James Toseland (Winston Ten Kate Honda CBR1000RR) maakte zijn kwalificatie in Silverstone op de vierde rij meer dan goed met twee sensationele races door twee keer als derde te eindigen in de twee 28 ronden tellende wedstrijden. Karl Muggeridge (Winston Ten Kate Honda CBR1000RR) moest hard werken voor zijn achtste en negende plaats, waarbij beide rijders hinder ondervonden van de relatief weinig droge trainingen. Strijdend voor de zevende plaats in beide manches aan het eind van de eerste ronde moest Toseland twee keer in de achtervolging op het tweetal Troy Bayliss en Noriyuki Haga en bezet hij nu de vierde plaats in het kampioenschap achter Bayliss, Corser en Haga. Muggeridge staat nu dertiende in de tussenstand en wist de laatste vier manches punten te scoren.

In de eerste race moest Toseland alles geven voor het behalen van de derde plaats en zou er zelfs, als de race twee ronden langer zou hebben geduurd, meer in gezeten hebben. Na vanaf de veertiende plaats te zijn gestart begon hij aan het hertstellen van zijn teleurstellend optreden in de trainingen en liet hij een straaltje van zijn echte kunnen zien. Muggeridge pakte na een sterk optreden een achtste plaats, slechts een halve seconde achter de rijder voor hem.
Na de tweede race vierde Toseland zijn dubbele podium in de uitloopronde door zijn complete race uitrusting in het publiek te gooien nadat hij een laatste aanval van Andrew Pitt had kunnen weerstaan. Na het veranderen van zijn set-up tussen beide races behaalde Muggeridge in de tweede race een negende plaats, dicht achter Chris Walker en Ruben Xaus waarmee hij het laatste deel van de race in gevecht was.

Ronald Ten Kate – Team Manager

“Met twee podiumplaatsen voel ik me altijd goed. Mijn teleurstelling van gisteren is verdwenen, zover zelfs dat het voelt als een overwinning, omdat we met James van zo ver moesten komen. In de eerste race zagen we hem aan het eind zelfs aansluiten bij de leiders en was hij de snelste man op het circuit. In de tweede race raakte hij verstrikt in een groep en duurde het even voordat hij kon inhalen. Echter grote complimenten voor hem voor zijn hele optreden dit weekend, met name het omzetten van zijn teleurstellende kwalificatie naar de manier waarop hij zijn goede resultaten behaalde. Daar ben ik heel blij om. Ook ben ik blij voor Karl, speciaal voor zijn tweede race, nadat we na de eerste manche een aantal verbeteringen aan zijn fiets hadden aangebracht kon hij lange tijd meestrijden in de groep die streed voor de zesde plaats. Ondanks dat hij slechts als negende finishte was het een hele goede race, dit omdat dit de eerste keer was dat hij de gehele race zijn rondetijden vast kon houden. Hij ziet dat zelf ook zo en ik denk dat we in goede vorm zijn. Ik ben zelfs meer tevreden nu, ook omdat we nu gaan testen in Brno waar we enkele nieuwe elektronische systemen op de motor gaan uitproberen, dus we gaan kijken of we de jongens nog verder naar voren kunnen helpen tijdens de volgende race in Misano. Het ging vorig jaar daar ook goed, dus we moeten er weer in een goede vorm kunnen zijn.”

James Toseland – Winston Ten Kate Honda
(Race 1: 3e – Race 2: 3e – Kampioenschap: 4e met 129 punten)

“Ik was gisteren heel erg teleurgesteld in mijzelf en ik wist dat ik het mezelf moeilijk had gemaakt voor vandaag. Het was jammer dat Troy en Haga zo snel in hun ritme kwamen, omdat het mijzelf een beetje tijd kostte om door het veld naar voren te komen en de andere rijders ook goed reden, wat het nog zwaarder maakte. Toen Corser en Walker in gevecht waren was het zwaarste gedeelte. Vanaf plaats veertien naar twee podium finishes, daar moet ik tevreden mee zijn. Na de eerste race was ik me niet bewust van het publiek maar pas in de tweede race, toen ik wist dat ik een podiumplaats en punten had behaald, dus iedereen bedankt voor de steun. Het was alleen wel jammer van het weer dit weekend.”

Karl Muggeridge – Winston Ten Kate Honda
(Race 1: 8e – Race 2: 9e: – Kampioenschap: 13e met 45 punten)

“Ik reed eigenlijk een goede eerste race maar de setting klopte niet helemaal. Ik kon de lijn niet vasthouden in de snelle bochten, daarom hebben de motor tussen de eerste en tweede race verandert en verbetert. We wonnen er een halve seconde per ronde mee, maar we moeten nog een volgende stap maken. We hadden nog slechts een paar tienden van een seconde nodig om er te zijn, zeker om wat dichter in de buurt te zitten van mijn teamgenoot. In de tweede race dat ik echt dat ik in de buurt kwam van de rijders voor me en hen kon inhalen, helaas lukte het net niet.”