Het is lang tijd stil geweest rondom de ontwikkelingen van de Ducati Supermono voor het seizoen 2009. Dit houd echter niet in dat er niets gebeurt is, in tegendeel zelfs.
Direct na de laatste wedstrijd van 2008 zijn we begonnen met het maken van de plannen en het aanschaffen van onderdelen voor het nieuwe seizoen. Zo is er een WP voorvork (RCMA 4800) aangeschaft welke afkomstig is uit de 2007 Ten Kate Honda van James Toseland. Ook de remmen zijn aangepast de remtangen zijn, zowel voor als achter, afkomstig van Discacciati en MotoMaster heeft op speciaal verzoek 280mm remschijven gemaakt.
Daarnaast zijn we lang bezig geweest om de inhoud van het motorblok te kunnen vergrootten van 560cc naar ca. 600cc. Dit om meer koppel te creëren in de lagere toerentallen. Met een andere krukas en zuigers was dit mogelijk geweest, maar het is gebleken dat de zuigers die we gebruikten erg moeilijk te produceren zijn in een groter formaat.
Vorige week kwam er onverwacht erg goed nieuws: er waren twee 1098RS Superbike motorblokken te koop in Engeland! Na enige onderhandelingen hebben we besloten om afstand te nemen van de 999 factory motorblokken en over te stappen naar het 1098RS materiaal. Deze overstap heeft een groot aantal voordelen, de inhoud van het motorblok is zonder aanpassingen al bijna 600cc, het materiaal is betrouwbaarder en de onderdelen voorziening is beter geregeld.
Bijkomend voordeel is dat het materiaal lichter is en mede door andere gewichtsbesparende wijzigingen aan de motor verwachten we dat de motor ca. 10kg lichter is dan vorig jaar! Dit houd in dat het totaal gewicht ergens tussen de 130 en 135kg komt te liggen.
Hoewel de kalender voor 2009 nog niet definitief is, ziet hij er, door het goede werk van de Nederlandse en Europese Supermono organisaties, erg goed uit. We rijden veel wedstrijden bij erg aantrekkelijke evenementen zoals de British en World Superbikes.