Onder zeer warme weersomstandigheden zijn afgelopen weekend de wedstrijden voor het open Nederlands kampioenschap verreden op het circuit van Oschersleben, Duitsland.
Tijdens de eerste training op zaterdag had Randy een aantal rondjes nodig om in zijn ritme te komen. Er zijn een aantal kleine wijzigingen aan het rijwielgedeelte gedaan, wat positief uitpakte. Oschersleben is weer een snelle stuurbaan ten opzichte van de korte stratencircuits als Hengelo, Eemshaven en Oss. Na een half uur training wist Randy de 4e tijd neer te zetten. Randy was tevreden aangezien zijn concurrenten op vrijdag al de hele dag een trainingssessie hebben gehad.
Het kwik voor aanvang van de tweede training steeg naar 32 graden (in de schaduw). De tijden werden in de tweede training wel aangescherpt, ondanks het warme weer. Randy wist de tweede training een tweede tijd te bemachtigen. De laatste ronde wilde hij nog even aanzetten, maar in een snelle linker bocht ging het mis. De motor schoof links onderuit en klapte direct om naar rechts, met veel schade tot gevolg.
`Ik was de motor ineens kwijt, ik voelde in de linkse bocht de voorkant licht worden, voor ik kon reageren was het al te laat. Waarschijnlijk is de keuze voor een soft compound voorband niet de juiste geweest.
Door de valpartij werd o.a. de gashendel verbogen, waardoor deze tegen het kuipwerk werd gedrukt. Het gevolg daarvan was dat de motor enkele seconde op volle toeren heeft gedraaid.
De monteurs besloten na afloopt van de trainingen om het complete motorblok te demonteren en er nieuwe krukassen in te monteren.
Paul: tijdens demontage van de cilinders constateerde we vuil in de cilinders die er niet hoort te zitten. Het complete motorblok moet uit elkaar en moet gespoeld worden om het vuil te verwijderen. Ook moeten de krukassen gereviseerd worden, omdat deze onherstelbaar beschadigd kunnen zijn door het vuil. Er zijn 50 belangrijke punten te halen tijdens de twee wedstrijden op zondag. Met een voorsprong van 42 punten in het kampioenschap moeten we nu geen risico’s nemen.
Het gevolg was dat de monteurs tot in de late uurtjes zijn bezig geweest.
De eerste wedstrijd werd onder zeer warme weersomstandigheden verreden. Door een matige start kwam Randy de eerste ronde als 7e langs start-finish. Door het ontbreken van een warmupsessie had Randy een aantal ronden nodig om in zijn ritme te komen. De overige concurrenten hebben daar echter niet op gewacht en hadden al een gaatje geslagen. Randy wist de Belg David Drieghe nog in te halen en na 10 ronden werd de wedstrijd middels een rode vlag stil gelegd.
“De eerste paar ronden was ik door de valpartij nog iets te voorzichtig. Na een aantal ronden wist ik wel een lekker ritme op te bouwen maar de rest was al weg”
Randy’s start van de tweede race was beter. Randy zat in een groepje met Hans Smees, Mike Veldhuijzen en Ronald Beilter. Na 10 ronden wedstrijd was de uitslag als volgt: Joshua Sommer (D) was dit weekend een maatje te groot en wist beide wedstrijden te winnen. Hans Smees werd tweede en Randy derde.
“De tweede race ging beter, echter Joshua Sommer was voor ons allemaal een maatje te groot. Ik had mezelf als doel gesteld om zo veel mogelijk punten te verzamelen voor het kampioenschap en dat is gelukt. Als leider van het kampioenschap met een voorsprong van 42 punten gaan we laatste twee wedstrijden gemoet op het circuit van Assen. Het volgende agendapunt is de TT van Assen, waar ik voor de 6e keer met een wild-card aan deel mag nemen.”
Met sportieve groeten,
De Arend Racingteam