Na menigmaal de pechduivel over de vloer te hebben gehad dit seizoen, verliep de laatste ONK Superbike race zonder al te grote problemen. Eerder deze week tijdens het IDM op de Hockenheimring, werd de racemotor iets wat hardhandig geparkeerd in de sudkurve. Dit resulteerde er in dat de motor op korte termijn te beschadigd was om te repareren.
Direct werd er naarstig gezocht naar een motor die we het laatste raceweekend op Assen konden gebruiken. Diverse telefoontjes, en slapeloze nachten verder werd dan de motor gevonden waarmee Westerman Racing zijn laatste wedstrijd van dit seizoen in kon gaan.
Het was even wennen voor Ferry, een nieuwe racemotor en dus ook een nieuwe afstelling. Gedurende de eerste kwalificatie werden diverse wijzigingen gemaakt. Ondanks dat de juiste basis set-up nog niet gevonden was, waren de tijden voor Ferry al veel belovend. Over de voorvork was Ferry niet tevreden, in samenspraak met Jan Vlieg van SO products, werden enige modificaties uitgevoerd die zijn vruchten afwierp in de tweede kwalificatie. Daarbij hield de motor bij het opendraaien van de gashendel erg in. Door de trainingen heen werd dit softwarematig aangepast, maar het probleem was nog steeds aanwezig.
De tweede training verliep voorspoedig, Ferry zat goed in zijn ritme. Na zich zelf eerst goed gewarmd te hebben, kwam Ferry in de tweede tijdtraining naar binnen om een nieuwe achterband te laten monteren. Na de bandenwissel, reed Ferry dan ook zijn Snelste kwalificatie tijd van 1:48.9 waar bij hij in de GT werd gehinderd door een andere deelnemer. Ondanks dat Ferry werd gehinderd heeft hij hiermee zijn persoonlijk snelste tijd scherper kunnen stellen.
Ferry van Rijn:
"Het is jammer dat we tijdens de race nog steeds erg veel last hadden van het problemen met de gas response. Zodra je het gas opendraaide leek het wel als of de motor inhield, en dan ineens vol vermogen gaf. Dit was egr listig bij het uitkomen van een bocht, het zorgde voor redelijk wat onbalans. Ik weet gewoon dat er meer in gezeten had maar door het probleem met de gas response kon ik niet voluit."
Tijdens de wedstrijd mocht Ferry vertrekken vanaf positie 38. Niet zijn beste kwalificatie positie, maar gezien het zeer sterke deelnemersveld met diverse buitenlandse rijders en WK rijder Kenan Sofuoglu, mochten we niet klagen.
De start verliep goed en met een paar posities winst kon Ferry de eerste bocht in duiken. Gedurende de race wist hij nog een aantal plekken te pakken, en kon de race zonder problemen afsluiten als 29e.
Westerman Racing wil via deze weg alle sponsoren en gasten bedanken voor hun steun afgelopen jaar.