Na afgelopen wedstrijd vierde te zijn geworden op het natte Assen hoopte Ricardo toch echt op een droge race. De voorspellingen zagen er wisselvallig uit, maar Ricardo was er klaar voor. Zijn doelstelling was om de aansluiting te krijgen met de snelste groep welke elke race met ongeveer vijf man een spektakel laat zien.
Voor de eerste kwalificatie hebben we een kleine verandering aan de voorkant gemaakt. Dit blijk tijdens de kwalificatie goed uit te pakken want Ricardo is er tevreden over. Ondanks dat Ricardo geen eigen moriwaki heeft of een andere motor om mee te trainen laat hij zien dat hij snel weer in zijn ritme zit door enige tijd de tweede plaats in handen te hebben. Later in de sessie zakt hij nog wel terug naar een vierde plaats maar nog steeds binnen de top vijf. Kleine dingen die even wennen zijn door de aanpassing is dat hij nu veel makkelijker nog instuurd verteld Ricardo aan het einde van de sessie.<br /> <br /> Voor de tweede kwalificatie kreeg hij mee om een gat naar een van de snelle rijders te laten vallen en dan er proberen naar toe te rijden voor een goeie tijd. Dit was niet gelukt omdat hij in het begin van de sessie iets te rustig deed om gelijk mee te gaan. Hij ziet weliswaar de groep met vier man rijden maar kan er niet naar toe rijden. Toch is zijn ritme terwel die alleen rijd zeker niet slecht en hij rijd constant in de 1.58 wat alweer twee seconde sneller was als in de eerste kwalificatie. Genoeg was het niet want de andere verbeteren ook en Ricardo zakt een plaatsje terug op de grid naar een vijfde tijd. Maar is klaar voor de strijd in de race in de middag en weet dat hij alles moet geven om bij de groep te blijven in de race.<br /> <br /> Vanaf de vijfde plaats maakt Ricardo een mooie start en met aanremmen voor de eerste bocht ligt hij op een tweede plaats. Bij de eerste doorkomst ligt hij vierde maar hij zit in de kopgroep. Het is veel stuivertje wisselen met vijf man bij elkaar maar bij de tweede doorkomst ligt Ricardo derde en de rondes die daar op volgen neemt hij ook de tweede plaats in handen en probeert de leiding over te nemen. Het PR van Ricardo word meteen al aangescherpt ook met een 1.57,5 al na de derde ronde! Met het aanremmen voor de GT maakt hij een foutje door naar de ideale lijn te gaan maar daar zit ineens een andere rijder en hij bots er bijna tegen op en moet weer achteraan aansluiten aan de kopgroep van vijf man samen. Ondertussen is er al een gat van meer als tien seconde op de nummer zes dus daar hoeft hij zich geen zorgen over te maken. Maar door het kleine gaatje is het heel moeilijk om het dicht te rijden. Ricardo weegt een stuk zwaarder als de mannen voor hem (tussen de 10 en 25kg zwaarder) En als hij dan ook nog is geen slipstream heeft is het heel moeilijk om terug te komen. Toch ziet hij het gaatje weer kleiner worden. Met aanremmen voor de bult is het gat zo klein geworden dat die er bijna weer bij is. Maar dan gaat het fout, hij stuurd remmend de bult in maar niet op de ideale lijn en buiten de ideale lijn zitten wat hobbels en hij remt zich onderuit over het voorwiel. Teleurstellend loopt Ricardo weg nadat hij ziet dat de motor te beschadigd is om verder te rijden. Heel jammer want het ging net zo goed! Maar Ondanks dat is de doelstelling toch bereikt. De aansluiting met de kopgroep is er, alleen het podium moet nog volgen.
<blockquote>Ricardo: "De kwalificaties waren om een nieuwe setup te vinden. Die is gevonden en ik had een heel goed gevoel met de motor. Ik wist dat ik er met de start goed bij moest zitten en dat lukte ook meteen. Ik had gewoon zoveel vertrouwen en voelde me goed op de motor dus ik kon de strijd aan. Ronde na ronde was het een super gevecht en het was echt buitenom en binnendoor elke bocht. Oke, ik mis dan wel wat op het rechte stuk maar dat maak ik weer goed met me bochtensnelheid! Door een foutje van mezelf was er een klein gaatje en dat was moeilijk dicht te rijden. Ik heb er alles aan gedaan om het dicht te rijden en hij was ook bijna dicht maar toen ging het fout bij de bult. Ik baalde heel erg want ik zag misschien wel een podium finish in grind opgaan! Maar aan de andere kant ben ik ook wel tevreden over mijn weekend want ik heb toch me PR neergezet, aansluiting met de kopgroep was er en niet alleen aansluiting ik reed ook gewoon rond op de tweede plaats en reed naar de eerste toe! En ik ben blij dat ik deze keer is geen blessure om me oren krijg waneer ik er onschuldig af ga! En tijdens het ONK over 2 weken ga ik er gewoon weer vol tegen aan om een podium finish te halen! Hierbij bedankt ik wederom mijn vader Roger en Stephan de Boer van de cup 600A die na afloop mijn motor weer helemaal hebben gerepareerd voor aankomende race. En ook bedank ik het team van Ten Kate die snel de motor aan de praat hadden toen die niet startte net voor de eerste kwalificatie vanwege een defecte accu!"</blockquote>