Op vrijdag waren voor de Dutch Superbikes een tweetal vrije trainingen van een half uur ingepland. Doelstelling van dit weekend was om een tijd neer te zetten in de 1.46. De trainingen op vrijdag werden onder warme omstandigheden afgewerkt. Uiteindelijk werden de vrije trainingen afgesloten met een snelste tijd van 1.46.9. De tijd in de 1.46 was gezet en dit gaf hoop voor de kwalificatietrainingen op zaterdag. Wel moest een olielekkage gevonden en verholpen worden, want na de eerste en tweede vrije training zat er olie op het achterspatbord. Geen fijne gedachte wetende dat het circuit van Assen een aantal zeer snelle bochten heeft.
Vrijdagavond werd de motor geprepareerd voor de zaterdagtrainingen. Tot twee keer toe bleef Marco steken op een tijd van 1.47.0. In de tweede kwalificatietraining werd Marco bijna van de baan gereden in de Ruskenhoek. De concentratie moest weer even hervonden worden. Met nog drie minuten op de klok, ging Marco er goed voor zitten. Dit moest de ronde worden. Met een voor het gevoel tot dan toe foutloos rondje, stuurde Marco vol in de vijfde versnelling de Ramshoek in. Op de ideale lijn reed een Belg, waar Marco net langs af zou kunnen sturen. Op het moment dat Marco op hoge snelheid de Belg aan de buitenkant voorbij wou steken, besloot de Belg de pitstraat in te rijden, waardoor Marco vol in de ankers moest. Weg snelle ronde en balen.
Hevig gefrustreerd kwam Marco terug bij de tent. Na Marco even met rust te hebben gelaten werd de balans van de kwalificatietraining opgemaakt. Helaas net geen tijd in de 1.46 waardoor een 24e startplaats in een startveld van 52 coureurs zijn deel was. Desondanks was het gevoel goed. Marco rijdt agressiever en ook de RC8 gaat richting de optimale setting. Zaterdagavond werd de RC8 nog flink onder handen genomen en werden de laatste storende mankementjes opgelost.
Na een nacht met hevig onweer in de paddock was het rond 11.00 uur tijd voor de warming-up. De RC8 was klaar voor de wedstrijd. De race van de Dutch Superbikes werd als eerste verreden. Om 12.00 ging Marco zich opladen voor de race van 12.30 uur onder begeleiding van harde klanken van opzwepende muziek.
De startlichten doofden om 12.40 uur en Marco had een redelijke start. Meteen maakte Marco een aantal plaatsen goed en kwam als 20e de eerste ronde door. Marco kon zich goed weren in het groepje en zat na een aantal ronden op de 17e positie. Belangrijker was echter dat de eerste vijf ronden allen in de 1.46 werden gereden, met een snelste ronde van 1.46.1. Ineens ging de rondetijd met een seconde omhoog en kwam er dreiging van achteropkomende coureurs. Achteraf bleek de quickshifter te zijn uitgevallen, waardoor het gas weer even dicht moest bij het opschakelen. Het gat van 8 seconden op de achtervolgers slonk zienderogen en het zou lastig worden om zijn plek te verdedigen. Als eerste kwam Ron van Steenbergen voorbij op zijn Ten Kate Honda Fireblade. Zijn oude teamgenoot Gian van Zandbeek, rijdend op een Yamaha R1, was de volgende bedreiging. Bij het ingaan van de laatste ronde zat Gian bij startfinish in de slipstream van Marco en werd de RC8 op kracht voorbij gereden. In de laatste ronde probeerde Marco nog een aantal keren Gian met het aanremmen te verrassen, maar de kracht van de R1 was te groot. Doordat een aantal coureurs voor Marco waren uitgevallen, werd Marco als 17e afgevlagd. Voor Marco zaten echter 5 gastrijders die geen ONK punten toebedeeld krijgen, zodat Marco uiteindelijk 12e werd. Vier ONK punten worden toegevoegd aan de behaalde punten in Eemshaven en Oss.
Terugkijkend op het weekend moet de conclusie worden getrokken dat we nog steeds de goede kant op gaan met de KTM RC8. Ruim een seconde werd weer afgereden van de snelste tijd tot nu toe gezet met de RC8. Voor het volgende ONK weekend, 14 en 15 juni te Assen, wordt een plan uitgestippeld om effectiever met de trainingen om te kunnen gaan. Het blijkt steeds dat Marco in de wedstrijd ruim een seconde harder kan rijden dan in de trainingen. Als we erin slagen om dit naar de trainingen te kunnen vertalen, schuiven we op in de startopstelling.