Teams: Ook op nat Spa doet Allard goede zaken

30

Vanaf vrijdagochtend zou het regenen op het circuit van Spa-Francorchamps, omstandigheden waarin Allard zich goed voelde. Zaterdag werd er een kwalificatie afgelast en zou pas zondag de tweede kwalificatie verreden worden. De eerste was als enige op een droge baan en Allard kwalificeerde zich als 8e. Zondagmiddag begon de baan tijdens de race heel snel te drogen. Met zachte regenbanden ging Allard van start. Na een paar ronden kreeg hij steeds meer last van een spinnende en driftende achterband. Hij wist als nog als 7e te finishen, maar zou als 4e in de uitslag staan.

Het was maar een kort weekje na de race op Assen. De motor eruit, schoonmaken, andere afstelling erin en weer de oplegger in. Donderdagavond werd de oplegger het paddock van Spa-Francorchamps opgereden. Vrijdag stonden er 4 vrije trainingen gepland. Vanaf de eerst tot de laatste zou de baan niet opdrogen. Hoewel Allard er een goed gevoel bij kreeg was het niet helemaal waarop vooraf gehoopt was. <br /> &nbsp;<br /> Zaterdagmorgen werd de eerste kwalificatie binnen een ronde afgebroken door een oliespoor. Nadat er anderhalf uur gewacht werd in de pitstraat, ging de hele training niet meer door. De tweede kwalificatie zou de eerste worden en de warm-up op zondag werd de tweede kwalificatie. Tijdens deze eerste kwalificatie was de baan bijna helemaal droog, eindelijk slicks. Met een baan van ruim 7 km met een rondetijd van 2 min 30 sec is er in een sessie van 20 minuten niet veel te proberen. Hoewel Allard niet helemaal blij me de afstelling was, was hij wel tevreden met een 8e positie. <br />







Op de zondagochtend werd de tweede kwalificatie in de regen verreden. Weer ongelofelijk hoeveel grip de Dunlop regenbanden geven. Allard bleef maar verbeteren en was nog niet aan zijn max toen de sessie afliep. Hij was zeker klaar voor een regen race. <br /> &nbsp;<br /> Maar vanaf dat moment werd de regen minder en de lucht iets helderder. Met vertrek van de race waren er al droge plaatsen ontstaan op het circuit. Met een set zachte regenbanden vertrok Allard de race in. Zijn start was goed en hoewel er een aanval kwam van Bekker wist hij nog in de eerste ronde Politiek voorbij te gaan. Daarbij bleef hij tot de 3e ronde op een 7e positie liggend de aansluiting met de rijders vanaf plaats 3 te behouden. Tot hij snel te maken kreeg met een spinnend achterwiel, de baan was te droog en de achterband werd te warm. Hij verloor de aansluiting met het groepje maar had gelukkig al een mooie voorsprong opgebouwd naar zijn achtervolgers. Ieder bocht kwam hij steeds dwarser uit en de motor spinde tot in de derde, vierde versnelling ver door. Hoe droger het werd hoe langzamer Allard rondging, precies andersom dan gebruikelijk op een natte baan. Zijn achtervolgers kwamen dan ook weer dichterbij. Maar op de finish had hij nog een goede seconde over en finishte op een mooie 7e positie. <br /> &nbsp;<br /> Bij de nacontrole bleek wel dat de achterband van Allard het meest te verduren had gehad. Aan de rechterkant was het profiel nog maar net een millimeter hoog. Hoewel iedereen al blij was met een 7e positie werd het al snel duidelijk dat het meer punten op zou gaan leveren. Door onder andere diskwalificaties wegens onreglementaire motoren kwam Allard op de officiële uitslag dan ook op een 4e positie. Helemaal top natuurlijk. De 6e positie in de tussenstand lijkt redelijk veilig en het verschil met de nummer 5 Joan Veijer is verder teruggebracht naar 4 punten. We kijken erg uit naar de volgende en gelijk laatste twee races op Assen.