De jaarlijkse Mid-Ohio Vintage Motorcycle Days trekt gemiddeld net zoveel toeschouwers als de Nederlandse TT. Het wordt daarom ook als het Classic evenement van het jaar gezien. Op het vloeiende technische circuit kwam Peter geheel tot zijn recht, reed sterke races, en pakte in de Formula 750 race zelfs de winst, voor de Harley fabrieksracers.
Net als de voorgaande AHRMA races had Peter wederom de beschikking over de prachtige ’72 Ducati 750 van Syd’s Cycles uit Florida. Ook kwam hij aan de start met een zeer exotische Supermono. Peter had in New York kennis gemaakt met de bouwer van de motor en hij kreeg meteen de aanbieding om ermee te gaan racen. De schade die de Polytech Matchless G50 de vorige race had opgelopen was helaas zo groot dat het blok niet op tijd voor de races in Mid-Ohio gerepareerd kon worden.
Het raceweekend begon niet erg voorspoedig. Vanwege het weer verbleef Peter meer dan 8 uur op het vliegveld om uiteindelijk alsnog te horen te krijgen dat al zijn vluchten geannuleerd waren. Hierdoor arriveerde hij pas vrijdagmiddag op het circuit en miste daarom een halve trainingsdag. Uiteindelijk kwam hij maar twee keer op de baan en had de baan nog lang niet tot zich opgenomen. Door een paar gelukkige contacten mocht hij toch nog van 6 tot 7 de baan op om het circuit wat beter te leren kennen, dit met een splinternieuwe MV Augusta F4 van de Amerikaanse importeur. Toen hij de motor startte kreeg Peter nog wel even in z’n oor gefluisterd dat deze motor 1 van 4 in de VS is en dat hij ‘m niet kort mocht vallen.
Zaterdag begon ook niet volgens plan. De Supermono werd ’s ochtends even aan de tand gevoeld en deed het onverwacht goed. Maar helaas begaf de mono het in de warm-up lap van de race, er was kortsluiting in de accu ontstaan en de elektronica had het helemaal begeven.
In de zinderende hitte had Peter ook nog het geluk om in de laatste drie races van de dag te moeten startten. De eerste in die serie was de Formula 750 race en net als in Daytona moest hij het tegen de fabrieks Harley Davidson racers opnemen. Van pole-position pakte Peter in de tweede bocht de leiding zette binnen enkele ronden een gat van ongeveer twee seconden op zijn achtervolgers, met strak rijden wist hij tot de finish die leiding vast te houden. Een geweldige overwinning (op de Harley’s) was het resultaat!
Meteen de overstap naar de Supermono om in de Sound of Thunder klasse te rijden. De mono hield zich sterk tegen dikke 2-cilinder Ducati’s en met wat leuke inhaal manoeuvres pakte Peter een verdienstelijke 7e plaats.
Wederom meteen de overstap, dit keer weer op de 750 Ducati voor de Formula Vintage klasse. Weer pakte Peter in de eerste ronde de leiding, dit keer kon hij echter geen gat slaan en halverwege de race kwam de supersnelle Harley op het rechte stuk voorbij. In het bochtige gedeelte kon Peter makkelijk bij blijven, maar op een tweede plek kon hij niet de nodige bochtensnelheid behouden die hij nodig had om snelle tijden te rijden. Hierdoor zag hij de krachtige Harley langzaam bij hem wegtrekken om in de voorlaatste ronde de tweede Harley langszij te zien komen. Het werd een prachtig gevecht in de laatste ronde om de tweede plek, een gevecht die Peter een paar bochten voor de finish naar zijn hand wist te zetten en zo de tweede plaats voor zich op te eisen. Een superspannende race en een prachtige afsluiting van de eerste racedag.
Zondag was het raceprogramma gelijk aan die van zaterdag en dus was het eerst de beurt aan de Supermono klasse. De eerste echte graadmeter voor de exotische Ducati-Rotax supermono. In de eerste ronde vocht Peter zich naar de tweede plek om samen met de leider een gat op de rest van het veld te slaan. De hele race reed hij zich met de kleine mono in de bochten naar de leider toe, om hem op de rechte stukken weer een gat te zien slaan. Het gat varieerde per ronde, maar met een beetje geluk door achterblijvers zat Peter in de laatste ronde op het achterwiel van de leider. In de laatste (carrousel) bocht reed hij buitenom de leider heen, pakte de leiding, maar zag op de finish de concurrent alsnog met een bandbreedte winnen. Erg spannend en een geweldige race, vooral als eerste echte graadmeter voor deze prototype supermono. Felicitaties alom.
’s Middags was het dan weer de beurt voor de drie achtereenvolgende races. In de Formula 750 race was het de hele race een gevecht om de eerste plek. Ronden lang was het stuivertje wisselen. De Ducati hield zich erg goed met nieuwe Dunlop’s, maar tegen het einde van de race verloren ze door oververhitting toch grip. In de laatste ronde zette Peter nog een keer aan om de leiding te veroveren; in een snelle linkerbocht gleed de voorband onder hem vandaan, maar Peter wist wonderbaarlijk op twee wielen te blijven en nam genoegen met een zwaarbevochten tweede plek.
Wederom meteen de overstap op de mono voor de Sound of Thunder klasse. Na een hectisch begin nestelde Peter zich wederom op een 7e plek en reed, om energie te besparen, in een gematigd tempo naar de finish.
De Formula Vintage race was, net als de F-750 race, een voortdurend gevecht tegen de snelle fabrieks Harley Davidson. In de vierde ronde kwam de Harley langszij en ronden lang was het een heftig gevecht om de leiding in de race. Met nog slechts een paar ronden te gaan kon de achterband het hoge tempo echter niet meer vasthouden. Na een paar keer flink dwars te staan en na een bijna highsider, nam Peter het zekere voor het onzekere en reed in de laatste ronde veilig naar een mooie tweede plek.
Een geweldig raceweekend met prachtige races en resultaten. De Ducati 750 liep als nooit tevoren en de Ducati-Rotax Supermono deed het onverwacht goed. Veel dank gaat uit naar Peter Politiek sr. en Malcolme Tunstall van Syd’s Cycles die het beiden mogelijk gemaakt hebben. Met nog slechts twee raceweekenden van de AHRMA series te gaan, liggen de kampioenschappen in de Formula 750 en Formula Vintage klassen in het verschiet. Het laatste raceweekend, op het circuit van Barber in Birmingham Alabama, zal zeker aangedaan worden. De een na laatste op het nieuwe circuit van Miller in Salt Lake City, Utah is nog onzeker.
Op 19 Augustus zit de tijd in New York erop voor Peter en vliegt hij definitief terug naar Nederland om daar zijn studie af te maken. In het bijprogramma van de Superbike races op Assen zal hij weer aan de start staan en hoopt jullie dan te mogen begroeten.
Tot dan!
Peter Politiek
MRTT HUGEN Racing