Eindelijk was het zover! Na een lange winterstop met vele fysieke trainingen van de fitness coach Glenn van Tilborg in de sportschool en met de KNMV-Selectie in het NOC*NSF sportgebouw in Papendal onder leiding van Bart Nelissen kon Ricardo zich klaarmaken voor de eerste meters op de Yamaha R6 in Spanje. De gehele KNMV selectie zat in appartementen dichtbij de zee van Spanje. Er werd gereden op de mooie circuits genaamd Castelloli en Calafat. Naast het rijden stonden er nog een tal van leuke activiteiten op het programma.
De eerste dag bij aankomst in het appartement gingen we eerst naar het restaurant en kregen we daar lekkere pasta. De rest van de week zouden we hier ook ontbijten en avond eten. Het eten was super verzorgd en was erg lekker! Na de lunch konden we meteen weer aan de slag want er stond een training van Bart op het programma. Daarna waren er nog een aantal besprekingen en konden we gaan slapen. De dag erna zouden we naar Castelloli vertrekken voor het klaarzetten van de motoren enzovoorts want maandag zal de eerste testdag zijn.<br /> <br /> Tijdens de eerste testdag op het circuit van Castelloli kon Ricardo niet wachten om de baan op te gaan en was dan ook dus de eerste die de baan op ging. Het is een mooi circuit met veel hoogteverschillen, blinde bochten, hobbels, hairpins en snelle vloeiende bochten. Eigenlijk zit alles er wel in dus perfect om optimaal voorbereid te worden. Het doel voor Ricardo is om zoveel mogelijk meters te maken op de voor hem nog nieuwe Yamaha R6. Veel progessie maken en wennen aan het verschil van een lichte moriwaki naar een stuk zwaardere en grotere Yamaha. Ricardo geeft aan een fijn gevoel op de motor te hebben en dat hij het circuit erg uitdagend en leuk vind. De eerste dag word dan ook positief afgesloten.<br /> <br /> De tweede testdag op Castelloli staat in het teken van opdracht sessies van Roy ten Napel, Joey Litjens en Barry Veneman. Hun staan langs de baan en na een aantal rondes word Ricardo en de rest afgevlagd om te luisteren naar wat de coaches te vertellen hebben. Daarna worden we meteen de baan weer opgestuurd om met de informatie aan de slag te aan. Bocht voor bocht kijken de coaches en de informatie is erg goed. Ook hier leert Ricardo veel van en het gaat steeds beter. Hij geeft aan dat het controle en vertrouwen in de motor steeds beter word. Het is namelijk best wel wennen van 30pk naar 115pk en van 90kg naar 170kg. De motor wil nu niet zomaar een hoek in, en het gas kan niet zomaar vol open gedraaid worden. Nee hij moet nu echt werken met zijn lichaam van ongeveer 55kg om het vermogen en de kilo's een bocht in te krijgen.<br /> <br /> De derde testdag en tevens de laatste testdag voor Ricardo op het circuit van Castelloli staat in het teken van het oefenen van starts, en wedstrijd simulaties. Er worden veel rondes gereden en er word een mooi tempo neergezet. Het is hard werken tijdens de 16 rondes durende wedstrijd maar tijdens de wedstrijd word wel zijn PR met 1 seconde verbroken. Daarna word alles snel ingepakt door de monteurs en staat er voor de rijders een verrassing te wachten. Er is namelijk een presentatie op het circuit waar vele GP rijders bij zijn onder andere Ricardo zijn idool en wereldkampioen Marc Marquez. Ook zijn de gebroeders Espargaro en het jonge talent Maverick Vinales aanwezig samen met Toni Elias. Ook Marc Coma is er (uit de kant van de Dakar). Ricardo gaat samen met Marc Marquez op de foto en krijgt een handtekening op zijn KNMV T-shirt.
Daarna gaan we tijdens een van de rustdagen naar de Cataluyna Driftschool en krijgen we les in driften op een kleibaan met cross-motors. Dit is erg leuk en leerzaam voor de motorbeheersing. Thuis heeft Ricardo ook een kleine crossmotor staan die net nieuw is, maar omdat hij daar voor Spanje nog niet mee wou rijden om onnodige risico's te vermijden was dit voor hem ook de eerste keer. Het ging redelijk goed en tijdens de wedstrijden werd er vel met elkaar gestreden. Alsof dat nog niet genoeg was kregen we ook nog eens van Sporttravel kaarten om te kijken bij de F1 test in Catalunya. Daar werd namelijk door alle teams getest en we lagen op een steenworp afstand van het circuit.<br /> <br /> De dag erop zouden we gaan rijden in Calafat. Dit is een stuurbaan vlak langs de kust. De eerste rondes gaan nog moeizaam en het is erg wennen. Maar na een aantal sessies krijgt Ricardo meer gevoel in de baan en gaat het steeds beter. Aan het einde van de dag heeft hij er 85 rondes op zitten en vond het een geslaagde eerste dag. Ondanks dat er nog veel verbeterd kan worden waren de tijden zeker niet slecht.<br /> <br /> Jammergenoeg kunnen we de laatste dag niet rijden op Calafat. Aangekomen bij het circuit staat er een hele stevige wind. En het lijkt te gevaarlijk om te gaan rijden. Iedereen word bij elkaar geroepen en er word gezamelijk besloten dat er niet word gereden. Erg jammer want Ricardo wou nog veel dingen proberen maar aan de andere kant zal een val partij met veel schade de laatste dag zeker niet leuk zijn. Bij terugkomst van het appartement moet iedereen zich omkleden voor een zware training van Bart. Tijdens de training geeft Ricardo alles wat er in hem zit en gaat hij tot het einde door. Er word keihard getraind en de inzet is optimaal bij iedere rijder. Er word geroepen 'wie wil er op het GP Podium komen??' Nou dat wil iedereen natuurlijk wel! En zo word er een hele mooi week in Spanje afgesloten.<br /> <blockquote>Ricardo: "Deze 10 dagen in spanje waren echt ongelovelijk. Ik kan nog maar nauwelijks beseffen dat ik hier aan mee mocht doen. Het was allemaal zo mooi geregeld en ik heb veel kunnen leren. Er valt natuurlijk nog veel te verbeteren daar ben ik ook bewust van. De overstap van de Moriwaki naar een Yamaha is niet niks heb ik gemerkt. Maar ik heb veel geleerd tijdens deze trainingsstage en ik heb er het volle vertrouwen in dat ik er bij sta tijdens de eerste wedstrijd van de Talentcup 600. Voordat de eerste wedstrijd begint hebben we nog 2 testdagen in Oschersleben met het team en 3 testdagen in Assen. Ik wil iedereen nogmaals erg bedanken voor deze ongelovelijk trainingsweek met in het bijzonder mijn vader Roger van Duijn die tot nu toe altijd ervoor heeft gezorgd dat ik kan starten aan mijn race seizoenen, Chris mijn monteur en de bondscoach Barry Veneman, de Coaches Joey Litjens en Roy ten Napel en de gehele Crew van de KNMV. Ik zal er alles aan doen om goed te presteren in de Talentcup aankomend jaar met als doel het kampioenschap te winnen!! <br /> </blockquote>