Vastzittend ride height device oorzaak van DNF’s Espargaró en Fernández in Austin

4280
Aleix Espargaró op de grid in Austin | © Aprilia Racing

Aleix Espargaró en Raúl Fernández hadden zondagmiddag een vergelijkbare reden waardoor hun race vroegtijdig ten einde kwam. Beide Aprilia coureurs kregen te maken met een ride height device dat vastzat en niet meer omhoogkwam.

Afgelopen zondag kwamen er slechts dertien van de 22 coureurs over de finish in de MotoGP race op het Circuit of The Americas. Twee van de negen uitvallers waren Aleix Espargaró en Raúl Fernández, ze kregen te maken met hetzelfde probleem. Voor Espargaró resulteerde dat in een crash in de twaalfde bocht van de openingsronde terwijl Fernández zijn Aprilia in de zesde ronde noodgedwongen naar binnen stuurde.







Aleix Espargaró: “Ik heb niet zoveel te zeggen. Ik had een goede start en reed na de eerste bocht op de derde plaats. Zodra ik accelereerde voelde ik dat het ‘ride height device’ omlaag bleef, hierdoor moest ik het eerste gedeelte van het circuit rijden met de achterkant verlaagd. Toen ik bij het uitkomen van bocht 12 op het gas ging verloor ik de voorkant, heel veel meer kan ik er niet over zeggen. Voor zover ik weet had Raúl [Fernández] hetzelfde probleem.”

Het was niet de eerste keer dat het ‘ride height device’ (rijhoogteregeling) van Aprilia voor problemen zorgde. In het voorseizoen kreeg Espargaró hier al vaker mee te maken.

Aleix Espargaró: “Ja, dit is een kritiek punt van de Aprilia. Ze moeten dit oplossen, het is niet de eerste keer dat dit gebeurd is. Vorig jaar gebeurde het niet maar van het 2022 model naar het 2023 model hebben we iets aan dit onderdeel veranderd, het 2022 model [waar Fernández mee rijdt] heeft dit ook.

We hadden dit probleem al tijdens de wintertests maar in de eerste twee raceweekenden gebeurde het niet. Het komt meestal voor als het heel warm is maar zaterdag [toen het warmer was dan zondag] gebeurde het niet. We weten dus niet precies hoe en wanneer het gebeurt.”

Er kwamen zondag slechts dertien coureurs aan de finish, inclusief de gecrashte Brad Binder. Het grote aantal valpartijen heeft volgens Espargaró een simpele oorzaak.

Aleix Espargaró: “Dat ligt gewoon aan het circuit, het is ontzettend hobbelig. Dit circuit is mooi voor de show maar voor de rijders is het ontzettend lastig, en voor het materiaal is het ook heel zwaar. De layout op zich is mooi met snelle bochten, langzame bochten, hard remmen en lange rechte stukken. Maar deze ondergrond met deze hobbels is wat de crashes veroorzaakt.”

Lees: Pecco Bagnaia: “Vier soorten asfalt op één circuit is niet normaal”

Zoals gezegd hetzelfde probleem als Espargaró maar dan enkele ronden later in de race. De CryptoDATA RNF MotoGP Team coureur besloot de machine de pits in te sturen na een sterke openingsfase.

Raúl Fernández: “Ik maakte een goede start en toen ik in de eerste bocht op de dertiende plaats reed dacht ik: “Wow, dit is heel goed.” Ik was nog niet eerder zo comfortabel op de motor als in deze race, het voelde heel gemakkelijk om naar de groep voor mij te rijden. Na twee ronden reed ik achter Maverick [Viñales], Miguel [Oliveira] en Johann [Zarco] en daardoor wist ik dat mijn tempo goed was.

Vervolgens kreeg ik te maken met een mechanisch probleem en ik probeerde naar een oplossing te zoeken, maar helaas lukte dit niet en was dit de reden dat mijn race eindigde. Het is niet aan mij om te zeggen wat het was …”

Na een moeizame start van het seizoen heeft Fernández slechts twee punten gescoord door als veertiende te eindigen in de regenrace in Argentinië. Daarmee staat hij 22e in het MotoGP kampioenschap maar afgelopen zondag in Austin leek de Spanjaard wel een duidelijke stap in de juiste richting te hebben gezet.

Raúl Fernández: “Stap voor stap begin ik de machine te begrijpen en vandaag [in de race] schreeuwde ik tegen mezelf: “Fuck, ik kan dit!” Ik kwam steeds dichterbij en op een bepaald moment maakte ik een foutje waardoor ik wat tijd verloor, maar binnen een paar bochten had ik de aansluiting weer te pakken. We moeten gewoon zorgen dat we een keer een goed resultaat behalen en dan weten we dat de rest zal volgen.”

De MotoGP coureurs hebben nu zo’n anderhalve week vrij waarna ze in het weekend van 28 t/m 30 april weer in actie komen op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de vierde Grand Prix van het seizoen.



Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Podium (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex & #12 Filip Salac - (CZE) - QJMOTOR Gresini Moto2 - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Start en 1e doorkomst #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP & #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • MotoGP Sprint - #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16 - #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP  - #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • MotoGP Sprint - #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Texas
  • #64 Mario Suryo Aji - (IDN) - Honda Team Asia - Honda NSF 250RW
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #54 Riccardo Rossi - (ITA) - SIC 58 Squardra Corse - Honda NSF 250RW
  • Texas
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #16 Joe Roberts - (USA) - Italtrans Racing Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • 2M14
  • Bo Bendsneyder
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Torleif Hartelman
  • Francesco Bagnaia
  • Carmelo Ezpeleta & Dan Rossomondo
  • Collin Veijer
  • Maverick Viñales & Aleix Espargaro
  • Jack Miller
  • Aleix Espargaró
  • Miguel Oliveira
  • Joan Mir
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Quartararo
  • Alex Marquez
  • Groepsfoto (VLNR) Oliveira, Miller, A-Marquez, Quartararo
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #88 Miguel Oliveira - (PRT) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • Groepsfoto (VLNR) Bagnaia, Bezzecchi, Zarco
  • Groepsfoto (VLNR) Bagnaia, Bezzecchi, Zarco
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Persconferentie

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.