Tijdens de KNMV DTS KTM PIRELLI Race Days op 27 & 28 Augustus op Assen had het Racecracks Racing Team zich weer goed voorbereid op het weekend. Het zou een weekend worden vol actie, vreugde, tegenslag en samenhorigheid op de paddock.
Met het weer konden we alle kanten op dus werden er nieuwe regenbanden geregeld zodat we voorin konden strijden voor een top resultaat. De 1e Q. was het droog en werd er op slicks een tijd gezet. Fer zette een 1:43,1 op de klokken wat een 15e tijd betekende. Niet slecht maar er waren een paar kleine puntjes met de vering die voor de 2e Q. succesvol werden verholpen. Ferry vertelde dat hij nog een beetje moest inkomen en dat het nog niet vloeiend genoeg ging.<br /> <br /> Met goede hoop gingen we de 2e Q. in. De motor was nu perfect en klopte op alle fronten. Eind van de training kwam Ferry binnen voor een nieuwe SC1 achterband en ging weer snel de baan op. Rondje opwarmen en dan het gas erop. Helaas werd Fer gehinderd door andere rijders die rustig op de ideale lijn reden. Deze ronde was niets meer waard. Fer kwam over startfinish en zag vrij baan voor hem en ging alles geven de komende 2 rondes om er een snelle tijd uit te persen. Plots kwam Peter Schalken er langs op het rechte stuk en daarna remde Bas Winkel Ferry eruit voor de Haarbocht. Maar Bas ging wijd en Ferry zat weer strak achter Peter. Bas herhaalde dit bij de Strubben en zo zat Fer nog steeds achter Peter hoewel er nu iets meer ruimte tussenzat want Fer kon niet zijn eigen snelle lijnen rijden doordat hij met Bas in gevecht was. Bas zette hem er daarna wel goed naast met 250 km/u in de Ruskenhoek bocht. Maar in Stekkenwal viel de 1e regen en einde kwalificatie met nog 2 minuten op de klok. Jammer! We hadden het zo gepland dat we de laatste 5 minuten van de training snel moesten zijn. Ferry liet zien weer met de echt snelle mee te kunnen maar heeft dit niet kunnen verzilveren met een tijd die in de boeken gaat. Teleurstelling overheerste maar de Ten Kate Racing Products Honda was geweldig en dat zou Zondag ook zo zijn. Nieuwe dag, nieuwe kansen!
De warm-up op Zondag 12.30 was op een opdrogende baan. Regenbanden was de beste keus op dat moment. Ferry warmde in 2 rondes de banden op en ronde 3 was hij gelijk erg snel en stond op P5. Deze ronde zat hij nog even achter Nelson Rolfes vast maar na Nelson gepasseerd te hebben leek hij vleugels te hebben. In ronde 4 kwam hij op grote stappen op Lennart van Houwelingen af waar hij strak achter zat in Duikersloot. Lennart belemmerde het zicht een beetje van Ferry, het was iets natter middenin Duikersloot en Fer gaf onder die omstandigheden iets teveel gas waardoor de achterkant weggleed. Een lowsider en zo gleden motor en rijder de grindbak in. <br /> <br /> De linker zijde was nog als nieuw maar rechts waren een aantal onderdelen kapot. Er werd hard gewerkt door de monteurs om de motor klaar te krijgen voor de race. Ook de licht beschadigde delen werden voorzien van nieuwe en er werd een mooie nieuwe glimmende kuipset gemonteerd.<br /> <br /> Doordat Ferry zijn tijd niet had verbeterd in de 2e Q. vertok hij vanaf de 17e plek. Bij het wegrijden vanuit de pitstraat was de gashendel in orde maar tijdens de verkenningsronde was er geen speling meer op de hendel en tijdens de opwarmronde was er plots enorm veel speling. Achteraf bleek dat er een boutje was los getrild wat door de schuiver gebeurd moest zijn. Er was te weinig tijd voor de race om alles goed na te lopen.<br /> <blockquote>Ferry: Ò Ik twijfelde om de pitstraat in te rijden en de gashendel na te laten kijken door de monteurs. Maar dit zou teveel tijd kosten. Mijn start was redelijk maar wat was het lastig om op het gas te gaan in de bocht. Ik was telkens veels te laat met het gas en dacht aan stoppen. Mijn rondetijden waren erg slecht en het leek nergens op. 2 ronden later leerde ik mezelf een truckje aan door het gas in 2 keer over te pakken zodat ik toch enigszins kon rondkomen. Kwam in een groepje terecht met Koen Zeelen, Gian Mertens, Michel van Keeken en Joey den Besten. Dat was wel weer leuk maar dat zijn niet de posities waar ik wil rijden. Met nog 2 rondes te gaan zat ik achteraan de groep, ben ik er goed voor gaan zitten en wilde als winnaar van de groep over de finish komen. Dat lukte en werd 18e en reed in de laatste ronde mn snelste tijd die nog best goed was gezien de handicapÓ<br /> </blockquote>24 & 25 September is de laatste race van het seizoen op Assen. De motor en Ferry zullen er weer in topconditie bijstaan.<br />