Teams: Toseland dichtbij pole tijd na eerste kwalificatie

57

James Toseland (Winston Ten Kate Honda) boekte aan het begin een sterke vooruitgang op zijn CBR1000RR in Misano door een achtste plaats te behalen tijdens de eerste dag en hem zelf constant boven aan de lijst te zien tijdens elke sessie. Hoewel hij slechts als achtste eindigde hij slechts 0,650 seconde achter de snelste rijder.

Karl Muggeridge (Winston ten Kate Honda) maakte een crash mee wat hem weerhield van een goede prestatie en zijn vooruitgang op de stopwatches, maar zijn gevoel over de eerste dag was er eentje van een beweging in de goede richting wat betreft de afstelling van de machine en de bandenkeus. Hij eindigde de dag als vijftiende wetende dat er nog genoeg ruimte is voor verbetering tijdens de laatste kwalificatietraining op zaterdagmorgen.







Met baantemperaturen die boven de 50 graden reikten was Misano ook nog eens een behoorlijke test voor alle coureurs. Het grootste probleem om te overwinnen zal de luchttemperatuur van boven de 30°C zijn. Ook de steeds sterker wordende concurrentie, waarbij 14 coureurs binnen een seconde zaten van de snelste man van de dag Troy Bayliss, en zelfs 25 coureurs binnen twee seconden, verhardt het evenzeer.

Het hoofdprobleem zal overwinnen, was nochtans, de luchttemperatuur van over 30°C en de concurrentie die zich evenzeer verhardde, met 14 passagiers binnen een seconde van Troje de stang tijd van Bayliss en 25 binnen twee seconden

Ronald Ten Kate – Team Manager

“Het gaat redelijk goed wat betreft de kant van de Superbike. Met James hebben we al een aantal langere runs gemaakt op racebanden waarmee hij constant goede rondetijden liet zien. Aan het eind hebben we geprobeerd enkele nieuwe banden te monteren om betere tijden te realiseren maar dat lukt helaas niet. Maar morgen is er weer een dag. We hebben nog steeds enkele verbeteringen die we kunnen doen aan de motor. Voor Karl hadden we eigenlijk dezelfde strategie; rijden op racebanden en dan gaan voor een snelle ronde met een nieuwe achterband. Tijdens zijn snelste ronde kwam hij ten val, maar ik ben er zeker van dat hij morgen verder naar voren zal staan. Onze gedachte is beide rijders op de eerste te hebben morgen.”

James Toseland – Winston Ten Kate Honda Rijder (8e – snelste ronde 1’35.553)

“We waren constant één van de snelsten, echter met de nieuwe raceband kregen we te maken met een probleem in de lange linker bocht waar je in een lagere versnelling rijdt met maximale torsie. De tijden liggen heel dicht bij elkaar, dus ik maakt me op dit moment niet echt zorgen om de achtste plaats omdat de motor goed aanvoelt en het team goed werkt.”

Karl Muggeridge – Winston Ten Kate Honda Rijder
(15e – snelste ronde 1’35.965)

“We hadden veel dingen om uit te proberen in de kwalificatie en we kwamen eigenlijk wat tijd tekort, daardoor kregen we geen kans om naast de nieuwe achterband een nieuwe voorband te monteren en zo de beste afstelling voor vandaag te vinden. Dus daarom ging ik naar buiten op een voorband waarop ik al heel veel ronden had gereden en een hagelnieuwe achterband. Het gaf me een aantal keren een waarschuwing echter in de laatste chicane, ondanks dat het helemaal goed voelde totdat ik viel, eindigde ik in de grindbak. Dat is niet de weg zoals het hoort. Aan de andere kant voelen de dingen goed, we hebben een goede snelheid in de motor, en ik ben er zeker van dat het gaat lukken; maar dit soort kleine tegenslagen moeten we niet te vaak hebben. Maar morgen hebben we nog een kwalificatietraining te gaan.”

Eerste kwalificatie:

1. Bayliss – Ducati – 1'34.903
2. Corser – Suzuki – 1'35.016
3. Laconi – Kawasaki – 1'35.166
4. Walker – Kawasaki – 1'35.255
5. Martin – Petronas – 1'35.313
8. Toseland – Winston Ten Kate Honda – 1'35.553
15. Muggeridge – Winston Ten Kate Honda – 1'35.965