Teams: Olivier Depoorter op Lausitzring

57

Olivier Depoorter is in vorm wanneer hij, donderdag 6 september, op Eurospeedway Lausitz aankomt om er de 9e wedstrijd van het FIM Superstock 1000 kampioenschap te betwisten. Hij is nog steeds onder behandeling van een kinesist voor zijn schouder, maar deze heeft praktisch zijn gehele mobiliteit teruggevonden. 

Vrijdag, tijdens de eerste vrije oefening, moet Olivier rustig rijden, de motor van zijn Yamaha is nieuw en moet nog ingereden worden. Hij wordt gecrediteerd met de 33ste tijd. Gedurende van kwalificatie van 45 minuten, verliest Olivier veel tijd met het afstellen van technische problemen. De tijd om nieuwe banden te steken en proberen een snelle ronde te zetten wordt daardoor krap. Hij wordt als 27ste ingedeeld als de tijd verstreken is. Hij weet dat het nog beter kan, maar morgen is er nog een dag.







Maar dat is ijdele hoop, de volgende morgen zijn de hemelsluizen geopend en dat zal het beeld voor de ganse dag zijn. De baan is een gevaarlijke piste waar je op sommige plaatsen grip hebt, en een meter werd, totaal geen grip hebt. Een tijd zetten is totaal uitgesloten. Olivier gaat voorzichtig de baan op om de machine af te regelen in functie van deze weersomstandigheden die dreigen om ook op zondag hetzelfde scenario te geven.

Maar neen! De laatste druppels zijn gedurende de nacht gevallen. En zondagmorgen komt er nog een straaltje zon tevoorschijn. Dat maakt dat alle afstellingen terug moeten worden aangepast en uitgeprobeerd tijdens de warm-up van man 10 minuten, het voelt goed aan voor Olivier die een 14de tijd wist te plaatsten. Hij maakt zich klaar voor van wedstrijd van anderhalf uur later. Een voortreffelijke start maakt dat de Autophone – Zone Rouge rijder mee in de middengroep zit. Als 15de komt hij de eerste maal door aan de muur waar het team het rondebord toont. Hij kan nog een plaatst inwinnen, maar dan voelt hij dat zijn rem zacht wordt. Hij moet steeds harder en vroeger remmen wat maakt dat hij een plaats terug moet inleveren, tijdens de 5de ronde gebeurd het aan de achterkant van het circuit, een grote stofwolk. 

"In de bocht voor de laatste rechte lijn, begin ik te remmen wanneer Burrell zonder te remmen aankomt, en binnendoor komt, hij haalt het niet meer en neemt me mee in zijn val. Mijn motor ligt boven op de zijne in het grind. De benzine van zijn machine lekt en maakt vuur. Gelukkig hebben van commissarissen snel gereageerd en de brandblussers gebruikt. Beide motoren zijn wit door het poeder. Het is jammer, maar het is een koers feit waarvan ik geenszins verantwoordelijk ben."

Het avontuur loopt wederom af op een sisser, maar hij verliest de moed niet en is ondertussen op weg naar Frankrijk – Magny Cours, waar hij de 24uur wedstrijd zal betwisten in het WK Endurance.