Lausitz, vrijdag 20 april 2012, de dag vr de eerste race van het seizoen. De gezonde spanning was al voelbaar toen we woensdag avond 18 april aanreden en vandaag gaat het dan echt gebeuren.
De eerste training zal om 8:30 uur beginnen wat betekent dat we om 7:00 uur met het hele team al aan de ontbijt tafel zitten. Tijdens het ontbijt wordt besproken wat er van iedereen wordt verwacht en de spanning wordt langzaam overgenomen door enthousiasme om weer te gaan rijden. <p> <br /> <br /> </p> <p>Er staan vandaag drie trainingen op het programma met ieder een half uur rijden en dat wekt vertrouwen. In tegenstelling tot het ONK, waar je geen trainingen hebt, heeft Jos de tijd om weer de juiste “feeling” met de motor te krijgen. Maar vooral belangrijk aan deze trainingen is dat je ze kan gebruiken om in samenwerking tussen monteur, dataspecialist en coureur op zoek kan gaan naar de juiste afstelling van de motor. </p> <p><br /> </p> <p>Na de eerste training wordt duidelijk dat we vandaag een drukke dag zullen hebben met het vinden van de juiste afstelling. Jos legt mij het volgende uit: “De data die we hebben verzameld tijdens de voorjaartraining in Valencia is op dit circuit deels onbruikbaar. Valencia is een vloeiend circuit met veel lange bochten, dit in tegenstelling tot het circuit hier in Lausitz, hier hebben we te maken met veel ‘stop en go’ bochten waarbij je andere dingen van de motor vraagt en de afstelling dus ook aangepast moet worden naar dit circuit.”<br /> Kort na mijn gesprek met Jos trekt hij zich terug met Randy, onze “dataman”. de data komt overeen met hetgeen wat Jos heeft verteld waardoor er een duidelijk plan is om toe te passen tijdens de 2e training, dat wordt dus afwachten. </p> <p><br /> </p> <p>Training twee, er zijn een aantal belangrijke aanpassingen aan de motor gedaan en nu is het aan Jos om te testen wat het heeft opgeleverd. Na een paar rondes komt Jos terug in de pitstraat en geeft aan dat het al een stuk beter is maar dat hij toch nog iets mist. Er volgen wederom een aantal aanpassingen en Jos kan weer verder. Nadat de training is afgelopen komt Jos met een redelijk tevreden gevoel terug naar de tent. Hij geeft aan dat de motor nog niet super is maar dat deze een stuk beter aanvoelt dan de eerste training, nu is het wachten op de 3e training om de motor verder te “Fine tunen”. </p> <p><br /> </p> <p>De derde training lijkt nog maar net begonnen en Jos komt alweer de pitstraat ingereden, hij heeft een goed gestemde blik in zijn ogen en hij is duidelijk blij met de vooruitgang die geboekt is. Er worden nog wat kleine dingen veranderd en Jos trekt zijn gas weer open. Vijf minuten voor het eind van de laatste training komt Jos wederom de pitstraat ingereden en na overleg wordt besloten om niet meer te gaan rijden vandaag. De motor voelt goed aan en het weer begint langzaam om te slaan waardoor er al een aantal coureurs zijn gevallen. Jos heeft inmiddels genoeg verstand opgebouwd om zijn winst te pakken en niet nog een paar, weinig toevoegende rondes, te rijden met de kans op een valpartij. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <p>Jos zegt hier zelf het volgende over: “We hebben na vandaag een goede basissetup voor morgen om hard te gaan en eventueel nog wat te proberen. Dit goede gevoel wil ik vasthouden en mezelf niet in de vingers snijden door risico te nemen met een afkoelende baan.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Zaterdag 21 april, de dag van de kwalificaties en de eerste race. De eerste kwalificatie begon al om 9:00 uur en de tweede kwalificatie zou om 13:55 starten. De kenners onder ons weten wat dat inhoud, een tijd neer zetten in de eerste kwalificatie en echt knallen tijdens de tweede kwalificatie. Om 9:00 uur is de baan namelijk nog nauwelijks opgewarmd en kun je simpelweg niet dezelfde tijd rijden als dat je zou kunnen in de middag, het heetst van de dag. <br /> <br /> <br /> Ondanks dat we gisteren de dag goed hadden afgesloten en de motor goed voelde was het nog net niet goed genoeg om al een goede tijd neer te zetten tijdens de eerste kwalificatie. Het gaf Jos, de dataspecialist en de monteur wel de mogelijkheid om de motor goed te krijgen voor de tweede kwalificatie. Zo gezegd zo gedaan, er werden een aantal belangrijke dingen veranderd en Jos had duidelijk vertrouwen in de tweede kwalificatie, iets wat erg belangrijk is om snel te kunnen gaan. </p> <p><br /> </p> <p>Met dit vertrouwen werd begonnen aan de tweede kwalificatie en Jos wist al vrij snel zijn tijd van de ochtend te evenaren. De tijden werden iedere ronde beter en met een tactische banden wissel had Jos genoeg snelheid om een rondetijd van 1.44,9 te rijden, goed voor een 16e startplek. Dit lijkt onvoldoende maar alle andere coureurs vanaf de 5e startplek tot en met Jos hadden een tijd in de 44’ers. Dit geeft realistisch gezien hoop, Jos is namelijk een goede race rijder en heeft vaak snellere tijden tijdens de race dan tijdens de kwalificatie. Daarbij komt dat Jos met een sterke laatste ronde bezig was die hem een plek in de top 10 had opgeleverd, ware het niet dat andere coureur recht voor hem onderuit ging en afval op de baan achterliet.</p>
