Tevreden over de 16e plaats kon Patrick niet zijn na de internationale race op de Duitse Lausitzring, afgelopen weekend. Maar ook niet ontevreden want de opgedane ervaringen waren leerzaam en toonden opnieuw aan dat de nieuwe vering volop mogelijkheden biedt.
Op het “stuurbaantje” van Lausitz met z’n vele bochten begonnen 39 rijders uit diverse landen op de vrijdag aan hun kwalificatie. Het waren juist de vele bochten die Patrick en z’n team dwarszaten, want de goede afstelling kon nog niet worden gevonden. Tijdens de kwalificatie was er wat winst gevonden maar twee lastposten van bochten zorgden er voor dat er niet meer in zat dan een 23e trainingstijd. Zoals gewoonlijk bleef het team doorsleutelen en in de warm-up op zondag betaalde dat zich uit met een seconde per ronde sneller dan de dag er voor.
In de race had Patrick een goede start. Hij pakte direct 10 plaatsen winst en kwam als 13e uit de eerste bocht. Snel daarna zit Patrick al op de 11e plek als het bochtige circuit zich opnieuw niet als een vriend van Patrick laat gelden. In één van de korte bochten raakt hij de schakelpook waardoor de machine in z’n vrijloop komt. Dat kost uiteraard heel veel snelheid waardoor Patrick terugzakt tot in het achterveld. Hoewel er dan niet veel ronden meer zijn te rijden, vecht Patrick zich nog terug tot een uiteindelijke 16e plaats.
“Het was niet super en deze baan ligt mij niet echt”, aldus een nuchtere Patrick na afloop. Maar de tevredenheid zit opnieuw in de afstel-technische mogelijkheden: “We hebben weer veel kilometers gemaakt en nog meer ervaring opgedaan met de afstelling van vooral de vering. Ik voel gewoon dat we snel kunnen zijn maar dan moet ook het circuit een beetje meewerken. Dat was nu minder het geval. Belangrijk is dat we vol vertrouwen naar de komende races kunnen gaan”.
De eerstvolgende race voor Patrick is niet – zoals eerder gemeld – in Hengelo waar de 125cc race is geschrapt, maar in de Eemshaven waar op Hemelvaartsdag de tweede ONK race wordt verreden.