Dit weekend vertrok het volledige MTM-Racingteam richting Italië voor de derde ronde van het Superstock kampioenschap. Op het legendarische circuit van Monza mochten onze beide piloten zicht terug meten met hun concurrenten.
Vrijdag
Onder een stralende Italiaanse zon, konden zowel Danny als Vincent het circuit op voor hun eerste vrije training. Dankzij het harde werk van onze mecano’s stond de R6, jammer van de crash in Assen, terug helemaal klaar. Er werd dan ook van deze eerste sessie gebruik gemaakt om de set-up en de WP-vering uit te testen. Na 30 minuten kon Vince#55 perfect doorgeven waar nog enige aanpassingen moesten gebeuren. Onze vaste WP specialist ter plaatse Patrick Wien kon dan ook meteen aan de slag. Swen, Eric en Thierry stonden in voor de overige aanpassingen. Mede door deze goede samenwerking stond de machine klaar voor de 2de sessie op zaterdag.
Ook voor Danny was er op vrijdag een eerste training voorzien. Onze superstock 1000 rijder gebruikte eveneens de volledige 30min maar was niet echt tevreden met het resultaat.
Vincent :
" ik voelde dat er nog wat aanpassingen moesten gebeuren maar ik heb alle vertrouwen in het team en kijk al uit naar morgen."
Danny :
"ik kan niet zeggen dat ik gelukkig ben met mijn tijden. Het zal morgen toch wat sneller moeten."
Zaterdag
Beide piloten werkten hun tweede sessie netjes af. Vincent verbeterde zijn tijd met ruim 2sec. Danny had nog gevraagd om hier en daar een paar kleine veranderingen aan te brengen en zou alles geven om zijn tijden scherper te stellen.
Vincent :
"Alles verliep heel goed, de WP vering stond terug piccobello afgesteld en ik ben zeer gemotiveerd voor de kwalificatie straks."
Danny :
"Het ging als iets vlotter maar ik zal straks toch nog iets harder op het gas moeten."
Om 15h maakte Danny zich klaar voor zijn kwalificatiesessie. Al na 2 laps kregen de rijders een rode vlag situatie en de sessie werd voor geruime tijd stilgelegd. De marshalls hadden hun handen vol met het opkuisen van een aanzienlijk oliespoor. Uiteindelijk konden er toch opnieuw gereden worden en Danny kwalificeerde zich als 26ste.
Vincent kon pas om 17h50 de pitlane verlaten. Voor onze lange leeuw uit Waterloo vormde dit echter geen probleem. Eventjes wat tijd om rustig een babbeltje te slaan in onze hospitality tent. Gebeten om een goede startplaats te behalen vertrok hij richting pitstraat. De eerste rondjes trachten het goede ritme te vinden, dan binnen voor nieuw Pirelli’s en de race naar een mooie startpositie kan beginnen. Perfect gedoseerd! Vince#55 wist zich als 6de te kwalificeren.
Zondag, racedag
De eerste wedstrijd voor ons team was voor onze Superstock 1000 rijder. Danny nam een goede start maar net voor hem kwamen 2 rijders met elkaar in aanraking waardoor hij het gas moest lossen en zo een paar plaatsen verloor. Na een paar ronden had hij het wedstrijdritme terug te pakken en kon enkele concurrenten inhalen. Echter één van de rijders voor hem blies zijn motorblok op en opnieuw moest Danny van het gas af. Hij kwam uiteindelijk als 23ste over de finish.
Voor Vincent zat er weer niet anders op dan te wachten op de start van zijn reeks. Die werd, opnieuw door een rode vlag situatie verplaatst van 14h30 naar 16h30.
Er moesten punten gepakt worden. De start verliep prima. Het was dan ook heel belangrijk om die eerste chicane zonder kleerscheuren door te komen. Geen probleem voor Vince#55. Hij nam dan ook, komende van een 6de plaats, meteen de leiding en kwam als eerste door de beruchte chicane. Al vlug werd duidelijk dat dit geen gemakkelijke wedstrijd ging worden, rekening houdende met het grote Italiaanse veld die zich vooraan in het pak wist te kwalificeren. D. Petrucci nam de leiding over, gevolgd door 2 wildcard rijders met daar achter Gino Rea (Honda Ten Kate). Er werd constant gewisseld van positie, wat de race dan ook enorm spannend maakte. Vincent liet echter niet los. Maar na een paar rondes werd een gat geslagen tussen de 3eerste en de achtervolgers. Onze piloot viel terug naar een 7de plaats maar beet zich vast en liet, na een paar zeer mooie inhaalmaneuvers Guarnoni, Bussolotti en Rea in de allerlaatse ronde achter zich.
Hij kwam als vierde over de finish. Deze uitslag werd later geannuleerd wegens diskwalificatie van beide wildcard piloten wegens een onreglementaire motorblok. Er kwam dan ook een herziening van de uitslag. Vincent werd 2de. Jammer dat we op deze manier het podiummoment moesten missen.