Zaterdag moesten we om 10.30u de eerste kwalificatietraining afwerken. De motor was in Oschersleben kompleet veranderd wat betreft de vering en het ging ook in Assen redelijk goed. Na enkele ronden hebben we nog een paar kleine aanpassingen gedaan na aanwijzingen van WP-man Wim de Bree. Verder hadden we een klein probleem met het oppakken van het gas in snelle doordraaiers waar de motor een klein beetje inhield. Dit werd door tuner Swen Jenik even aangepast in de pauze naar de tweede kwalificatie. Waarschijnlijk had dit te maken met de extreem hoge temperatuur. We sloten deze training af op een derde plaats achter poleman Gerrie Nijboer en 2e man Danny de Boer. Toch hadden deze jongens een behoorlijk gat van 0,8 sec naar mij en daar had ik zo mijn zorgen over……
Foto: Kees Siroo
Voor de tweede training werden er nieuwe remblokken gemonteerd en moest ik de eerste ronden dus even rustig aan doen. Helaas was deze training snel voorbij door een rode vlagsituatie. Na het opruimen van de motor en het behandelen van de coureur was er geen tijd meer voor een hervatting van de training. Hierdoor bleef de stand van de eerste training staan en mocht ik van positie drie vertrekken. Verder was opmerkelijk de terugkeer van Niels Feller die na een lange periode van revalidatie weer het ritme probeerde te zoeken om zo het seizoen nog te kunnen uitrijden. Ook het optreden van Gert van den Bosch (debuut in supercup1000) was opmerkelijk op zijn nieuwe ZX10 die een verdienstelijke 8e plaats neerzette.
De wedstrijd werd onder zeer warme omstandigheden gestart en het kwik kwam boven de 30 graden uit. Na een matige start moest ik van plek 7 aan een opmars beginnen. Na de eerste doorkomst lag ik al vijf en begon ik me te focussen op 3 en 4. Danny de boer was onhoudbaar en ging solo naar de overwinning. Ook Gerrie Nijboer reed hard en had een behoorlijk gat naar de nummers 3 en 4. Langzaam maar zeker kroop ik naar Dylan Kroeze en Bert Grevink toe. Ik kon me goed concentreren ondanks de hitte en mijn achterband hield het redelijk. Grevink en Kroeze begonnen kleine foutjes te maken en na een paar remfouten van beide heren in de Ruskenhoek, had ik de aansluiting gevonden. Met nog vijf ronden te gaan had ik het idee dat ik sneller was en pakte in eerste instantie Kroeze als eerste buitenom bij uitkomen Meeuwenmeer (230 km/h). De aansluiting met Grevink was snel gemaakt en ik zette direct de aanval in bij uitkomen van de Strubben. Terwijl hij wijd uitaccelereerde en ik aan de binnenkant, was er bijna een touché, maar even een pas op de plaats en daarnak even in zijn slipstream aanpikken en vervolgens pakte hem bij het aanremmen Ruskenhoek. Even geconcentreerd doorrijden en zo reed ik naar een prachtige derde plaats in de wedstrijd. Grevink en Kroeze kwamen op 12 sec. na mij over de streep. Nijboer was helaas niet meer te pakken en zo ben ik achteraf wel blij met deze podiumplaats. De Boer lijkt ondanks zijn leeftijd van 16 jaar toch een maatje te groot voor ons en is de strijd om de tweede plaats nog vol open.
Volgende wedstrijd is voor ONK Superbikes tijdens de RIZLA RACING DAY.