Maandagavond vertrokken wij met z’n drieën om half zeven naar het Zuid-Spaanse Albacete.In Maastricht zouden we Toon en Tonnie Gevers treffen om verder deze reis samen te rijden, voor de gezelligheid en veiligheid natuurlijk. Die avond hebben we gereden tot in Luxemburg.
De volgende dag zijn we gekomen tot in het Zuid-Franse Nimes, waar we gezamenlijk wat hebben gegeten en hebben overnacht. Op woensdag zijn we gekomen tot in Valencia, zodat we de volgende dag op ons gemak en op tijd in Albacete zouden zijn. Het was voor het thuisfront wel sneu dat de gehele reis niet waren te bereiken, omdat alle mobiele telefoons niet werkten.
De rest van het team kwam met het vliegtuig en arriveerde ongeveer tegelijker tijd op het circuit, dus zij konden meteen meehelpen met het inrichten van de pitbox. Omdat wij de motorfiets en alle onderdelen en gereedschap van Pepijn Bijsterbosch mee hadden genomen, hebben we kunnen regelen dat we bij elkaar in één pitbox konden staan, samen met het team van Randy Gevers.
De hele reis hebben we zowat regen gehad, en ook met het opbouwen was het weer erg slecht. Vrijdag waren er dan twee vrije trainingen. In gelukkig droge omstandigheden ging Jos voor het eerst dit circuit op. De eerste training werd er een tijd gereden van 1.47. Tijden s de tweede training kwam hij uit op een tijd van 1.43. Al met al heeft hij lekker twee keer drie kwartier kunnen trainen.
Zaterdag begon dan het serieuze werk. S’-morgens om 11.10 was de eerste kwalificatietranig.Een hele harde wind maakte het veel coureurs moeilijk om een scherpe tijd neer te zetten. Van de 39 rijders mogen er in de wedstrijd maar 36 starten, dus het was belangrijk om meteen te gaan knallen. Het was droog en met een tijd 1.40 stond Jos op de 31e plaats. Op ongeveer 15 min. voor het einde werd er nog een andere band gemonteerd, maar dat mocht niet meer baten. Mocht het later op de dag gaan regenen, staan we er in ieder geval bij.
De tweede training werd er inderdaad gestart met flink wat regen.
Dit zou in ieder geval inhouden dat er aan de tijden van s’morgens niet getornd kon worden. Jos was van plan om te laten zien wat hij in de regen kan. Als snel stond hij op de zevende plaats! Hij draaide prima zijn rondjes en was van plan om de pole te pakken. Dit was waarschijnlijk iets te hoog gegrepen, want tien minuten voor het einde van de training ging hij met een spectaculaire highsider onderuit. Jos kwam er gelukkig zonder kleerscheuren van af, alleen de motor is er iets slechter aan toe. Dit was jammer want hierdoor zakte hij naar een vijftiende tijd. Werk aan de winkel dus voor Wim.
In ieder geval mogen we morgen dus wel deelnemen aan de grote EK-wedstrijd!
De warming-up op zondagmorgen verliep prima en het zou de hele dag mooi weer zijn, zo dus ook tijdens de wedstrijd. Jos had het plan om bij de start meteen enkele plekken goed te maken, maar helaas dit liep in de eerste bocht uit op een botsing met Pepijn Bijsterbosch. Met veel kunst en vliegwerk kon Jos op zijn machine blijven zitten, maar moest hierdoor wel als allerlaatste aan de wedstrijd beginnen met een grote achterstand op de rest van het veld. Ondanks dat Jos niet meer in zijn ritme kon komen wist hij toch nog enkele plaatsen winst te boeken en finishte op de 31e plaats.
In ieder geval een hele ervaring rijker.
Nu zijn we al weer druk bezig met het volgende seizoen, 2009, waarin we de lat weer hoger willen gaan leggen.