IDM Superbikes race 3 en 4 vonden afgelopen weekend plaats in Oschersleben. Na een dramatisch verlopen weekend op de Lausitzring, verliep dit weekend veel beter voor het MRTT-Hugen team. Peter kwalificeerde zich als beste Nederlander, pakte in de eerste race een 17e plek, maar haalde helaas vanwege een knieblessure de finish in de tweede race niet.
Regen werd voorspeld, maar het bleef droog en het werd warm. Dus besloten de toppers maar het tempo flink omhoog te schroeven. Meer dan twee(!) seconden werd van het ronderecord af gesnoept door de pole-setter. Een ideale setting om de Suzuki GSXR1000 k7 voor het eerst aan de tand te voelen, tot aan dit weekend had Peter met het k6 model gereden.
Vorig jaar had Peter onder perfecte omstandigheden 1.33,5 met de standaard Aprilia RSV Mille op de klokken weten te zetten. Ondanks dat de k7 Suzuki nog helemaal qua vering en motormapping afgesteld moest worden, dook hij op de vrije trainingen op vrijdag daar al met een halve seconde onder.
Door een tekort aan vers rubber ging Peter de eerste kwalificatietraining met een gebruikte achterband in. Hij kon zijn tempo goed vinden, maar kon met de versleten achterband maar een tiende sneller rijden dan de dag ervoor. Met een tijd van 1.33,0 was hij de langzaamste Nederlander op de lijst en was hij terug te vinden op P30.
Het bleef droog, en met een nieuwe achterband reed Peter in de eerste stint van de tweede kwalificatiesessie meteen een seconde van zijn tijd af. In de tweede stint knabbelde hij daar nog een twee tiende vanaf en stond daarmee op P17. In de laatste stint ging hij nog eens viertiende sneller, maar zakte terug naar P21, slechts 0,2 seconde achter P16! Een goede trainingsdag, een 21e startplek en met een tijd van 1.31,4 de beste Nederlander, een grote vooruitgang ten opzichte van de kwalificatie op de Lausitzring.
Met P14 in de warm-up en het zonnetje hoog aan de hemel, waren de omstandigheden erg goed voor race 1. Zijn start was goed en Peter kwam na de eerste ronde als 18e door. Oschersleben ligt hem goed, maar inhalen is voor iedereen een groot probleem op dit bochtige circuit. Toch werd, er in de 20 ronden tellende race, met wat trekken en duwen plaatsen gewonnen en verloren. Halverwege de race begon Peter problemen te krijgen met een oude blessure aan zijn rechter knie, die op dit bochtige circuit erg veel te verduren krijgt. Hij beet zich echter door de pijn heen en kon het gat naar zijn voorganger dichten. In de laatste ronde was hij tot op het achterwiel genaderd, riskeerde geen risicovolle inhaalpoging, maar kon zijn belager nog wel van zich afhouden. Zo denderde het trio binnen vijf tiende van een seconde over de finish. Een lekkere race en met P17 een goed resultaat.
Het verhaal van de knie kreeg in race 2 nog een staartje. Na wederom een superstart handhaafde de MRTT-Hugen coureur zich netjes in de groep om de 15 plek. Het tempo lag hoog en Peter kon meekomen in de groep. In de vierde van twintig ronden begon zijn knie echter weer op te spelen. Hij moest zijn tempo laten zakken, maar de pijn in de knie werd alsmaar erger, de knie kon de belasting simpelweg niet meer aan. Na binnen enkele ronden het contact naar voren compleet te zijn verloren besloot Peter de knie niet verder te overbelasten en zocht hij in de achtste ronde de pits op. DNF in race 2.
Gemengde gevoelens voor de racende student “Qua raceweekeinde is het contrast met de races op de Lausitz onmeetbaar. De k7 liep hard en we kregen de vering met behulp van Andre Stamsneider ook top. Er wordt hier zo ontzettend hard gereden, maar ik kon goed meedoen met de middenmoot. De lol en het zelfvertrouwen kwamen dit weekeinde de spuigaten uit, dus op racend gebied voel ik me na dit weekeinde uiterst goed.
De knie is weer een ander verhaal. Dit baantje vraagt veel van je rechterknie, ik had al problemen met die knie, ik had geen anti-slip aan de tank en ik had in vergelijking ook veel trainingsronden gereden. Al met al heb ik die verrotte knie dus gewoon overbelast, hij trok het gewoon niet meer. In rechter bochten begon ik gewoon naast de motor te glijden omdat ik geen steun meer had. Het was nog geeneens halverwege de race, dus was de pits opzoeken mijn enige optie.
Ik hoop voor Assen die knie weer voor elkaar te krijgen en de motor ook helemaal op detail klaar te krijgen. Dan is er bij de IDM Superbikes in Assen misschien wel zicht op puntjes.”
Op 2 en 3 juni zijn de IDM Superbikes in actie in ons eigen TT-Circuit van Assen. Het zal een mooie raceweekeinde worden en we hopen je daar te begroeten!
Tot Assen!
MRTT-Hugen Racing
#59 IDM Superbikes