Teams: Verslag Jos van der Aa EK Albacete

74

Het EK in Albacete, Spanje, is toch ieder jaar weer speciaal. Je hebt de kans om jezelf te laten zien op Europees niveau, je te meten met toppers en zowel het team als de coureur kunnen ontzettend veel leren. Je hebt hier namelijk te maken met teams van een heel ander niveau dan dat je tegenkomt in het ONK.

Dit niveau verschil is al af te lezen aan de uitstraling die sommige teams hebben. Maar dat niet alleen, de tijd die een coureur krijgt om te trainen, te kwalificeren en de duur van de wedstrijd zijn een stuk langer. Zo duren de 2 kwalificaties in het ONK 2 x 25 minuten tegenover 2x 40 minuten hier in Spanje. Daarnaast krijg je bij de trainingen 2x 40 minuten de tijd om te trainen met de Europese top. In het ONK heb je te maken met 2 x 20 minuten, maar dan heb je er ook beginnende coureurs tussen rijden. Kortom, ongeacht hoe dit weekend uitpakt, we zullen veel leren en veel ervaring op kunnen doen.<br /> <br /> Aan het begin van de 1e training is meteen duidelijk dat Jos het circuit in Albacete nog niet is vergeten. Het is zichtbaar dat Jos goed aan het sturen is en ook weet hij de juiste ÒlijnenÓ te rijden. Het is echter pas de eerste training dus dat betekent dat de baan eerst goed verkend moet worden, gekeken moet worden naar concurrenten,&nbsp; de juiste band gevonden moet worden en natuurlijk moet ook hier worden gezocht naar de juiste afstelling van de motor. <br /> <br /> Hierbij maakt de extra lange training van 40 minuten een wereld van verschil. Het team heeft meer tijd waardoor er voelbaar meer rust is bij de monteurs en bij Jos. Door deze rust zit Jos lekkerder op zijn motor en kan hij beter communiceren waar hij nog dingen mist aan de motor en is er ook nog tijd om de aanpassingen te testen. Jos weet dan ook tijden neer te zetten die in de verwachtingslijn liggen en waar hij tijdens de 2e training op door kan bouwen. <br /> <br /> Met een goede 1e training achter de rug is het plan voor de 2e training duidelijk. Beginnen op nieuwe banden, een aangepaste afstelling en halverwege binnenkomen om de aanpassingen te overleggen en waar nodig verder bij te stellen. Op deze manier is het de bedoeling&nbsp; om de ronde tijden nog wat aan te scherpen zodat we morgen tijdens de kwalificatie de volgende stap in de goede richting kunnen zetten. Aan het eind van de training is iedereen tevreden want de doelen zijn behaald. En hoewel we natuurlijk nog op iets meer hadden gehoopt weten we, dat als we deze lijn morgen doorzetten, we een scherpe tijd neer kunnen zetten.<br /> <br /> Zaterdag 8 oktober, de dag van de kwalificaties. Na een goede trainingsdag gisteren, is het plan voor vandaag duidelijk; tijdens de eerste kwalificatie van 11:40 is het de bedoeling om te beginnen met een kleine aanpassing aan de motor, aan te voelen of het goed zit en dan te werken aan de tijd. Doordat de kwalificatie 40 minuten duurt hebben we hierbij de luxe om Jos 2 x binnen te halen en verder te werken aan de motor en banden te wisselen. Hierdoor kunnen we stapsgewijs de motor verbeteren en kan Jos zich tijdens de bandenwissel opnieuw opladen voor een tijdverbetering.<br /> <br /> Tijdens de kwalificatie blijkt dat het afgesproken plan goed blijkt te werken. Jos kan tijdens het wisselen van de banden met de veringspecialist bespreken in welke bocht de motor nog niet goed aanvoelt waardoor kleine aanpassingen aan de motor mogelijk zijn. Dit blijkt ook uit de tijden, want Jos weet na iedere stop zijn tijd verder aan te scherpen. Aan het eind van de 1e kwalificatie heeft Jos de 6e tijd met een 1:33.1 en heeft hij 1.6 seconden achterstand op de nummer 1. Deze tijd biedt perspectief want bij binnenkomst is Jos alles behalve tevreden met zichzelf en geeft hij ook aan dat hij sneller kan. We kijken dan ook uit naar de 2e kwalificatie van 14:10. <br /> <br /> Voor de 2e kwalificatie is het plan hetzelfde als vanmorgen bij de 1e kwalificatie. Weg op nieuwe banden, binnekomen, de banden wisselen en waar nodig de motor bijstellen. De kwalificatie verloopt volgens plan en de tijden worden ook telkens beter. Het is een stuk warmer dan vanochtend dus dat maakt een goede tijd nog iets lastiger, want als het warmer is dan Òsmeert de band een stuk meer en mis je dus gripÓ. Toch weet Jos uiteindelijk een goede tijd neer te zetten van 1:32.3, goed voor de 4e tijd en dus een vierde start positie bij de race van morgen.







