De titel van dit verslag slaat niet alleen op de laatste race van het Dutch Superbikes seizoen, maar op het hele raceseizoen van 2007. Bij de Race of the Champions, de traditionele laatste race van het ONK, vocht Peter tot het eind en sleepte er een mooi resulaat uit.
Het was een seizoen met ups en downs, maar bij de laatste race van het seizoen liep het meteen lekker voor de 23-jarige student uit Enschede. Peter deed het in de eerste kwalificatie training rustig aan pakt een 24e tijd. In de tweede training ging het, met een nieuwe achterband, een stuk beter en hij pakte een mooie 15e positie op de grid.
De warm-up leek met dit drukke veld wel een mini-race, maar alles liep prima. Peter had aan de 8(!) minuten genoeg om even lekker wakker geschud te worden. Bij de start van de race was dit goed te zien. Politiek schoot van een 15e plek naar voren en kwam bij de eerste doorkomst al als 12e door. In de hoop bij de top 10 te blijven, forceerde hij zich een beetje teveel aan het begin van de race en maakte daardoor een paar kleine foutjes. Hierdoor verloor hij natuurlijk het contact naar voren en zag de man achter hem voorbij komen. Dit alles was nog geen probleem, maar toen hij een ronde later 3 plaatsen verloor was hij toch echt wel even van slag.
Hij had een ronde nodig om de situatie even te analyseren en met nog 7 ronden te gaan zette hij de aanval in. Eerst was Jeffrey de Vries aan de beurt, voor de Stekenwal zette hij de motor ervoor en bij het aanremmen voor de Bult was hij er definitief voorbij. Bas Winkel was daarentegen een ander verhaal, deze late remmer had een andere tactiek nodig. Een tactiek die Peter tot 2(!) keer toe forceerde rechtuit te gaan in de Ruskenhoek. Maar uiteindelijk was de plek voor hem.
Met nog 3 ronden te gaan was Allard Kerkhoven de kopman van de groep en daar zat Peter nu direct achter. Ook Allard heeft weer hele andere snelle punten op het circuit, dus Peter besloot een ronde of twee te kijken waar hij zijn slag moest slaan. In de laatste ronde kon hij zijn motor net voorbij die van Allard steken bij het ingaan van de Stekenwal, maar hij verloor net iets teveel snelheid, waardoor Allard er bij de Bult weer voor zat. Nog 1 poging over, op naar de Ramshoek en de GT-bocht. Bij het insturen van de supersnelle Ramshoek zat Peter aan het achterwiel en zat er bij de apex van de bocht daadwerkelijk naast. Allard een meter van de kant, Peter op de curbs en aanremmen voor de GT, natuurlijk helemaal aan de verkeerde kant van de baan. Peter zat ernaast en dus had hij de binnenkant voor het insturen van de GT, maar de positie op de baan en het late rempunt gingen niet helemaal gepaard. Hij wist dat hij onderuit zou gaan als hij de ideale lijn ging insturen, dus ging hij iets wijd, verloor alsnog z’n voorwiel maar ging niet onderuit. Wel glipte Allard voorbij en deed Bas Winkel nog een verwoede poging door het kunstgras die het niet haalde. Na een superspannende race werd Peter dus verdiend als 13e afgevlagd. Een mooi eind voor een afwisselend maar mooi seizoen.
Dit was dus het eerste seizoen IDM en Dutch Superbikes. Pas aan het eind van dit seizoen was de motor een beetje competitief, dus zou je zeggen dat er volgend jaar veel meer in zit. Maar volgend jaar wordt het helemaal anders!
Peter gaat vanaf medio februari met zijn bachelorscriptie beginnen en zal zich daarom niet voor een volledig kampioenschap in gaan zetten. De K7 Suzuki 1000 blijft en daarmee zal hij volgend jaar de mooie races van het IDM en het ONK meepakken, daarnaast zal hij ook nog wat Supermono, Sound of Thunder, Classic, Enduro en Supermotard wedstrijden meepakken met motors en projecten die even in de kast hebben gestaan. Zolang ze qua tijd maar uitkomen en het mooie evenementen zijn zal hij in 2008 van de partij zijn!
Nu eerst nog de laatste race in de Verenigde Staten meepakken om toch een keertje met de nr. 1 plaat op het circuit te staan.
Tot volgend jaar! Jullie horen nog van ons!
MRTT-Hugen Racing
#59 Dutch & IDM Superbikes
#1 AHRMA Formula 750 & Formula Vintage