Afgelopen weekend stond de tweede ONK wedstrijd alweer voor de deur. Gereden werd er op het prachtige en bloedsnelle circuit Spa-Francohrchamps. Na de pech op het circuit Assen tijdens de eerste ronde van ONK was het team en vooral Atiba erop gebrand om een goed resultaat neer te zetten.
Doordat de organisatie het ONK met het Belgische kampioenschap gecombineerd had, reden de Superbikes in 1 veld maar voor hun eigen klassement. Helaas had een deelnemer van het Belgische kampioenschap ook startnummer 77 waardoor Atiba met 177 moest starten.
Kwalificaties
Zaterdag stond er een training van 10 minuten en 2 kwalificaties van beiden 20 minuten op het programma. Vorig jaar had Atiba uitstekend gepresteerd door toen punten mee naar huis te nemen. Het circuit ligt hem goed en het is een baan naar zijn hart. De Ducati was ook weer perfect afgesteld. Zo goed dat er heel het weekend geen afstelling van de vering e.d. aan de pas hoefde te komen.
De training werd nog onder vochtige omstandigheden gereden. Met een oude regenband voor en een slick achter wist Atiba na een paar ronden een 11e tijd te noteren.
Tijdens de eerste kwalificatie was de baan alweer helemaal opgedroogd dus er kon nu echt aangezet worden. Gestart werd er met oude banden. Dat het ritme en de snelheid er goed in zat bleek wel omdat Atiba met de oude banden zijn ronderecord van vorig jaar al wist te verbreken. In de laatste 10 minuten kwam hij binnen voor een nieuwe achterband. Helaas ontstond er een rode vlag situatie op het moment dat Atiba weer de pit uitreed. De kwalificatie werd helemaal afgebroken zodat tijdsverbetering niet meer mogelijk was. Op dat moment stond Atiba op een 17e startpositie wat de 10e positie zou betekenen in het nederlandse klassement.
Erg jammer want zowel Atiba als het team wist dat het nog harder kon. Tussen de 2 kwalificaties was het gaan regenen dus de hoop op tijdsverbetering werd steeds kleiner. Gelukkig regende het niet al te hard door zodat er met de tweede kwalificatie op een droge baan gestart kon worden.
Dat de omstandigheden moeilijk en verradelijk waren met natte curbstones bleek wel doordat verschillende concollega’s er hard afgingen. Ondanks deze omstandigheden wist Atiba zijn tijd met 2 seconden aan te scherpen wat hem bracht op een nieuw persoonlijk ronderecord van 2.31.5. Dit bleek de 13 startplek te zijn en de 8e in het klassement voor de Dutch Superbikes!
Atiba: "Erg tevreden ben ik met deze tijd en vooral met mijn startplek! De monteurs verdienen een compliment want de motor ging vanaf de eerste meters lekker en alles klopte gewoon. We hebben niks aan de afstelling hoeven te veranderen wat betekent dat we al een hele goede basis hebben. Ik ben zo aan het genieten nu van het racen en helemaal op deze baan. Ik sta tussen de jongens die al langere tijd vooraan rijden in dit kampioenschap dus ik heb superveel zin in de race morgen!".
Wedstrijd
Op zondag werd de wedstrijd verreden. Inmiddels scheen de zon in de Ardennen en de omstandigheden waren ideaal voor de wedstrijd.
De start van Atiba was ronduit slecht en hij verloor direct een aantal plaatsen. Na gedrang in de eerste langzame hairpin werd hij ook nog een flink aangetikt en pas rond de 20e plek dook Atiba Eau Rouge in. In de daaropvolgende bochten wist hij al de rijders voor hem aan te vallen maar op dat moment kwam er code rood wat betekende dat de wedstrijd gestopt werd door een ongeval.
Gelukkig voor Atiba want nu had hij een veel betere start en kwam nu als 8e de eerste bocht uit achter Danny de Boer en Allard van Kerkhoven op hun snelle R1’s. Een aantal Belgen waren al gepasseerd door de snelle Nederlanders waardoor de kopgroep zowat alleen uit Nederlanders bestond. Voor Atiba was dit handig om te rekenen voor het klassement.
De eerste ronde wist hij zijn positie te behouden en de kopgroep was goed te volgen. Dan sloeg helaas de pech weer toe aan het eind van de tweede ronde. In het wiel van Danny de Boer kwam Atiba de chicane voor het rechte stuk uit en toen was ineens heel de gang eruit. De Ducati had geen aandrijving meer en zeer teleurgesteld moet Atiba de motor aan de kant parkeren.
Atiba: "Echt heel erg zonde dat ik de aandrijving verloor. We moeten nog precies onderzoeken wat er kapot is gegaan want er zijn nu een hoop kostbare punten verloren gegaan. Vorige week kon ik mezelf nog de schuld geven maar nu sta ik een beetje machteloos. Het blijft een mechanische sport maar het is wel heel erg jammer dat het gebeurt nu we gewoon vooraan konden strijden om de punten. We kunnen in ieder geval zeer tevreden zijn met de snelheid die we hebben getoond en het wordt steeds duidelijker dat we ten opzichte van vorig jaar een hele stap voorwaarts hebben gezet. Nu moet ik deze teleurstelling achter me laten en weer vol goede moed de volgende wedstrijd aan te vangen tijden het spektaculaire weekend tijden het WK! Hopelijk is de pech over en kan ik eindelijk de eerste punten van dit seizoen pakken…".
Zo gezegd zo gedaan en helaas vertrok het team teleurgesteld vanuit Spa. Maar we zullen onze sponsoren en fans zeker niet blijven teleurstellen en hopelijk staan we de volgende wedstrijd nog sterker aan de start. We gaan er voor! Tot in Assen tijden de WK-Superbikes.