Teams: Nadieh verbetert zich, maar heeft weer pech

48

Van 20-22 juli bracht de IDM karavaan een bezoek aan Assen. Het lukt Nadieh steeds beter om haar rijstijl aan de Cup R6 aan te passen, het gat naar de kop van het zeer sterke veld is weer iets geslonken. De start en de eerste ronde verliepen heel goed, tot de Ramshoek… hieronder het verslag van Nadieh.

Afgelopen weekend was het dan eindelijk tijd voor de race waar ik dit seizoen erg naar uit keek: het IDM op Assen. Niet mijn favoriete circuit, maar ik ken het wel heel goed.<br /> <br /> Na twee dagen vrije training bij Motorsportschool Holland en achteraf wat vergelijken van data, waren we er eindelijk achter wat mij dit jaar in de weg zit om hard te rijden met de Cup R6, namelijk mijn rijstijl.<br /> <br /> Terwijl ik gewend ben om heel diep de bocht in te remmen, moet je de R6 met standaard voorvork meer rijden als een 125. Dus vroeg de rem loslaten, en op hogere snelheid doorrollen. Hier horen ook weer compleet andere lijnen bij, en niet te vergeten de afstelling van de motor, waarvoor we gelukkig hulp krijgen van Gerard Rike.<br /> <br /> Mijn in 2.5 jaar tijd opgebouwde rijstijl kon ik natuurlijk niet zomaar even omgooien, maar tijdens de tweede kwalificatie begon het er al aardig op te lijken. Hiermee reed ik een rondje 1:48.5 &ndash; gelijk aan mijn officieel geklokte snelste ronde met de (snellere) Triumph vorig jaar.<br /> <br /> De laatste ronde van QP2 was een 1:47 geworden, ware het niet dat ik nogal lomp werd ingehaald door een van de andere rijders (waarmee hij allebei onze rondjes verpestte). Desondanks was ik blij met het resultaat, want ik wist dat er meer in zat!







Zondag mocht ik de race starten van de 24e plek, helaas helemaal aan de binnenkant van de baan. Het plan was om een goede start te maken, wat plekken te pakken in de eerste paar bochten en vervolgens mee te rijden in de groep die 1:46 reed.<br /> <br /> Dit begon goed, ik kon voor de eerste bocht naar de buitenkant van de baan komen en haalde een aantal jongens in door hogere snelheid te houden. Halverwege de ronde kwam ik even vast achter een langzamere rijder, waardoor ik alweer een gat dicht te rijden had naar de rest.<br /> <br /> Hier kreeg ik helaas de kans niet voor, want voor (een van) de snelste bocht(en) op het circuit, Ramshoek, kwam mijn motor tussen de versnellingen. Ik had dit nog nooit gehad op de R6, en er komt nogal een naar geluid van het blok als het wel gebeurd. Voor ik door had dat &lsquo;ie &lsquo;slechts&rsquo; tussen versnellingen zat reed ik al in de grindbak..<br /> <br /> Na mijn uitstapje reed ik laatste met enorme achterstand. Het is me uiteindelijk wel gelukt om terug te rijden naar m&rsquo;n startpositie, maar helaas niet met de rondetijd die ik wou rijden gezien ik weer terugschoot in mijn oude rijstijl.<br /> <br /> Het heeft even geduurd, maar ik kijk inmiddels toch wel met positief gevoel terug op het weekend. Ik weet nu eindelijk waarom ik tot zover niet aan m&rsquo;n rondetijden kwam, en zit nu weer op het niveau van eind vorig jaar &ndash; maar dan met standaard vering en motorblok. Tijd voor wat progressie!