Teams: Rehabilitatie voor organisatie wegraces in Oss?

143

De Pinksterraces in Oss, een inmiddels  traditioneel onderdeel van het Vacansoleil ONK wegraceprogramma. Dit jaar voor de derde maal op het "nieuwe" Paalgraven circuit, gelegen onderaan de snelweg Nijmegen-Oss. De organisatie is nu in handen van de Stichting Wegraces Oss, nadat afgelopen jaren het nodige scheef was gegaan bij inrichting door de vorige organisator. Vele ogen dus gericht op de nieuwe organisatie en kunnen zij de non-performance vanuit het verleden ombuigen?

Natuurlijk zal een stratencircuit nooit een permanent circuit worden en zullen toleranties hier altijd kleiner zijn. Moet gezegd worden dat de organisator er alles aan heeft gedaan om het stratencircuit racegeschikt te maken. Jammer is dat bepaalde infrastructurele aanpassingen afgelopen jaar nou niet allemaal bijdroegen tot een nog veiliger circuit. We noemen o.a. de aanplant van bebossing bij een aantal uitkomende bochten, de lantaarnpalen die hoofdzakelijk aan de buitenzijde van de baan geplaatst blijken te zijn en een haast onmogelijke vluchtheuvel na de eerste bocht, die de pitstraat en baan moet scheiden. Even zag het er nog somber uit afgelopen week, aangezien Pluvius aardig z'n best had gedaan, maar nu lag ook het paddock er droog bij.







Training 1, Dutch Superbikes:
Onze jongens hadden in elk geval nog de nodige gewenningsproblemen op het ook voor hen gedeeltelijk nieuwe Oss. Inmiddels is het lang beoogde tracé aan start/finish gereed en we noemden reeds de wat spastische layout die ontstaan is in de eerste bocht van het circuit, daar waar ook de inrit naar de paddock is. Bob worstelde aanvankelijk behoorlijk met de eerste bocht, terwijl Jeroen er wat beter z'n weg gevonden leek te hebben. Beide Yamaha Racing Support rijders klaagden over veel wielspin, hetgeen haast hoofdzakelijk is toe te wijzen aan het zand dat op de baan ligt, een probleem dat we al kennen vanaf de aanleg van deze baan op een heide grond. Hierdoor een hoog zandgehalte naast de baan en met wat wind en de zon in de nek doet dit al snel denken aan toestanden op circuits als Bahrein of Quatar. Voor Bob was er in de eerste sessie een 4e trainingstijd met 1min.41.6 sec. Jeroen had 1min.42.9 sec. nodig om zich te kwalificeren. Jeroen kwam niet echt fit van de motor af, hij stak het op nog gebrek aan maximaal gevoel, maar later zou blijken dat onze Drent eigenlijk gewoon met griep op de motor zat. En ja, dan is een circuit als Oss afmattend, want veel vloeiend bochtenwerk is hier niet te vinden: hard op de bocht af, remmen, omleggen en accelereren als een gek en dat ruim 20 minuten lang.
Voor de tweede training vanmiddag is er zeker nog winst te halen uit aanpassing van de veerafstelling van de R1's. Voorlopig gaat Arie Vos aan de leiding met een tijd van 1min.40.1, dus er staat Bob en Jeroen nog het nodige te doen.

Supersport:
ook Gerald had het schijnbaar moeilijker dan vorige week in Eemshaven, waar hij lange tijd een tweede startplaats in bezit had en zich uiteindelijk positioneerde tussen de gevestigde orde. Dat alles met een Yamaha R6 Superstock motor. Dit weekend voor hem een thuiswedstrijd en de uitgelezen mogelijkheid z'n kunnen te tonen ten overstaan van z'n sponsors en ook nu weer op de standaard R6. Op voorhand ongelijke strijd? Misschien wel. We zagen vorige week in Eemshaven al dat het gemis aan PK's t.o.v. een volwaardige Supersport machine hem opbrak. Hier in Oss zou dat stuk minder aan vermogen hem weleens verder kunnen helpen, aangezien de baan door het zand toch aardig glad is en we insiders zien worstelen om het vermogen van een echte Supersport fiets aan het wegdek te krijgen. Gerald voorlopig op plaats 9, z'n tijd 1min.43.6sec. Rik Lenters op Yamaha staat voorlopig op plaats 6.

