Teams: Peter Schalken met Yamaha R1 naar Dutch Superbikes

237

In Dussen werd op 16 februari door het eLBé Keukens Racingteam voor pers, sponsors, fans en vele belangstellenden het nieuwe racemateriaal gepresenteerd.

Door presentator Jos Damen werden eerst de teamleden voorgesteld waarna de apetrotse coureur Peter Schalken vanuit de coulissen met zijn fonkelnieuwe Yamaha R1 het podium op kwam rijden. De Yamaha was werkelijk bijzonder fraai gestyled en gespoten. Gestoken in de nieuwe Damen Leathers raceoverall, met daarbij de nieuwe Arai helm vormde het totaal een prachtig geheel. Duidelijk is er veel werk verzet de afgelopen tijd.







"We wilden dit jaar het materiaal echt tijdig gereed hebben want alles is nieuw", legt Peter uit. "Ik wil nu al iedereen hartelijk danken die zich enorm heeft ingespannen om alles tijdig gereed te krijgen. Dankzij de vele handen en in het bijzonder Jup van Stee, eigenaar van Motor Centrum Roosendaal, is dit zo perfect voor elkaar gekomen!"

Jos Damen informeert vervolgens bij Peter wat de reden voor de overstap naar de Dutch Superbikes is geweest?

"Na acht jaren racen was ik toe aan een nieuwe uitdaging", legt Schalken uit. "Tot mijn zware crash op het circuit van Oschersleben was mijn streven naar een plaats bij de tóp-5 van de Supersport 600 haalbaar maar toen ik door die nare crash drie races moest missen kwam ik uiteindelijk niet verder dan een tiende plaats. Om nu een nieuwe poging te ondernemen om de top in de Supersport te halen was weer een grote investering nodig. Het was een veel groter uitdaging om het roer helemaal om te gooien naar de Dutch Superbikes. Ook Jup van Stee van MCR en mijn hoofdsponsor eLBé Keukens juichten het plan toe om in de ‘eredivisie’ van het ONK te gaan rijden. Na zes jaren Honda te hebben gereden ben ik nu weer terug bij Yamaha, het merk waarop ik in 2000 Rookie of the Year werd in de Yamaha TZR 125 Cup."

Potentieel
En hoewel Peter Schalken toch wel wat gewend is was hij direct onder de indruk van het potentieel van de nieuwe, 190 PK (aan het achterwiel) sterke 1000cc 4-cilinder.

"Ik moest de machine inrijden alvorens hij optimaal geprepareerd kon worden en de teller stond al rap op 299km/uur, méér geeft de teller niet aan. Het toerental liep nog verder op, dus precies weet ik het niet", lacht Peter… "In een doorlopende bocht blijft het achterwiel driften, pure power, heel anders dan bij de Supersport waar dit driften maar heel kort gebeurde." En op welk circuit gebeurde dat inrijden dan eigenlijk? "Circuit, uh. Hoe bedoel je?"

Dit veelzeggende antwoord laat aan duidelijk niets over. Toch zal het moeilijk worden met de sterke tegenstanders in deze ‘Koningsklasse’.

"Ik besef zelf heel goed dat ik weer vooraan moet beginnen en beschouw 2008 als een leerjaar. Ik mag al blij zijn als ik af en toe een puntje zou kunnen scoren maar des te groter is de uitdaging. Ik zal er alles aan doen om mijn team, mijn sponsors en mijn fans toch tevreden te stellen en waar voor hun geld te geven in het ONK en als het een beetje meezit ook in enkele IDM races!"

Team
Het eLBé Keukens Racingteam bestaat uit teammanager Kees Schalken, coureur Peter Schalken, monteurs Wijnandt Pfundt, Toon Verduyn en Christian Weterings, moeder Ria Schalken verzorgt met Wendy van den Berk de catering, Linda Schalken doet de PR. Kees Heijmans is de chauffeur van de bekende racetruck, ingericht door hoofdsponsor Henk Lammers van eLBé Keukens. Hans van de Hoek is nog een aanvullende monteur en Cor Leenhout, helaas verhinderd bij de presentatie, is voor algemene werkzaamheden inzetbaar.

De styling en kleurstelling van de Yamaha zijn bijzonder fraai, het specifieke Yamaha R1 blauw is gebleven, de gele kleur in de frisse Damen Leathers outfit is nu méér conform het geel in de racer. Zoals gebruikelijk ziet alles, inclusief de teamkleding, er weer gelikt uit. Voor Peter kan het beginnen, de eerste trainingen op zijn favoriete circuit in Cartagena staan voor begin maart op de kalender…