Assen – Vandaag zijn de eerste trainingen verreden op het TT circuit van Assen voor het WK Supersport kampioenschap en de FIM Cup 1000. Barry Veneman en Kai Børre Andersen wisten zich tijdens de eerste kwalificatie op de eerste startrij te kwalificeren met respectievelijk een vierde en derde positie. Jarno van der Marel wist de eerste trainingsdag af te sluiten, met de Suzuki GSX- R750, op een voorlopige 22e positie.
Vanochtend wist Barry Veneman in de vrije training naar de eerste positie te rijden. Veneman maakte gebruik van zijn ervaring van de eerder verreden wedstrijden op Assen en reed een goede tijd waardoor hij de snelste van de ochtend training was. Kai Børre Andersen liet ook zien dat hij eerder op het circuit van Assen dit jaar had gereden door de achtste positie voor zich op te eisen.
Deze goede lijn werd in de belangrijke kwalificatie vast gehouden en Veneman wist zich naar de vierde positie te rijden waardoor Veneman op de voorlopige eerste startrij staat. Andersen deed het iets beter, namelijk 0,005 seconden, dan Veneman en staat op de voorlopige derde startpositie. Veneman en Andersen reden veel samen tijdens de kwalificaties waardoor ze zich aan elkaar konden optrekken. In de snelste ronde van beide rijders profiteerde Andersen van de slipstream van Veneman waardoor Andersen net een iets sneller tijd wist te realiseren.
Jarno van der Marel rijdt dit weekend met de Suzuki GSX-R750 tussen alle “dikke” 1000cc motoren. Van der Marel gebruikte vandaag vooral om een goede afstelling te creëren omdat deze motorfiets nog nooit op het circuit van Assen heeft gereden. Ondanks de voorlopige 22e positie heeft van der Marel en het team er vertrouwen in dat het morgen tijdens de kwalificatie een stuk beter zal gaan. Het team zal vanavond nog de set-up van de vering veranderen welke in de tweede vrije training morgen getest zal worden.
Barry Veneman (1:42,559 – 4e positie):
“Ik ben erg blij dat we nu eindelijk kunnen laten zien waar het team toe in staat is. We hebben natuurlijk al twee keer gereden hier op het circuit van Assen dit jaar en daarvan plukken we nu de vruchten. Ik had vandaag een goed gevoel en het hielp mentaal ook zeker dat ik vanochtend naar de eerste tijd reed. De set-up van de motor is goed en qua banden weten we ook welke we gaan gebruiken. De rondetijd welke ik in de kwalificatie vandaag reed is ruim een seconde sneller dan de tijd welke ik eerder dit jaar gereden heb tijdens het Nederlands Kampioenschap. Ik ben daarover zeer tevreden en ik hoop dat we morgen het eerste startrij kunnen vasthouden.”
Kai Børre Andersen (1:42,554 – 3e positie):
“Ik ben zeer tevreden over het verloop van de trainingen vandaag. Net zoals Barry maakte ik vandaag gebruik van de ervaringen welke we hebben opgedaan eerder dit jaar op het circuit van Assen. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat we gelijk de eerste dag zo competitief zouden zijn. Qua afstelling hebben we de motor voor elkaar. Ik ben nog wel even bezig geweest om een nog betere set-up te zoeken voor het type banden welke hier op het WK gebruikt worden maar dat pakte goed uit. Ik wil bij deze nog even Barry bedanken voor de slipstream welke hij mij gaf in onze snelste ronde. Het schilt qua tijd helemaal niets maar in de stand toch een positie. Ik hoop dat we beide morgen de eerste startrij kunnen handhaven zodat we een goede uitgangspositie hebben voor de race van zondag.”
Jarno van der Marel (1:47,223 – 22e positie):
“Het ging vandaag niet zoals ik wilde. We hebben beide trainingen gebruikt om een goede afstelling van de vering te vinden. In de eerste vrije training van vanochtend hadden we niet de ideale circuit omstandigheden. In de nacht was er regen gevallen waardoor, ondanks dat het droog was, de baan half nat en half droog was. Het was eigenlijk te droog voor regenbanden en te nat voor de droogweer banden. In de kwalificatie was het gelukkig droog en konden we werken aan de afstelling. Tegen het einde van de training hadden we de set-up redelijk goed voor elkaar maar toen kon ik geen snelle ronde meer rijden. Ik heb veel vertrouwen in de trainingen voor morgen. Ik denk dat ik zeker nog een seconde tot anderhalve seconde sneller kan rijden en dan zit je gewoon met een 750cc Suzuki in de top 10.”