De eerste meters voor het seizoen 2009 zijn deze week gemaakt op het circuit van Albacete in het zonnige Spanje. Voor zowel het team als Atiba was het een verademing om weer lekker op het circuit actief te zijn na alle voorbereidingen naar het seizoen toe. De Ducati 1098 stond te trappelen en die had er zin in. De dikke twin liet zich rap rondsturen door Atiba en de resultaten zijn dan ook zeer bevredigend na de voorjaarstraining.
Team Wolff-Belgrave Racing is dus naar Spanje afgereist voor de shake-down. Henk-Jan, Mwata en Patrick Mailipaard waren naast Atiba mee en Gerdrik moest helaas in Nederland blijven voor de zaken.
Voor Atiba was het de eerste keer op het circuit van Albacete. De baan kenmerkt zich door vele tweede en derde versnellingsbochten. Ook was het circuit wat hobbeliger dan we op Assen gewend zijn maar het leuke circuit is ideaal om te testen!
De fiets is sterk verbeterd ten opzichte van vorig jaar en vooral verantwoordelijk hiervoor is Patrick Mailipaard. De fiets klopt nu in de basis en samen met de kennis van Patrick maakt het afstellen van de Ducati gemakkelijker. Natuurlijk hadden we ook als doel om de nieuwe onderdelen grondig te testen en met name het Powerbrake-systeem en de AIM-datalogger hadden onze aandacht tijdens deze 4 dagen.
Dag 1 stond vooral in het teken om de kleine problemen uit de motorfiets te halen die je pas tegen komt als je daadwerkelijk gaat rijden. Ook gebruike Atiba deze dag om weer in zijn ritme te komen en om baankennis op te doen. Dat dit snel gebeurde was te zien aan de rondentijden die elke ronde sneller werden.
Dag 2 kon er heel de tijd goed gas gegeven worden en er werd met name naar een goede afstelling gezocht. Ook deze afstelling werd steeds beter en al na 2 sessies kon Atiba tijden rijden die erg snel zijn op deze baan. Qua snelheid hoefde hij niet onder te doen voor concurrentie uit Nederland die hier eerder hadden getest en die normaal top-10 tijden rijden op Assen.
Atiba:" De Ducati voelde vanaf de eerste meters al veel beter aan t.o.v. vorig jaar. Al na een paar bochten was ik weer helemaal vertrouwd en kon ik lekker gas gaan geven. De baan had ik snel door en de tijden vlogen daardoor naar beneden. De tweede dag hadden we al snel een goede setup gevonden en ik werd daarbij erg goed geholpen door Patrick en mijn broer Mwata. Elke keer zorgden zij ervoor dat de motorfiets beter aanvoelde als ik de baan op ging. Na grofweg 40 ronden op een nieuw circuit kon ik al hele competitieve tijden rijden en merke ik ook dat ik mijn rijstijl veel beter is als hoe ik vorig jaar met de Ducati reed. Zoveel grip, zoveel vertrouwen, ik heb zin in de eerste race!"
Dag 3 moest het team helaas aan zich voorbij laten gaan i.v.m. problemen met een onderdeel wat niet reserve was meegenomen. Gelukkig had Henk-Jan nog een zakelijke connectie in Madrid zitten zodat ze een tripje van 500 km gingen maken om het onderdeel op te halen.
Dag 4 kon er weer lekker gereden worden en nu werd er vooral getest hoe de banden zich hielden tijdens de langere runs. Helaas had het team nog niet de nieuwe 2009 prirelli’s tot zijn beschikking die een stuk beter schijnen te zijn dan de 2007/2008 banden waar Atiba op reed. Hopelijk zijn die te verkrijgen voor de eerste race! Gedurende deze dag kon Atiba snelle constante tijden rijden, ook al werd hij gehinderd door een aantal hele langzame rijders waarbij hij niet teveel risico wilde nemen met het passeren ervan.
In de laatste sessie werd nog een zachter compound achterband gemonteerd om een kwalificatierondje te oefenen. De temperaturen waren erg gestegen op dit tijdstip en de ook al gebruikte band bood niet meer 100% nieuwe grip. Toch kon Atiba nog een paar tienden van zijn tijd afrijden waardoor zijn snelste tijd dichtbij de toppers van het ONK kwam te liggen wat veel vertrouwen geeft voor de rest van het seizoen.
De training is dus succesvol verlopen voor het team en een hoop doeleinden waren bereikt. De Powerbrake functioneert super en ook de Ducati loopt als een speer. Het team dankt Powerseal en Ducati Zaltbommel hiervoor!
Over een aantal dagen op 8 april zal het team nog een keer testen op het circuit van Assen om dan hopelijk al een goede setup te vinden voor het TT-circuit. Het weekend van 11-13 april tijdens pasen zal de eerste wedstrijd verreden worden.