Tegenslag voor Collin Veijer in het Italiaanse Magione

51
veijer
Collin Veijer | foto© Vrn racing team

Collin Veijer heeft een moeilijk weekend achter de rug in het Italiaanse Magione. De jonge Staphorster werd nagenoeg het hele weekend achtervolgd door technische problemen welke resulteerden in een DNF en een negende plaats in de twee verreden wedstrijden.

Het Vrn-racing team en Collin Veijer reisden al op woensdagmiddag af naar het Italiaanse Magione om deel te kunnen nemen aan de extra trainingen die donderdag en vrijdag voorafgaand aan het wedstrijdweekend op het Autodromo dell’ Umbria op het programma stonden.







Deze extra vrije trainingen waren een warm welkom omdat er in dit raceweekeind twee wedstrijden op het programma stonden. Tijdens deze extra trainingen werd er veel tijd gestoken in de afstelling van het rijwielgedeelte omdat het Autodromo dell’ Umbria was voorzien van een nieuwe asfaltlaag, een asfaltlaag die vooralsnog weinig grip kende.

Collin Veijer was op vrijdag na de laatste sessie dan ook erg in z’n nopjes met de afstelling en liet dit zien door constant erg snel te zijn. De jonge Furori ambassadeur leek dan ook alles onder controle te hebben en klaar te zijn voor de vrije training en twee kwalificaties die zaterdag op het programma stonden.

Zaterdagochtend tijdens de vrije training komt Veijer na een aantal ronden binnen en geeft aan dat het motorisch niet helemaal goed aanvoelt. Na een check door de monteurs wordt hij weer de baan opgestuurd maar al na één ronde komt de jonge Staphorster al weer naar binnen met de melding: ‘maak maar open want dit blok is al kapot of gaat kapot’

Na een inspectie door de monteurs blijkt inderdaad dat Veijer het bij het juiste eind had. Diverse onderdelen in het blok moesten vervangen worden, een elektronisch probleem leek de grote boosdoener te zijn van de aangerichte schade aan het blok.

Vlak voordat de eerste kwalificatie van start ging gaf de motor van Veijer weer een eerste teken van leven. Er leek dan ook geen vuiltje meer aan de lucht en Veijer was er klaar voor om de strijd voor de pole aan te gaan.

Helaas liep het allemaal iets anders… al na één ronde (outlap) komt de Staphorster opnieuw naar binnen met de melding dat het heuvel nog niet verholpen is. De monteurs doen vervolgens hun uiterste best om het probleem op te lossen maar de schade blijkt te groot om de schade nog voor het einde van de sessie te herstellen. Het gevolg is dat Veijer geen tijd op de klok heeft weten te zetten en zich derhalve nog niet heeft weten te kwalificeren voor de wedstrijden.

Tijdens de tweede kwalificatie begint Veijer volle goede aan de sessie om zich alsnog te kwalificeren. Na één volle ronde heeft de Staphorster in ieder geval een rondetijd achter zijn naam staan en verzekerd hij zich van deelname aan de races.

Een ronde later slaat het noodlot echter opnieuw toe. Net op het moment dat Veijer op weg lijkt naar een aanzienlijke verbetering van zijn eigen snelste rondetijd valt hij in de laatste bocht voor start/finish ineens stil. Er zit voor Veijer niets anders op dan zijn machine langs de kant te parkeren.

Bij terugkomst in de box steekt Veijer zijn ongenoegen dan ook niet onder stoelen of banken. Ondanks zijn jonge leeftijd maakt Veijer zijn Italiaanse monteurs dan ook duidelijk het onbegrijpelijk te vinden dat het hun wel lukt de andere rijders probleemloos rond te laten rijden en bij hem de boel keer op keer stuk gaat.

Ondanks dat de monteurs in eerste instantie met hun handen in het haar zitten en niet weten waar ze het nog moeten zoeken lukt het hun de machine weer gereed te hebben voor de eerste wedstrijd die al op zaterdagmiddag op het programma staat.

Race1
Werk aan de winkel dus voor Veijer die door alle tegenslag vanaf de drieëntwintigste plaats op de grid aan de wedstrijd moet beginnen. Ondanks een niet hele sterke start weet Veijer al in de eerste ronde een groot aantal rijders te passeren. Na vier ronden heeft een ontketende Staphorster inmiddels al zeventien coureurs weten te passeren en komt hij op een zesde plaats rijdend door. Vervolgens lijkt de RMU coureur zijn opmars door het veld nog verder door te zetten en komt zelfs de kop van het veld in zicht. Helaas komt er vroegtijdig een einde aan zijn indrukwekkende inhaalrace als de techniek hem opnieuw in de steek laat en hij zijn machine voor de zoveelste keer dit weekend langs de kant moet parkeren.

Geruime tijd later meld Veijer zich teleurgesteld en gedesillusioneerd in de pitbox .”Ik weet het ook niet meer, rij me aan alle kanten de naad uit mijn broek maar als de rest niet op regel is sta ik ook machteloos. Er wordt van mij verwacht om hier wedstrijden te winnen, maar waarmee dan?”

In overleg met het team wordt er op zaterdagavond besloten om alle motorische delen te vervangen om op deze manier geen risico te nemen voor de tweede race op zondag.

Zo gezegd zo gedaan en op zondagochtend wordt Veijer gevraagd de warm-up te gebruiken voor het inrijden van het nieuwe motorblok. Ondanks dat alles dit keer heel blijft weet Veijer wel te melden dat dit nieuwe blok aanzienlijk minder sterk aanvoelt in vergelijking met het vorige blok.

Race 2
De start van de tweede race is goed en wederom weet Veijer op indrukwekkende wijze zich op te werken van de drieëntwintigste naar de zevende plaats in de race. Aangezien het vermogen van dit nieuwe blok aanzienlijk minder is weet Veijer zich niet los te rijden van deze groep en moet hij zich met meesterlijk stuurwerk in de bochten staande houden terwijl hij op het rechte stuk steeds weer links en rechts gepasseerd wordt. Uiteindelijk weet Veijer de schade te beperken en als negende de finish te passeren.

Al met al niet het weekend waar vooraf op gehoopt was. Uitgerekend in een weekend waar dubbele punten te verdelen waren had het Italiaanse team de techniek niet op orde. Mede door een groot aantal tegenslagen zag Veijer de kans op de Italiaanse titel zo goed als in rook opgaan.

“Wat moet ik hier verder nog op zeggen, alles wat motorisch mis kon gaan ging dit weekend mis,” aldus een duidelijk teleurgestelde Vrn racing team coureur na afloop van de tweede race. “Al krijg ik complimenten van iedereen over de races daar kopen we natuurlijk helemaal niks voor. Ondanks dat ik weet dat de techniek ons in deze sport wel eens in de steek kan laten, en dat het een onderdeel is binnen de motorsport, is het gewoon knap waardeloos hoe dit weekend is verlopen!”