Na de teleurstellende race met Rizla Racing Day op het circuit van Assen trok Peter Schalken met zijn eLBé Keukens Racing Team naar het prachtige circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. In het programma van de 8 Uren van Spa werden ook ONK races voor vier klassen gehouden.
Voor de Superbikes stonden twee races op het programma. Het was een prachtige maar toch bijzondere baan. Temidden van de nodige Belgische specialisten die de baan op hun duimpje kennen scoorde Schalken een 21e plaats. Door de vele ‘gastrijders’ die niet om de punten strijden werd dit een keurige 12e plaats voor het ONK en daarmee verdiende Schalken weer 4 kostbare punten.
"Gezien de omstandigheden ben ik hier erg blij mee, zeker ook voor het team dat weer haar uiterste best voor mij gedaan heeft!"
TRAINING
Schalken kon eigenlijk meteen al goed zijn draai vinden op het op vele plaatsen gewijzigde en sterk verbeterde circuit met goed asfalt. Toch had hij de nodige problemen in de vele lang doordraaiende bochten. Een probleem dat werd veroorzaakt door de niet optimale vering dus er was voor de tweede training weer werk aan de winkel voor de technische staf.
De setting werd compleet veranderd en in de tweede training konden al snellere tijden worden gereden. Toch was het nog verre van goed in de betwiste lange bochten waardoor een korte pitstop werd gemaakt voor een wijziging. Maar ook dat pakte niet optimaal uit en Schalken moest uiteindelijk tevreden zijn met een 27e plaats op de grid. "Verre van optimaal maar in dit sterke veld toch niet eens zo slecht", aldus Peter die met een goed gevoel naar de wedstrijden voor zondag uitzag.
DRAMATISCH
Helaas deed zich in het begin van de lange afstand race een zéér ernstig ongeval voor. Dat was dus niet goed voor de sfeer, iedereen was onder de indruk van het zware ongeval en leefde mee met de betrokkenen.
Op zondagmorgen kon eerst nog een warmup van 20 minuten gereden worden, een ongekende luxe voor de Nederlandse rijders die het in Assen met veel minder moeten doen. De wedstrijden kamen echter bar slecht op gang door diverse rode vlag situaties. Het programma liep danig uit maar uiteindelijk werd ook de startprocedure voor de Superbikes in werking gesteld.
De start, op de plaats waar over drie weken ook de Formule 1 zal vertrekken, is een moeilijke locatie. Omdat na pakweg 300 meter de geheel gewijzigde fameuze La Source moet worden genomen brengt het grote startveld dicht op elkaar en de botsingen zijn daar niet van de lucht. Voor Schalken verliep de start gunstig, hij kwam goed weg en hoewel ook nu een andere rijder in de kopgroep ten val kwam kon hij de ravage goed ontwijken. Hij raakte direct met in een groep rijders in het middenveld. Het tempo lag hoog maar Schalken wist zich prima te manifesteren en gaf goed partij. In de pits rekenden de helpers al uit dat hun rijder met de MCR Yamaha R1 in gevecht lag om de punten voor de 11e plaats. In de slotfase probeerde hij het duel met Ducati rijder Atiba Belgrave in zijn voordeel te beslissen maar Atiba had het spelletje door en slaagde erin de aanval te pareren. Schalken werd als 21 afgevlagd, 0,4 sec achter Belgrave. De twaalfde plaats in het ONK was zijn deel dus ondanks de niet optimale vering toch een goed resultaat.
Na deze wedstrijd ook weer de nodige rode vlaggen en kort voor 18.00 uur werd de tweede race gestart. In de eerste ronde kwam echter weer een rode vlag en dat betekende einde wedstrijd. Na 6 uur in de avond mag niet meer gestart worden dus het feest was over.
"Erg jammer natuurlijk, maar ik ben blij met de punten na alle problemen die we hadden met de wegligging. In de laatste bocht koos ik de binnenlijn zodat Atiba niet binnendoor kon glippen. Hij had mij echter door en ging buitenom, en ik verloor mijn 11e plaats aan hem maar heb lekker gevochten met hem. Het geeft in ieder geval een goed gevoel voor de afsluitende Race of the Champions in Assen. Ik hoop daar nog een tóp-10 voor mijn team, fans, en sponsors neer te kunnen zetten."