Teams: Weinig geluk voor Thomas bij ONK Assen

94

Er is nogal wat gebeurt de laatste weken, allereerst een up date. Het is maar goed dat we redelijk flexibel en de instelling hebben dat het gaat zoals het gaat. Na de races in Schleiz hadden we het plan om in Duitsland te blijven en van daaruit naar Oostenrijk te rijden naar de Red Bull Ring voor de eerstvolgende race. De plannen werden echter omgegooid vanwege drukke tijden bij Main-Tech, iets wat achteraf niet eens zo heel slecht uitkwam.

Dagenlang werd er gezocht naar de oorzaak van het uitvallen van de motor. Volop getest, de oorzaak van de problemen liet zich niet vinden. Het inderhaast geboekte lange weekend werd ingekort om zo extra tijd te winnen. Onderdelen gewisseld, blokken gewisseld, elektronica gewisseld, opa Teunis ingeschakeld en ook Richard de computerspecialist, Be en Ronald. Het lukte niet om de motor zodanig goed afgesteld te krijgen dat het zin had om naar Oostenrijk af te reizen voor de 7e IDM. Vele malen heeft EvL gedreigd het apparaat in de fik te steken of er een bom onder te gooien. Afgelopen donderdag heeft Ronald samen met EvL de motor weer opgebouwd. Hij moest wel even waarschuwen dat als EvL rare ticks begon te krijgen dat hij ons even zou waarschuwen, hij zou dan met Ronald kunnen carpoolen, het koffertje stond al klaar. Ronald woont nl. in Ermelo. ;-)<br /> <br /> <strong>Het vervolg</strong><br /> Na alle problemen lijkt de motor zijn protest te hebben opgegeven. De tweede ONK race op Nederlandse bodem voor Thomas dit jaar, vindt dit weekend plaats in Assen. <br /> &nbsp;<br /> Het ONK kent geen vrije trainingen zoals het IDM en er valt dus weinig uit te proberen. We&nbsp; gaan dus de kwalificatie in met veel onzekerheid. Bovendien zijn de weersvoorspellingen niet best wat nog een extra handicap met zich meebrengt, omdat het deze training moet gebeuren!! Opgelucht kunnen we ademhalen, de motor blijft heel,Thomas komt niet binnen en rijdt een rondetijd van 1.51.00. Er staat veel wind en het is bovendien behoorlijk koud. <br /> <br /> Na de training verteld Thomas dat in de Ruskenhoek niet werd aangegeven welk deel van de bocht er genomen moest worden, dit kan namelijk op twee manieren. Dit leverde verwarrende en gevaarlijke situaties op, enkele rijders namen de knik terwijl andere weer het snelle stuk namen. <br /> <br /> De tweede kwalificatie weer eens niet zonder slag of stoot. Dit keer is de drijfstag en lager het probleem. Thomas weet helaas zijn tijd niet te verbeteren. De motor wordt weer gedemonteerd en de reis richting Wezep gemaakt. 9:00 ‘s avonds kan weer warmgedraaid worden. <br />







De volgende ochtend in de warm-up is de baan nat. Vlak voor aanvang worden de regenbanden gemonteerd. Thomas is als eerste in de baan. Zo op het oog lijkt het uitstekend te gaan. Dat onze ogen ons niet bedriegen blijkt, want Thomas zet met 1.5 seconde op de tweede man de snelste tijd in de warm-up. Op de data zijn geen gekke dingen te zien EvL is blij. <br /> <br /> Thomas gaat goed van start en gaat als 4e de 1e bocht in de teerste ronde merkt Thomas dat het vermogen afneemt de tweede ronde vliegt de concurrentie hem voorbij alsof hij stilstaat, hij geeft alles wat hij heeft maar het dweilen met de kraan open. Na zo’n zes rondjes geeft de motor definitief "de pijp aan Maarten". Weer valt hij uit met een technisch defect, om gek van te worden. <br /> <br /> Het gehele team is sprakeloos en er heerst ongeloof, wat is er nou in vredesnaam aan de hand met de elektronica waardoor deze de heleboel in de war stuurt? <br /> <br /> Volgende race over drie weken in Hockenheim de finalerace voor het IDM.&nbsp; <br />