Toch is Jos bij terugkomst in de pit box witheet en kan hij nog niet echt genieten van zijn 4e plek. Na een minuut of 10 is Jos nog steeds niet helemaal afgekoeld maar is wel duidelijk waar hij zich zo druk om maakte. Tijdens zijn laatste ronde was Jos bezig om een super tijd neer te zetten die hem naar plek 3 had kunnen brengen, maar halverwege reed een coureur in de weg die op een beslissend moment zijn gas dichtdraaide en Jos dus flink in de weg zat. Ondanks het oponthoud kan Jos tevreden zijn met de 4e startplek en zal hij morgen in de race moeten laten zien dat ze nog niet van hem af zijn.<br /> <br /> Het is zover, zondag 9 oktober, de dag van de race. Maar eerst wordt er in de ochtend nog een warming up van 15 minuten gereden. Ondanks dat de motor nagenoeg perfect is afgesteld zijn deze 15 minuten erg belangrijk. Dit omdat er toch gekozen is voor een nieuwe band die beter bestand is tegen de hitte in combinatie met de 20 rondes die gereden moeten worden in de race. Hierbij is het voor Jos belangrijk om aan te voelen wat de band kan en of het daadwerkelijk de goede band is voor de race.<br /> <br /> De eerste paar rondes is het nog aftasten maar de tijden van Jos worden steeds beter en het ziet er allemaal erg soepel uit. Jos weet dan ook goed aan te sluiten bij de snelste mannen van het veld en weet uiteindelijk de vierde tijd van de warming up neer te zetten. <br /> <br /> Bij binnenkomst is Jos positief over de band en deze ziet er dan ook nog goed uit na 9 rondes te hebben gereden. Òik denk dat ik met deze band tijdens de race wel constant 32Õers kan rijden en goed mee kan doen voorinÓ. Nu is het aftellen tot de race begint en Jos kan laten zien wat hij in huis heeft.<br /> <br /> Ik heb zoveel adrenaline in mijn lijf dat het bijna niet te doen is om dit stukje op dit moment te schrijven, en ik heb niet eens geredenÉ Want wat een race was dit!<br /> <br /> Bij de start was Jos super weg en wist hij Òkop startÓ te pakken, dit hield hij zelfs een volle ronde vol en toen moest hij de vliegensvlugge ÒTorresÓ en ook ÒGomesÓ voor zich laten. Toen barste de strijd pas echt los want hij was uiteraard gebrand om de derde plek vast te houden. In de 10e ronde moest hij zijn achtervolger toch voor zich laten, maar Jos beet zich vast en wist goed bij te blijven. Met nog een ronde of 5 te gaan had Gomes problemen met zijn motor en moest hij de strijd staken. Dat Gomes uit de race moest stappen betekende voor Jos natuurlijk dat hij opschoof naar de derde plek en hij het podium kon ruiken. Maar met nog 5 rondes te gaan was het nagelbijten, want kon Jos zijn verstand erbij houden? Met meer dan 12 seconden voorsprong op de nr 4 koos Jos voor safe en reed hij de race professioneel uit. 3e, wat een super prestatie!!! En wat zijn wij trots op Jos.<br /> <br /> Eenmaal terug in de pitstraat konden de omhelzingen niet uitblijven en was de lach van iedereen gezicht natuurlijk niet af te slaan. Op het podium kon het gebruikelijke dansje en champagne spuiten niet uitblijven en mocht Jos een mooie beker in ontvangst nemen. Terug in de tent en een douche later kwam Jos met een grote glimlach uit de vrachtwagen en kon de medaille om zijn nek niet uitblijven. Want:&nbsp; Òiedereen hier mag natuurlijk zien dat ik die derde plek heb gepakt.. Ó