Training 2, Dutch Superbikes:
Het zou, gezien de tijden uit de eerste sessie,  nog even aanzetten worden voor de mannen van Yamaha Racing Support.
Jeroen (Turkstra) slaagde erin om van een voorlopig 9e startplaats door te schuiven naar positie 7 op de grid van morgen. Z'n tijd was nu 1min.40.7sec., een verbetering van z'n tijd uit de eerste sessie met 1.8 sec.
Bob gaat uiteindelijk aan de haal met startplek 5, nadat Harry van Beek z'n tweede snelste trainingstijden moest inleveren t.g.v. het afkorten van de chicane. Ook Bob reed een betere tijd en ging van 1min. 41.6sec. nu naar 1min.40.2.

Toch was Bob zichtbaar teleurgesteld, z'n commentaar na afloop:

"Het gaat gewoon niet zolas ik wil. Ik heb vanochtend eigenlijk maar één ronde gehad dat alles klopte: het remmen, insturen en uitkomen van alle bochten. Ofschoon m'n tijd vanmiddag dan wel sneller is, weet ik dat ik genoeg laat liggen. Elke ronde ging er ergens op het circuit wel weer iets mis. Dit gevoel ken ik absoluut niet van vorig jaar en nu overkomt het me al meerdere trainingen, de match is er (nog) niet helemaal. Te gretig en geforceerd? Ja, misschien wel, vorig jaar reed ik in elk geval een stuk relaxter. Nu is afgelopen races wel gebleken dat ik in de race nog het nodige weet goed te maken, maar ja het is wel makkelijker als je vanaf rij één vertrekt. Met de penalty voor Harry (Van Beek, red.) ben ik wel een plaatsje en dus een startrij opgeschoven".

Jeroen:

"Het is eigenlijk best wel redelijk gegaan. De R1 voelt behoorlijk goed aan, maar ik weet het nog steeds net niet te verzilveren. Ik zoek het ontbrekende stukje dus duidelijk bij mezelf. Of het terug te voeren is op het feit dat ik me niet erg lekker voel vandaag weet ik niet, maar toen ik wel fit was had ik die ervaring ook wel. Misschien toch nog een stuk onwennigheid, maar met een winst van twee startplaatsen vanmiddag mag ik natuurlijk gegeven de omstandigheden best tevreden zijn".

Supersport:
Gerald Perdon moest slechts één startplekje inleveren na de tweede training. Echter met de veranderde afstelling van de motor (gearing en vering) wist hij z'n beste tijd uit de eerste sessie te verbeteren met maar liefst 1.7sec. te verbeteren en klokte nu een 1min.41.9 sec. En dat wel op de standaard Yamaha R6 Superstock 600! Het teammanagement van Yamaha Racing Support: "Voor Gerald is het een "gastoptreden" dit weekend, hij wil graag z'n sponsors verrassen, maar zit nog steeds op een standaard racer. In z'n eigen klasse heeft hij al bewezen dat hij bij de top hoort, zoniet de top is. We denken dus dat hij tevreden mag zijn, want slechts enkele tienden sneller en je schuift zo twee-drie plaatsen op. De sub-top zit erg dicht bij elkaar en achter Gerald zit weer een gat van ruim een seconde. Laat hem morgen nou lekker z'n eigen race rijden, hier in Oss zijn voor hem geen belangrijke punten te behalen".

Gerald tenslotte:

"Er zit gewoon meer in, de aanpassingen na de eerste sessie hebben progressief gewerkt, maar elke keer kom je onderweg wel weer wat tegen waardoor het net niet dat rondje is waarnaar je op zoek bent. Morgen is de race, ik wil niet teleurstellen, maar moet er waarschijnlijk wel wat harder voor werken dan iemand met een echte Supersport motor".

Rik Lenters (START Racing Nieuwleusen en ondersteund door Yamaha Racing Support) reserveerde voor morgen een keurige 5e startplaats met z'n Yamaha R6.

Polesitter en Ossenaar Arie Vos zorgde na drie trainingsronden vanmiddag nog voor een rode vlag situatie. Achteraan op het circuit was Arie waarschijnlijk iets teveel aan het achterom kijken waar z'n teammaatje nu bleef en dat koste zo ongeveer een Honda.

De Vacansoleil ONK races op tweede Pinksterdag in Oss starten om 12.00 uur met om 14.15 uur de Dutch Superbikes en om 16.00 uur de Supersport.

Lowlands Promotion