Kenan Sofuoglu en zijn Hannspree Ten Kate Honda teamgenoot Andrew Pitt zullen morgen de vijfde race van het World Supersport kampioenschap in Monza in Italië vanaf de tweede rij starten.
Terwijl Cal Crutchlow de pole position pakte, probeerde Sofuoglu vanmiddag tegen het eind van de enige kwalificatiesessie een plaats op de voorste rij te veroveren. De Turk verloor echter voor het ingaan Monza’s laatste Parabolica bocht de controle over zijn CBR600RR.
Sofuoglu gleed over het wegdek en liep daar bij enige glijplekken op zijn rechter arm en been op, maar zijn zesde tijd bleef tot aan het eind van de sessie staan.
Pitt bleef werken aan de ontwikkeling van de meest recente versie van Honda’s dominante CBR en zette de zevende tijd neer, terwijl hij en zijn team de set-up van de motorfiets verder afstemden op de karakteristieke eigenschappen van het circuit van Monza.
Kenan Sofuoglu – P6, 1’50.636
Ik kwam zwaar ten val en mijn rechterkant is wat beurs. Ik weet niet precies wat er gebeurde, maar we zullen vanavond goed naar de data kijken, teneinde te proberen het probleem te vinden. Tot aan het moment dat ik ten val kwam ging het lekker en ik was net met een nieuwe band naar buiten te gaan om te proberen een plaats op de voorste rij te pakken. Belangrijk is dat ik op de tweede rij ben blijven staan, waarmee ik zeker een kans heb om morgen met de voorste groep mee te komen. Daarna is in Monza van alles mogelijk.Andrew Pitt – P7, 1’50.733
Mijn ideale tijd is ongeveer een seconde sneller dan mijn kwalificatieronde, dus het meeste is daarmee gezegd. Ik kreeg met wat verkeer te maken en ik maakte een aantal fouten en dat heeft me eigenlijk een plaats op de voorste rij gekost. Maar het gaat goed met de motorfiets en de tweede rij is beter dan de eerste. We hebben voor morgen een aantal dingen te bekijken die mijn motorfiets zullen verbeteren en het gaat uiteindelijk allemaal om de race.Ronald ten Kate – team manager
We blijven vooruitgang boeken, langzaam maar zeker. Kenan tegen het eind van de sessie kwam vrij zwaar ten val, waardoor hij helaas geen mogelijkheid had om zijn tijd met een nieuwe band te verbeteren. Andrew heeft weer een goed gevoel met de motorfiets en met een aantal aanpassingen zijn we helemaal klaar voor morgen.