Op 23 juli 2011 werd alweer de 6e wedstrijd om de KNMV SuperCup 1000 gereden. Voor SallandRacing was het de 3e race van het seizoen omdat niet mee werd gedaan aan de races op Hengelo en in Oschersleben (2 races). Op de ranglijst was Roel dan ook gedaald van de 16e naar de 20e plek. Dus was er werk aan de winkel om weer een paar plekjes hoger te komen. Zeker na alle euforie rondom de 13e plaats en de persoonlijke records tijdens de races op 11 juni. Dat bleek echter niet mee te vallenÉ
De 1e kwalificatie leverde slechts een tijd op van 1.53.6 waarmee Roel als 19e eindigde. De 2e kwalificatie was gelukkig een stuk beter met 1.51.3, maar ook nu slechts goed voor de 19e plek. Er wordt weer hard gereden!<br /> <br /> De race werd een echte ÒwetraceÓ. Een paar minuten voor de start leek het nog allemaal mee te vallen en kreeg Roel bijna spijt dat hij op regenbanden stond. Twee man stonden op droog weer, Frank de Lange #4 en Marten van Houten # 116. Marten is een concurrent voor Roel, in de strijd om de punten rond de 15e plaats. Gelukkig barstte de bui los, en konden Frank en Marten, voor hen natuurlijk helaas, direct na de opwarmronde weer de pit in.. Did not start ÒDNSÓ noemen ze zoiets.<br /> <br /> Na 1 ronde kwam Roel door als 20e, dus toch weer een paar plekjes verloren. In de 2e ronde was hij gestegen naar de 18e plaats, vervolgens naar de 17e, de 16e om uiteindelijk als 14e over de finish te gaan. Daarbij zelfs de gerenommeerde coureur Teus Oskam #8 achter zich latend. <br /> <br /> Tevreden dus met de 2 gescoorde punten, maar wat minder met de regentijden aan het begin van de race. Later werden die beter, zeker in vergelijking met de anderen. Analyse van de tijden in bijv. ronde 9 en 10 leert ons dat de tijden van Roel daarin ongeveer hetzelfde of beter waren dan die van de coureurs die eindigden op de plekken 7 Ð 13. Dit waren ronden waarin het echt hard regende. Op zich dus toch wel perspectief voor komende regenraces!!<br /> <br /> In de totaalstand zakte Roel helaas weer een plekje naar de 21e plaats. Jeroen Swiers en Remo Woudstra ontpopten zich als echter regenrijders en gingen Roel voorbij. Roel steeg een plekje doordat hij Nico Dmyzewic voorbij ging (deed niet mee aan de laatste races). <br />
<strong>Technische problemen in de kwalificatie voor de ONK GAMMA Racing Day op 6 augustus</strong><br /> Vanwege de mooie tijden in de race van 11 juni, en het feit dat hij nog net 20e stond in de tussenstand, had Roel zich in een optimistische bui opgegeven voor de ONK Dutch Superbike wedstrijd van de GAMMA RACING DAY, die gereden zouden worden op 6 en 7 augustus 2011. Een prachtige gelegenheid om een keer voor veel publiek te rijden. Uiteindelijk blijken er bijna 60.000 bezoekers te zijn geweest, waaronder de kleinkids Tara en Joey met papa Henk.. <br /> <br /> In gezelschap van erkende coryfeeën als Yme-Jan Hofstee en Ivar Doornbos, werd een mooie plekje op de paddock ingenomen. Monteur Marcel assisteerde bij het opzetten van het hele spul en zo kon als vrij vroeg op de avond een fris drankje genuttigd worden. De R1 stond nog op regenbanden en gezien de voorspellingen de hele week door, lieten ze die maar zitten. De 2e set velgen werd echter voor de ONK race gesierd met echte ÒslicksÓ banden, Metzlers, na betaling belangeloos ter beschikking gesteld door Edwin Ott motoren. Dat stond best stoer, die mooie gladde angstaanjagende banden op de motor van het SallandRacing team.<br /> <br /> Wonder boven wonder was het de zaterdag bijna helemaal droog. Een enkele regendruppel sierde de helm van de coureurs, maar meer dan dat was het ook niet. Voor Roel dus de gelegenheid om zich op te trekken aan de ONK-coureurs en zodoende te proberen zijn PR te verbeteren. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dat lukte bij lange na niet. Ondanks de meer grip biedende slicks, is Roel niet onder de 1.51 gekomen. Veel rijders bleven beneden hun PRÕs, hetgeen vooral kwam door de erg harde wind en de gevolgen van het Truckcar festival het weekend ervoor. Hierdoor was er veel zand op de baan gekomen en hoewel de baan natuurlijk goed was schoon gemaakt, was de grip een stukje minder, zeker indien niet de ideale lijn werd gereden. <br /> <br /> De 1e training leverde een 32e plek op in het veld van 34 deelnemers, de 2e training de 31e. Maar wat veel erger was, was het feit dat de YAMAHA R1 de geest gaf in de 9e ronde van de 2e training. Hierdoor kon de tijd niet verbeterd worden, maar nog erger, de race op zondag niet worden meegereden. Het team kon dus huiswaartsÉÉÉ dat gebeurde dan ook. Tussendoor waren Erna en Roel nog met de kar naar Leusden gereden, waar de motor van Jarno Veldkamp beschikbaar werd gesteld om op te rijden. Na een flinke aarzeling besloot Roel echter om de motor niet te gebruiken. Teveel zaken waren anders en er was geen enkele mogelijkheid meer om de motor op Roel af te stellen. Dat risico was dus toch te groot, vond Roel. Erg jammer, want de laatste groep racers stonden dicht bij elkaar en het had een leuk gevecht kunnen worden in de achterhoede van de wedstrijd. <br /> <br /> <strong>Conclusie en vooruitblik</strong><br /> Ook een regenrace kan dus weer punten opleveren (23 juli).<br /> Technische pech dus voor het team tijdens de GAMMA RACING DAY, heel erg jammer, want ook een wedstrijd in de achterhoede van een ONK veld is voor de rijders erg leuk.<br /> <br /> Hopelijk lukt het om de motor aan de start te krijgen voor de KNMV SuperCup 1000 wedstrijd van 13 augustus. Zo niet, dan wordt 31 augustus de eerstvolgende wedstrijd (ZAC, www.rszmotorsport.nl) en vervolgens 10 september de volgende KNMV SuperCup 1000 (www.knmvcup.nl) wedstrijd. <br /> <br /> De motor staat inmiddels na bemiddeling van Gebben Motoren bij MOBU in Enkhuizen. Daar zwaait Frank Mos de scepter en hopelijk slaagt deze erkende tuner er in om het blok op tijd klaar te krijgen. Veel zal afhangen van de beschikbaarheid van onderdelen. Lukt het niet, dan zullen we dit melden in het gastenboek van www.sallandracing.nl ,op de vrijdagavond voor de wedstrijd.<br />