<p>De snelheid zit dus goed, nu is het afwachten of Jos net zo goed kan starten zoals hij in het verleden heeft laten zien zodat hij naar voren kan kruipen en de strijd kan aangaan met de andere coureurs.</p> <p><br /> </p> <p>Zaterdag 21 april, Lausitz. 10 minuten voor de start van de race zijn de zenuwen zoals gewoonlijk van Jos zijn gezicht af te lezen, hij heeft er zin in maar toch is het spannend. Jos start vanaf de 16e plaats dus voor hem is het belangrijk om zijn gebruikelijke snelle start te maken en vanuit daar nog wat plaatjes op te schuiven.</p> <p><br /> </p> <p>Jos is inderdaad goed weg en we zien hem als 10e de eerste bocht ingaan. Na de eerste ronde blijkt dat hij de 10e plek niet vast heeft kunnen houden en komt hij als 19e voorbij. Jos weet zich te herpakken en schuift al snel een paar plaatsjes op met ronde tijden die ook worden gereden in de groep die strijd om de 8e plaats. Na een aantal rondes heeft hij een veilige 15e plek te pakken maar kan hij net niet genoeg aanzetten om naar de groep voor hem te rijden. Een aantal rondes voor het eind komt een van de coureurs voor hem ten val en ligt Jos dus op de 14e plek. Deze 14e plaats weet Jos vast te houden en zo zijn de eerste 2 punten in het Duitse kampioenschap een feit.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <p>Niet lang na de race legt Jos met een redelijk tevreden gevoel uit wat er nou precies was gebeurd tijdens de race: “Ik zat er met de start goed bij maar ik reed te ver aan de binnenkant, doordat ik zo ver aan de binnenkant reed moest ik mezelf doodremmen en zakte ik weer af. Dit was erg jammer want mijn ronde tijden waren goed en met een betere start had ik er goed bij kunnen zitten. Nu zat er niet meer in dan de 14e plek want ik was niet in staat om het gat naar de groep voor mij dicht te rijden. Toch denk ik dat ik tevreden kan zijn met deze race, ik heb stabiele en goede tijden kunnen rijden en ik weet dat ik er morgen met een betere start goed bij kan zitten.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Zondag 22 april, Lausitz. De dag begon met een training om 9:15 maar doordat het kort daarvoor had geregend had deze training weinig meerwaarde. Het zag er namelijk naar uit dat het tijdens de race droog zou zijn dus rijden tijdens de training was slechts een formaliteit om een kijkje te nemen op een natte baan.</p> <p><br /> </p> <p>De race zou om 14:30 starten dus om 14:15 stonden we klaar op de startgrid en was het wachten op de start. Precies om 14:30 nam het gebulder van de motoren toe en zagen we Jos vooruitschieten. De start was goed en nu was het afwachten of Jos de eerste ronde goed door zou komen. We zagen de eerste motoren de laatste bocht uitkomen en het tellen van de motoren kon beginnen, toen we tot de 20 hadden geteld werd duidelijk dat het niet helemaal goed zat en uiteindelijk kwam Jos als laatste de eerste ronde door. later bleek dat Jos er goed bij zat maar dat hij mis had geschakeld en hij tussen 2 versnellingen in was geschoten. Hierdoor kon hij niet insturen en was hij in de grindbak terecht gekomen.</p> <p><br /> </p> <p>Maar Jos zou Jos niet zijn als hij nu op zou geven en met ronde tijden die beduidend beter waren dan zijn voorgangers kon hij beginnen aan een inhaal race. Hij begon op de 32e plaats en na drie rondes had hij al twee voorgangers ingehaald. Iedere ronde wist Jos snellere ronde tijden neer te zetten, dit terwijl hij bezig was met inhalen. Met nog een paar rondes te gaan lag Jos net achter Kervin Bos, de andere Nederlander in de race. Jos wist ook Kervin in te halen maar de tijd begon te dringen, alleen de eerste 15 krijgen punten en met nog twee rondes te gaan leek hij dit net niet te gaan redden. Bij het ingaan van de laatste ronde lag hij 17e maar had hij beduidend betere ronde tijden dan de man voor hem en leek hij nog net een 16e plaats te gaan bemachtigen. Tot onze verbazing kwam Jos als 15e de laatste bocht uit en stak hij een vingertje op om aan te geven dat hij toch nog een puntje uit het vuur had weten te slepen. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <p>Kort na de race gaf Jos zijn uitleg: “in de eerste ronde zat ik er goed bij en had ik goede aansluiting met de mannen voorin, helaas ging er iets mis bij het schakelen en zat ik tussen twee versnellingen in, hierdoor kon ik niet insturen en kwam ik in de grindbak terecht. Ik wilde meteen weer aanzetten om aansluiting te vinden met de rest van het veld maar ik moest eerst mijn banden weer inrijden om een valpartij te voorkomen. Na twee rondes voelde het goed aan en kon ik echt aanzetten, dit was te zien aan mijn tijden want van de tijden die ik gedurende de rest van de race reed waren alleen de top drie sneller. In de laatste ronde zag ik dat er een rijder voor mij was uitgevallen en lag ik dus 16e. Het ging mij niet gebeuren dat ik zo’n sterke race had gereden om met lege handen te komen staan. In de laatste bocht heb ik daarom mijn motor tegen de rijder voor mij aan geknald en zo kon ik 15e worden. Toen ik na de race naar mijn motor keek was te zien dat ik had gevochten voor mijn puntje want mijn benzinetank was letterlijk gescheurd. Uiteindelijk zat het me dus niet mee tijdens de eerste ronde maar heb ik mezelf goed herpakt en een sterke race kunnen rijden. dit biedt perspectief voor de volgende race over twee weken.” </p> </blockquote> <p><br /> </p>