Teams: Sterke prestaties voor Atiba Belgrave tijdens de Internationale Ducati Clubraces!

293

Het weekend van 9 en 10 juni stond in het teken van het grote evenement, de internationale Ducati Clubraces. Coureurs uit Duitsland, Italië, Engeland reizen jaarlijks af naar dit topevenement.

Voor Team Wolff-Belgrave Racing stonden er twee wedstrijden op het programma. De 2e ronde van de 3D-cup en de Duo Valvolve.

Trainingen

Vrijdag 8 juni kon Atiba twee trainingssessies rijden met dank aan Eddy Tieleman en John Bakker. Alles was volgeboekt dus dat hij deze sessies mocht overnemen kwam als een geschenk uit de hemel. Vooral omdat het motorblok, wat aangepast is na de eerste wedstrijd, nog getest moest worden op de baan. We hadden meer vermogen nodig en na het vergroten van de cilinderhoud net 78cc is er 8 pk gewonnen.

In de eerste training bleek de motor nog wat arm te staan waardoor deze ging pingelen. Gelukkig was tuner Jon Eekhuis aanwezig waardoor dit snel opgelost kon worden.

Tijden de tweede training liep de motor erg goed en kon Atiba de toename van het aantal pk' s en koppel goed merken.

Kwalificaties

De startposities werden op zaterdag bepaald. Gekwalificeerd moest er worden voor de wedstrijd van de Duo Valvolve en de snelste tijd die er werd gereden bepaalde ook de startpositie in de 3Dcup.

Nu Atiba zich in samen met de andere deelnemers van de Duo Valvolve werd het totale snelheidsverschil al snel duidelijk. De motoren van de deelnemers aan deze klassen hebben nagenoeg hetzelfde vermogen als de Pierobon maar qua rondetijd kwamen ze niet in de buurt van Atiba. In de eerste kwalificatie was Atiba 11 seconden sneller dan de tweede man en in de tweede kwalificatie bleven er daar nog 6 van over, maar het verschil naar de derde man bleef nog steeds 11 seconden. Aan het einde van de kwalificatie maakte Atiba nog een onschuldige schuiver vanwaar de oorzaak niet werd gevonden. Gelukkig had de motor niet veel schade en ook de rijder had niks opgelopen, afgezien van twee schaafwondjes.

Gekwalificeerd werd er met een tijd van 1.52.1 wat weer een paar tienden sneller was dan in de eerste ronde van de 3D-cup.

De startpositie voor deze wedstrijd bleek een vierde plek te zijn op de eerste startrij tussen de dikke vierkleppers.

Het was wel duidelijk na de kwalificaties dat de uitdaging in de wedstrijd voor de 3D-cup zou liggen!

Wedstrijden

Op zondag werden de twee wedstrijden gereden met als eerste de 3D-cup. Familie vrienden, sponsoren en club #77 leden kwamen zich allemaal verzamelen bij de pitbox van Team Wolff-Belgrave Racing.

Zelfs sponsor René Kunzler van Powerseal was aanwezig met zijn promotiedames wat het voor de gasten nog interessanter maakte om aanwezig te zijn op deze racedag.

Tijdens deze dag heeft het team veel positieve opmerkingen en complimenten gekregen hoe de gasten zijn ontvangen in een grote tent met catering wat weer top verzorgd werd door de dames die verantwoordelijk hiervoor zijn.

De uitstraling van het hele team met de gasten was heel goed om te zien op deze dag.

Natuurlijk willen de gasten ook actie zien en dat gebeurde zeker met de eerste wedstrijd.

Atiba had deze keer een goede start waardoor hij ook als vierde de eerste bocht in kon duiken. De strijd zou gevoerd worden met Marijn Tieleman en Hans van der Heijden die beiden beschikten over een 1098S. De leider John Middelkoop blijkt op Assen toch nog wat te snel te zijn.

Na een spannend gevecht met Hans van der Heijden waarin Atiba weer gewaagde inhaalacties liet zien (buitenom in de strubben en ramshoek) kon er net niet aangepikt worden voor de tweede plek, mede door achterblijvers, door het sterke rijden van Marijn Tieleman en omdat de wedstrijd daarvoor te kort was.

Atiba

"Direct vanaf de start werd het tempo erg hoog gelegd wat wel bleek uit de rondetijden. Al in de derde ronde reed ik als snelste tijd een 1.50.3 wat bijna 2 seconden sneller was dan in de kwalificatie. De jongens voor me reden erg goed waardoor ik constant in de 1.50 moest blijven om aansluiting te houden. Op een gegeven moment zag ik dat Hans van der Heijden het tempo van Marijn niet meer kon volgen waardoor ik hem voorbij moest. Dit duurde voor mij te lang omdat ik op de rechte stukken weer langs werd geblazen. Ook werd ik nog tijdens een gele vlag ingehaald waardoor ik weer een hele ronde moest besteden aan een inhaalactie. Door deze gevechten kon Marijn 2 seconden uitlopen en met nog 2 ronden te gaan kon ik hem niet meer achterhalen."

Al met al was het een supergave wedstrijd met weer een podium erbij en het mooiste was om te zien hoe alle gasten genoten hadden van de wedstrijd!

Het bleek een wedstrijd te zijn waarin er veel vooruitgang werd gemaakt en er weer nieuwe dingen van de motor geleerd werden.

Na de wedstrijd volgde een mooie podiumceremonie waar ook de gasten bij werden betrokken wat zorgde voor een mooie afsluiting van de eerste wedstrijd.

Na de wedstrijd van de 3D-cup stond de wedstrijd voor de Tweekleppers nog op het programma. Deze werd gestart vanaf de pole-position (eerste in de carrière van Atiba).

De start verliep soepel voor Atiba en hij dook als leider de eerste bocht in. Bij de eerste doorkomst had hij al een voorsprong van 4 seconden om de nummer 2 in de wedstrijd. Op dat moment sloeg de pech toe. In de Ruskenhoek merkte Atiba dat zijn linkervoet van de voetstep gleed en zag hij zijn laars onder de olie zitten.

Atiba:

"Ik had een lekker tempo en toen gleed mijn laars weg van mijn voetstep. De oorzaak bleek een lekkende oliekoeler te zijn. Ik ging gelijk van de ideale lijn af en reed toen naar de pits toe. Een teleurstelling natuurlijk maak gelukkig gebeurde het in deze wedstrijd en niet in de wedstrijd voor het kampioenschap. Gelukkig merkte ik de lekkage snel genoeg anders had het wel eens slechter kunnen aflopen."

Dat motorsport voor man en machine is bleek uit deze wedstrijd. Een technisch mankement kun je niet altijd voorkomen maar is wel een leerpunt voor de toekomst.

Ondank de pech bleek het weekend een succes te zijn geweest. Het weer zat mee en het was supergezellig.

De volgende wedstrijd van de 3D-cup wordt verreden in België op het circuit van Zolder. De nodige voorbereidingen voor deze wedstrijd zijn al genomen omdat dankzij de strenge geluidseisen de motor stiller moet worden. Er wordt een stillere uitlaatdemper gemonteerd en de airbox wordt aangepast. Voor de meeste mensen verder rijden dan Assen maar natuurlijk is iedereen hier weer van harte uitgenodigd!

Team Wolff-Belgrave Racing bedankt Familie, vrienden, Fans en natuurlijk ook René Kunzler van Powerseal met zijn promotiedames voor alle ondersteuning, gezelligheid en support tijdens dit schitterende weekend!

Team Wolff-Belgrave Racing.