Teams: Pepijn pakt 4e plaats in Hengelo

129

Donderdags (Hemelsvaartdag) rond half 10 zou de eerste training beginnen, de 125cc samen met de B-groep supersport 600cc. Omdat de superbikes echter twee keer rode vlag hadden, werd het 10 uur voor de training begon. Toen tijdens eerste training Frank Kastermans vlak naast de baan viel, was het weer rode vlag. Het duurde echter zo lang voor de ambulance weer weg was dat de training na maar 4 ronden te hebben gereden niet werd hervat.

Pepijn had deze vier rondjes rustig aan gedaan om het circuit te leren kennen. De tweede training was 7 ronden lang, ook ingekort vanwege meerdere rode vlag situaties gedurende de dag. Pepijn leerde de baan wat beter kennen, hield echter zijn kop er wel goed bij, wat op dit circuit wel nodig is. Joey Litjens was al eerder afgevoerd naar een ziekenhuis vanwege een val. Na de tweede training zei Pepijn dat hij het circuit steeds leuker begon te vinden, wat ook aan zijn tijden te zien was. De derde training werd ook ingekort tot 17 minuten (7 ronden). De motor liep goed en monteur Jeroen had de cilinder er elke keer weer snel af en op. Vrijdags een rustdag met veel wind, waarbij verschillende tenten sneuvelden.







Zaterdagochtend is het stralend weer. Vooraf de twee kwalificaties is er nog een training gepland. Tijdens deze training reed Pepijn met 2.05.429 twee seconden van zijn tijd van donderdag af.  Gelukkig reed de 125 nu alleen op het circuit zodat ze vandaag ruim baan hadden. Om 13.45 uur werd de eerste kwalificatie verreden, Pepijn was weer twee seconden sneller dan tijdens de ochtendtraining en zette een tijd van 2.03.598 op de klok, de derde tijd.  Aan het eind van de dag om 18.00 uur was de 2e kwalificatie. Pepijn’s motor liep niet echt goed, dus werd er nog een andere afstelling geprobeerd, ook dit werkte niet en hierdoor moest Pepijn de motor erg pushen om er nog een goede tijd uit te rijden. Het lukte om heel iets sneller te zijn als tijdens de eerste kwalificatie; 2.03.522, goed voor de vierde plek. Terug in de tent werd nagezocht waar het aan kon liggen, nu bleek dat de membraamplaatjes kapot waren. Nadat deze waren vervangen werd de motor weer klaar gemaakt voor de warming up van zondag.

Ook de zondag was weer een super zonnige dag. Tijdens de warming up om 9.30 uur kwam Pepijn al na de eerste ronde binnen omdat de motor nog steeds slecht liep, er werd nog een andere sproeier gemonteerd, echter, de warming up was al van 10 minuten ingekort naar 8 minuten en toen Pepijn na 7 minuten de baan weer in wilde om het nog een rondje te proberen mocht hij niet meer de pitsstraat uit. Dus weer terug naar de tent en de motor nakijken, doordat er een paar boutjes losgetrilt waren trok de motor valse lucht.

Om 15.15 uur werd de race onder zeer zonnige omstandigheden verreden. Pepijn had een goeie start, ging als derde de eerste bocht in en kwam er als tweede weer uit omdat Michael van de Mark helaas in de bocht onderuit was gegaan. Nu lag Alexander Kristiansson voor, met Pepijn als tweede en daarachter Frank van Dragt. Frank kwam Pepijn voorbij en toen ging Frank er in dezelfde bocht als Michael met een highsider af.  Tijdens de derde ronde werd rood gevlagd omdat de ambulance de baan op moest. De organisatie besloot om opnieuw te starten voor een race van 9 ronden (i.p.v. 14 ronden).  Omdat Michael van de Mark weinig schade had kon hij weer aan de start verschijnen. Ook nu lag Pepijn weer op een derde plek na de start en kon gedurende vier ronden Kevin Valk achter hem houden, daarna haalde Kevin Pepijn in waarna Pepijn hem weer pakte, toen Kevin hem voor de tweede keer inhaalde kon Pepijn zijn derde plek niet meer terug pakken. Kevin en Pepijn maakten er een mooie strijd van. Michael van de Mark won met ruime voorsprong op Alexander Kristiansson, die de tweede plaats veroverde. Pepijn finishde als vierde. Aankomende donderdag vertrekt racingteam Bijsterbosch weer naar Nurburg voor de derde IDM wedstrijd.