieh op woensdagmiddag in de bus voor de reis naar de Red Bull Ring in Oostenrijk. Daar stond de 4e race van de IDM Yamaha R6 Dunlop Cup op het programma. Hieronder een verslag uit de eerste hand.
Na een lange reis (Red Bull Ring is voor ons +/- 1200km) kwamen we op donderdagmiddag aan op het circuit. Het was ontzettend heet, en dit zou ook de rest van het weekend zo blijven. Geen lekker weertje om uit te pakken 😉 ‘s Avonds heb ik een paar rondjes over de baan gefietst, de layout was een beetje saai maar het hoogteverschil maakte veel goed!<br /> <br /> De vrije trainingen op vrijdag gingen lekker, we hebben wat aanpassingen gemaakt aan de motor en die zijn zeker goed uitgepakt! Rijden in de hitte is fysiek gelukkig goed te doen vanwege de lange rechte einden, en ook de banden lijken zich goed te houden.<br /> <br /> Zaterdagochtend is mijn eerste kwalificatie, ik rij harder dan op vrijdag maar ben niet helemaal tevreden met mijn tijden en ga de pits in voor een korte pauze. Met tijd voor nog 3 rondjes ga ik weer naar buiten, ik zet alles op alles voor mijn laatste ronde en mede dankzij een slipstream van een van de andere rijders verscherp ik mijn tijd met een volle seconde!<br /> <br /> ‘s Middags wist ik mijn tijd nog iets te verbeteren, al was dit wel heel lastig. Het was in de schaduw van de tent al 39 graden, het asfalt zelfs bijna 60! Hierdoor was de grip ver te zoeken, en omdat de motor onder het rijden zo’n 95 graden werd verloor deze aardig wat vermogen. Ik stond als 25e gekwalificeerd.<br /> <div><br /> </div>
Zondag was ik voor het eerst een keer blij dat de R6 Cup altijd zo vroeg moet racen, het zou nu een stuk minder heet zijn dan midden op de dag. Mijn start was goed, ik pakte bij de eerste 2 bochten een paar plekken. Voor de 3e bocht remde ik nog 2 jongens uit, maar toen werd vlak voor mij Patrik Zupancic onderuit gereden.<br /> <br /> Hij gleed precies op mijn lijn, waardoor ik vol in de remmen moest en de aansluiting met de rest van de groep gelijk verloor. Ik had het gat misschien nog dicht kunnen rijden, maar baalde zo erg dat het in plaats van 1 bocht 2-3 rondjes duurde tot ik m’n aggressie kwijt was. Ik maakte veel kleine foutjes tot ik eindelijk een keer naast de baan kwam en realiseerde hoe dom ik bezig was.<br /> <br /> Ik kwam achter Irzyk de baan op, reed het gat naar hem dicht, vond z’n zwakke plek en haalde ‘m in. Hij kon bij mij aanpikken maar heeft de rest van de race geen echte inhaalpoging kunnen doen. De laatste ronde heb ik extra laat geremd omdat ik weet dat dat Irzyk zijn sterkste punt is, dit heeft gewerkt en uiteindelijk ben ik gefinished op de 22e plek.<br /> <br /> Ik was (en ben) erg teleurgesteld, omdat ik een goede start had en 100% zeker wist dat ik mee had kunnen rijden in de groep – voor het eerst dit seizoen. De motor bevalt mij met de aanpassingen veel beter, ik rij eindelijk rond met vertrouwen & plezier. Des te meer reden om het goed te maken met de volgende race in Assen op 20-22 juli !!