Afgelopen weekend werd de eerste ronde voor het WK zijspannen verreden op het Duitse circuit van Schleiz. We vertrokken woensdag avond al richting het oosten om op tijd aanwezig te zijn en alles op te bouwen. Nadat alles was opgebouwd en schoongemaakt , werd de papier winkel geregeld en stond niks ons wk debuut meer in de weg.
Het snelle blok was in Engeland geweest voor een revisie en deze werd weer in het span gebouwd. Dit jaar zijn er een paar nieuwe teams bij het WK gekomen met vooral jonge rijders en passagiers, de gemiddelde leeftijd is aardig naar beneden bijgesteld wat de Superside en de FIM blij maakte.
Vrijdag : vrije en 1e tijd training
Deze morgen was er nog een rijders meeting met de FIM delegatie dit was natuurlijk allemaal nieuw en spannend voor ons team. Na de middagpauze werd het circuit geïnspecteerd wat volgens de zelfde regels gaat als met de moto GP en superbikes het verschil was dat er hier niet zoveel baco,s langs de baan stonden dan bv Assen. Het was al zeer druk met publiek die al vanaf s,morgens 8 uur naar de trainingen in de suport klassen kon kijken . het bijprogramma bestond uit het Zwitsers / Oostenrijks superbike en Supersport kampioenschap en de Duitse cup klasses.
Om 13:15 ging de pitstraat open voor de vrije traingen van 30 minuten deze training zou in zijn geheel gebruikt gaan worden om het gereviseerde blok in te rijden en om in het ritme te komen. Dat er bij de wk direct vol van start word gegaan was al snel duidelijk Bennie en Kees werkten rustig hun in rij programma af en in de laatste minuten werd er nog even een snel rondje gereden 1.41,2 dit lag al zeer dicht bij hun snelste tijd vorig jaar gereden tijdens het IDM. Om 15:10 zou de eerste tijd training beginnen, voor die tijd werd er nog een nieuwe achterband gemonteerd .
Ook Bennie en Kees hadden zich voorgenomen om direct snelle tijden op de klokken te gaan zetten en in ronde 3 werd er al onder de 1.40 gereden. In ronde 8 werd de beste tijd neergezet een 1.38,1 . Deze was goed voor de 14e plaats. Met deze prestatie was het gehele team dik tevreden. Het verschil met Birchal die de snelste tijd noteerde was 9 seconden.
Zaterdag : 2e tijd training en sprintrace.
Om 10 uur begon de 2e en beslissende tijdtraining ook nu zou er weer snel geprobeerd worden om de tijd te verbeteren . wat er ook geprobeerd werd de tijd van gisteren werd niet verbeterd wel werd er constant rond gegaan. Helaas de concurrentie ging wel sneller wat resulteerde in een terugval naar de 18e plaats.
Het verschil met onze naaste belagers was niet groot maar het is natuurlijk altijd beter om voor ze te staan.
Om 3 uur s,middags was de start van de sprintrace over 11 ronden. De start was super en bij het uitkomen van de eerste bocht had team Streuer al 2 posities winst gemaakt Er begon zich een groepje te vormen Met de Zwitsers Rutz en de Engelse Combinatie van Chaplow dit bleef ronden lag zo, met diverse wisselingen.
Later in de race komen ook nog de sloveens Engels team Remse en Biggs zich met deze strijd om de 14e plaats bemoeien. Dan bij het ingaan van de laatste ronde slaat het noodlot toe voor team streuer ,schakelen is niet meer mogelijk en Bennie parkeert het span aan de zijkant. Jammer wk punten hadden er zeker ingezeten.
De Nederlandse eer werd nu hoog gehouden door Team Keppel die met een 15e plek hun eerste WK punt scoorden. Nadat iedereen weer een beetje de teleurstelling te boven was werd er direct begonnen met het opsporen van het probleem. Die bleek te zitten in de koppeling, op aanraden van de Finse wereld kampioen Pavarinta werd er een zogenaamde slipperclutch koppeling gemonteerd. Het werd zeer laat voor de monteurs Barelt en Jan die s,nachts om 3 uur de klus geklaard hadden.
Zondag : Gold race
Van uitslapen is er hier geen sprake want in tegenstelling van wat wij in Nederland gewend zijn begon men hier om 8 uur s,morgens al met de warm up training van de diverse klassen. Wij zouden om kwart voor tien aan de beurt zijn. Er werden 6 rondes gereden op een opdrogende baan alles voelde en liep goed dus er werd met vol vertrouwen uitgekeken naar de gold race van de middag. Voor de race zou er nog een rijders parade plaats vinden . Alle WK deelnemers werden op een vrachtwagen het circuit rond gereden en bij iedere tribune werd er even gestopt om een team te interviewen . Dan zie je ook dat de zijspan sport nog steeds mateloos populair is in Duitsland want bij iedere tribune werd de vrachtwagen met veel gejuich en geklap begroet. Er waren volgens opgave van de organisatie 25.000 bezoekers .
Ook deze keer was de start van team Streuer zeer goed , er begon zich direct weer
Een strijd te ontwikkelen tussen ons , Chaplow ,Rutz en de fransman Barbier. Doordat er voor ons een paar teams uitvielen werd dit een gevecht om de 12e plaats Bennie en Kees moesten na een aantal ronden iets toe geven op dit groepje maar het verschil was nog te overzien. Toen helaas in Ronde 14 Kwam team Streuer de pits ingereden met de mededeling dat er weer een probleem met het schakelen was.
De teleurstelling bij ieder was groot maar ook heel houden hoort bij racen en met deze gedachten in het achterhoofd werd de thuis reis aanvaart.
Al met al een hoop pech dus bij ons WK debuut wel werd er tijdens de sprint race een nieuwe PR gereden van 1.37,8 . Dit weekend is er door het hele team veel ervaring opgedaan en het blijft natuurlijk jammer want WK punten hadden er zeker ingezeten. Onze volgende WK race is in juli tijdens de Moto GP op de Sachsenring.
Team Streuer gaat zich nu weer opmaken voor de volgende ONK race op het mooie straten circuit van Hengelo .