Teams: Podium voor Mike Velthuijzen in Oss

67

Zo, eindelijk is het dan zo ver, werd tijd ! Op het circuit Paalgraven te Oss heeft het MRTT Hugen team een derde plaats behaald in de 250cc! In Oss werden de Pinksterraces weer gehouden en op zondag de eerste pinksterdag, verliepen de trainingen reeds perfect. De fiets liep buitengewoon goed en ook het sturen was wederom een lust. Het was wel even wennen aan het nieuwe asfalt op de baan maar dat is voor ieder gelijk.

 

Foto: Mike Velthuijzen op Paalgraven

Asfalt is een olieproduct en omdat er nog niet op was gereden was er bar weinig grip voorhanden, band en wegdek konden maar moeizaam aan elkaar wennen.
Toch werd er flink aan het gas gehangen door de heren 250 coureurs. Een groot deel van de training stond ik op plaats 3, maar helaas gingen de mannen weer stevig door en in de laatste ronden werd ik wederom vrolijk naar een 5e start plaats gereden, dat wordt vervelend.

Om wat extra grip voor de achterband te creëren wijzigden we de set-up van de fiets een beetje voor de tweede training. Achteraf had ik misschien ook nog beter een vers bandje kunnen steken want hier hadden we de race in Hengelo mee gereden en nog eens 3 dagen in Eemshaven. Maar ja het rubber is aan de prijzige kant tegenwoordig. Ik had me voorgenomen dat ik me zou plaatsen op de eerste startrij, Het rijden ging zo gemakkelijk dat ik me geen excuus kon voorstellen en dat maakte me extra gedreven. Oss is een stratencircuit hetgeen betekent dat de eerste startrij niet uit 4 of 5 plaatsen maar uit slechts 3 startplekken per rij. Dan is duidelijk welke startpositie mij minimaal voor ogen stond. Aan het eind van de tweede training was dat gelukt. Ik had me met de MRTT Hugen Honda gekwalificeerd op de derde start positie.

De eerste startrij luidde daardoor als volgt: poleposition, Jan Roelofs Yamaha, tweede positie Hans Smees Aprilia en derde positie Mike Velthuijzen Honda, niet verkeerd.

2e pinksterdag de race

De kopstart was voor Jan Roelofs en ook Bram Appelo had een geweldige start hij dook voor mijn neus als tweede man de bocht in. Hans Smees moet iets fout gedaan hebben want het duurde lang voor ik die zag.Voor een groot deel van de race wijzigde er weinig. Er sprake van een echte kop groep. Jan Roelofs ging aan de leiding gevolgd door een fel rijdende Bram Appelo. Ronde na ronde kon ik de heren goed volgen en zag dat Roelofs voorsprong op Bram licht groeide. Het werd dus tijd om de aanval in te zetten op Bram Appelo, dit lukte na een paar ronden perfect en ik nam de tweede plaats over. Helaas had Jan Roelofs toen al een iets te grote voorsprong waardoor ik geen aansluiting kon krijgen.

In de slotfase van de race bezette ik nog steeds op de tweede positie, af en toe een achterblijver verder eigenlijk wel erg saai in m'n eentje!!!! Nou, dat was typisch fout gedacht ik hoor een snerpende Aprilia en zie Hans Smees voorbij stuiven, nou ja stuiven.

Enkele rondes kon ik zelfs goed volgen, maar zijn tempo lag toch net iets hoger. Zelf kreeg ik wat last van kramp in mijn koppeling hand. Op zo'n baan moet namelijk zo veel geschakeld worden dat aan het eind van de race je nieuwe zwarte koppelingshendel geheel gepolijst is door het vele koppelen.

Hans liep ook snel in op koploper Jan Roelofs maar die reed bekeken en won de race op een paar tienden van een seconde met Smees op plaats 2 en Velthuijzen op plaats drie.
Mijn voorsprong op de vierde man Appelo bedroeg op de streep 4 seconden. M'n eerste podium van het seizoen is binnen!!!!!!

Ik draag deze podiumplaats graag op aan alle sponsoren, partners, donateurs, fans en natuurlijk het MRTT , hartelijk dank. Samen hebben we ervan genoten.
Op naar de volgende ONK bij de Duitse Manschaft op het circuit van Oschersleben .

Groet,
MRTT Coureur
Mike Velthuijzen

P.S. zo,n champagne fles openen is nog knap lastig, moet wat vaker oefenen!