Top tien finish voor coureurs Raceteam Oosterveen’s Olie

226
wienen
Manuel Wienen (52) & Joel Wienen (34) | foto© Racesport.nl - Jan Timmerman

Na de problemen van het vorige wedstrijd weekend zijn beide Yamaha’s opnieuw opgebouwd en bij Ten Kate Racing Product op de testbank gecontroleerd. Vol goede moed begonnen Manuël en Joël op vrijdag 2 juni aan hun vrije trainingen op het TT circuit van Assen.

Helaas voor Manuël bleef zijn motor problemen geven en dit zorgde ervoor dat hij het na twaalf rondjes voor gezien hield. Joël kwam in zijn eerste vrije training naar binnen met remproblemen maar deze konden gelukkig snel worden opgelost. Wel had hij even nodig om het vertrouwen weer terug te vinden maar kon de dag toch met een positief gevoel afsluiten.







De motor van Manuël werd direct helemaal nagekeken maar helaas zonder het gewenste resultaat. In overleg met Rutger van Ten Kate Racing Products werd besloten om de Yamaha naar Nieuwleusen te brengen voor een uitgebreide controle. Ook hier werd niets vreemds ontdekt en besloot het team om zoveel mogelijk sensoren, connectors en delen van het blok te vervangen. Rond vier uur ’s nachts liep de motor weer en mochten de monteurs nog even een paar uurtjes gaan slapen.

Toen om 10.12 uur de eerste kwalificatie van start ging was het de vraag of het probleem met Manuël zijn motor was opgelost. Direct na zijn eerste ronde kwam hij de pitstraat ingereden en voor het ergste werd gevreesd. Gelukkig bleek er met de motor niets aan de hand te zijn, dus dat leek opgelost, maar bij het remmen kwam de gaskabel tegen de remhendel aan. Toen dit was verholpen kon Manuël zijn kwalificatie voortzetten maar hij kreeg geen vertrouwen waardoor een snelle ronde uitbleef en hij zich als negende kwalificeerde. Joël was ook op zoek naar snelheid en kwalificeerde zich net achter Manuël op de tiende positie.

Voor de tweede kwalificatie werden nog wat dingetjes aangepast en om 12.20 uur begonnen beiden aan hun tweede en beslissende kwalificatie van de dag. Manuël was direct sneller maar dit resulteerde niet in een betere startpositie. Joël bouwde zijn kwalificatie mooi op en wilde net beginnen aan een snellere ronde toen hij met de zwarte vlag van het circuit werd gehaald. De wedstrijdleiding vertelde hem dat zijn motor te veel lawaai produceerde en hij daarom niet verder mocht. Weg goede kwalificatie en een elfde startplek was uiteindelijk zijn resultaat. Omdat Manuël zijn kwalificatie wel zonder problemen af kon werken werden beide geluidsmetingen naast elkaar gelegd en daaruit bleek dat de motor van Manuël meer lawaai had geproduceerd dan die van Joël. Direct werd hierover navraag gedaan bij racedirectie maar dat bracht geen opheldering maar alleen maar meer verwarring. Het antwoord was: “Wij zijn zeer selectief in het handhaven want anders moeten wij bijna iedereen binnen halen”. Mooi is dat, dus wanneer het de racedirectie uitkomt moet je naar binnen en als het hun niet past mag je lawaai blijven maken. Voor Joël was dit wel heel zuur want nu kon hij geen goede kwalificatie rijden. Ook is het onbegrijpelijk dat de motor van Joël en Manuël niet voldoen aan de geluidslimiet aangezien deze zijn uitgerust met een uitlaatsysteem met zeer speciale stille dempers die ruimschoots binnen de norm blijven. Misschien wordt het eens tijd om de wijze van geluidsmeting aan te passen zodat deze meer overeen komt met de werkelijkheid.

Joël: “Dit ga je toch niet begrijpen, ik wordt er uit gehaald terwijl volgens hun meting de motor van Manuël veel meer lawaai maakt dan die van mij en die laten ze gewoon doorrijden. Het lijkt erop dat ze zelf ook niet weten hoe ze hier mee om moeten gaan. Laat ons toch gewoon lekker racen, het kost al meer dan genoeg en dan moeten ze ook nog zo gaan doen. Ik snap er helemaal niets meer van want onze motoren maken al bijna geen geluid”. 

Bij de start van de wedstrijd, welke vanwege een rode vlag situatie eerder op de dag iets later van start ging dan gepland, kwamen Joël en Manuël goed weg. Helaas kreeg Manuël bij het uitkomen van de Ramshoek te maken met schakel problemen waardoor hij in de GT bocht even door het grind moest, maar liefst zeven plaatsen verloor en na de eerste ronde als veertiende doorkwam. Joël handhaafde zich prima en kwam als tiende door na de eerste ronde. Manuël probeerde direct aan te haken bij het groepje waar ook Joël deel van uitmaakte en ging zijn jongere broer in de vierde ronde voorbij. Joël zag kans om met Manuël mee te gaan en als een tandem reden beiden verder naar voren. Er ontwikkelde zich een strijd met een vijftal coureurs die voortdurend van positie wisselden. Uiteindelijk zagen Manuël en Joël kans om op een keurige zevende en achtste plaats over de finish te komen, maar met name Manuël was daar zeker niet tevreden mee.

Manuël: “Natuurlijk ben ik niet tevreden want ik was gewoon ruim twee seconden te langzaam. Direct in de eerste ronde merkte ik al dat het schakelen niet vlekkeloos verliep. Vorig jaar had ik daar ook al problemen mee en heb toen een behoorlijke blessure opgelopen. Het is om gek van te worden maar wat wij ook proberen, niets blijkt te helpen. De hele wedstrijd heb ik om dit probleem heen moeten rijden waardoor ik sommige bochten niet in de juiste versnelling kon nemen en daardoor iedere keer weer veel snelheid verloor. Misschien moeten wij maar eens een andere quickshifter gaan proberen of de positie van het schakelpookje drastisch aanpassen, want dit geeft echt geen vertrouwen. Gelukkig ben ik ondanks mijn DNF van de vorige wedstrijd wel gestegen in het kampioenschap en sta nu op de vijfde plaats. De meeste wedstrijden moeten nog komen, dus er is nog van alles mogelijk”.

Joël: “Mijn start was een stuk beter deze keer en toen Manuël mij voorbij kwam kon ik hem direct goed volgen. Wel jammer dat wij niet bij dat groepje weg konden rijden want dat had ik eigenlijk wel gehoopt. Ik ben wel blij met mijn achtste plaats maar weet ook dat het allemaal veel sneller moet om weer net als vorig jaar in de 1.44 te kunnen rijden. Op dit moment sta ik negende in het kampioenschap en ik wil zeker nog een aantal plaatsen stijgen”.  

De eerstvolgende wedstrijd is op 9, 10 en 11 juni op de Motorsport Arena in het Duitse Oschersleben. Er staan voor Manuël en Joël maar liefst zeven vrije trainingen gepland, twee kwalificaties, een warming up en twee wedstrijden, dus als alles naar wens verloopt hopen beiden komend weekend veel punten mee naar huis te nemen.

 

Handige links OW Cup 03 – TT Circuit Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag