Na een regenachtige donderdag, is vrijdag de zon van de partij op het Ricardo Tormo circuit te Valencia als de rijders van de FIM Cup Superstock 1000 zich klaarmaken voor de eerste vrije oefening, allemaal staan ze op regenbanden want de baan is nog nat van de regen die ’s nachts is gevallen.
Niemand neemt risico’s op de nieuwe Pirelli regenband. Xavier Siméon aan het stuur van zijn Suzuki Alstare Corona Extra neemt de 6de tijd voor zijn rekening. Als hij binnenkomt is zijn band compleet versleten, dit was een goede test over het gedrag van de banden op een opdrogende baan. De aandacht gaat nu naar de chronorit van de achtermiddag.
15.30 uur, we zijn vertrokken voor 45 minuten, nu moeten de goede tijden komen, het weer zit mee, want voor zaterdag wordt er terug regen voorspeld, dus is er werk aan de winkel. Het gaat niet makkelijk voor de Alstare rijder, de motor is moeilijk in bedwang te houden, en de vering is ook nog niet top. Met nog slechts een paar minuten te gaan, zet Xavier zijn beste tijd neer wat hem op de 6de plaats brengt. Hij staat 0.843 seconden
verwijderd van de pole van Badovini.
“De motor staat me niet aan, ik ben in gevecht met mijn motor, maar we gaan nog wat aanpassingen maken nu, zodat het morgen beter zou moeten gaan. De baan heeft geen grip, zodoende is het moeilijk om een goede chrono te plaatsen.”
Zaterdag, regen, de baan is nat als ze buiten moeten voor de 2de vrije training. Het aantal regenbanden is beperkt tot 3 achterbanden en 2 voorbanden. Dus moet je er niet gek mee gaan doen, want je moet een stel achterhouden voor de race, de weersvoorspellingen zijn zeer wisselvallig.
Xavier neemt zijn 2de stel banden op de Suzuki, maar hij moet er zuinig op zijn in geval het regent tijdens de kwalificatie. Maar hij moet ondertussen toch nog een goede afstelling vinden, opnieuw zet hij de 6de tijd neer. Voor de 2de kwalificatie is de echt goed nat, zodoende zullen de tijden niet verbeteren en zal de startplaats worden behouden van vrijdag. Zondag startte het nummer 19 van de 6de plaats, dus vanaf de 2de rij.
Net als alle andere piloten gaat Xavier buiten op regenbanden, de baan is niet helemaal droog. En dan vallen terug de eerste druppels regen, als de start wordt gegeven.Xavier is goed mee weg, maar de banden smelten weg op de opdrogende baan, de motor wordt onbestuurbaar en Xavier besluit binnen te komen. Alex en David wisselen snel het achterwiel voor een droogweerband. Maar bij het uitkomen van de eerste rechtse bocht schuift Xavier onderuit en de Suzuki gaat alleen verder en komt voor het wiel van Badovini, die mee ten val komt. Men legt om deze reden de wedstrijd stil met de rode vlag. Gelukkig kan Xavier op eigen kracht binnenkomen en zich klaarmaken voor een 2de start. Nu is Xavier in zijn doen, van op de 3de starlijn schiet hij naar voren en als de geblokte vlag het einde van de resterende 5 ronde aangeeft is Xavier goed opgeschoten en eindigt als 4de. De 2 delen worden in tijd opgeteld en zo komt Xavier in de uitslag op de 6de plaats te staan.