Vervelende pech en elektronische problemen voor Raceteam Oosterveen’s Olie.

48
wienen
Manuel Wienen | foto© Ad Kievit

Vrijdag 5 mei stonden er voor Manuël en Joël Wienen meerdere training sessies op het programma om de afstelling van hun TKRP Yamaha verder te verbeteren. Over het TT circuit Assen waaide een koude Noord Oosten wind en de temperatuur kwam maar net boven de tien graden.

De eerste sessie vertrokken beiden op een set gebruikte banden en na enkele ronden kwam Joël binnen voor een kleine aanpassing. De ronde daarna ging het helaas mis en gleed hij waarschijnlijk vanwege een afgekoelde band in bocht 7 (uitkomend Ruskenhoek) over de voorkant hard onderuit en blesseerde daarbij zijn nek. De motor gleed, vloog, stuiterde en rolde de grindbak in en kwam uiteindelijk zwaar beschadigt tot stilstand.







Na een bezoek aan het medical center op het circuit werd gelukkig geen ernstig letsel geconstateerd en mocht Joël na het innemen van een pijnstiller weer gaan. Met de motor was het een stuk minder gesteld en de opgelopen schade was aanzienlijk. Met hulp van Hessel van TKRP werd er meerdere uren gesleuteld om alles weer op tijd klaar te krijgen. Terwijl Joël probeerde te herstellen hielp Manuël volop mee en kon Joël uiteindelijk toch nog twee sessies rijden.

Door Manuël werd continue gewerkt aan de afstelling van zijn motor. In zijn laatste sessie zette hij nog even flink aan om de dag met een goed gevoel af te sluiten. Helaas kwam halverwege de sessie het bericht dat hij in bocht 9 (de Bult) heel hard was afgestapt. Hij blesseerde daarbij zijn kin, linker hand, rechter knie en linker enkel. Met een van pijn vertrokken gezicht kwam hij enige tijd later zijn verhaal doen.

Manuël: “Ik kwam aan richting de Bult toen ineens een groepje van vier rijders voor mij wel stil leek te staan in de bocht. Ik probeerde er nog omheen te sturen maar mijn snelheid was zo’n stuk hoger en er was geen ontwijken meer aan. Ik remde zelfs eerder dan normaal maar kon gewoon op geen enkele manier voorkomen dat ik er bovenop vloog. Met een gigantische klap werd ik van mijn motor geslingerd en op het asfalt gesmakt. Vooral mijn hand doet zeer en hier ga ik nog wel even last van hebben”.

De schade aan zijn motor leek mee te vallen maar zorgde toch nog voor een paar uurtjes herstelwerk. Halverwege de avond kreeg Manuël steeds meer last van zijn blessures en ging ook moeilijk lopen. Na het slikken van een paar pijnstillers zocht hij al vroeg zijn bed op.

De volgende ochtend scheen er bij het opstaan een zwak zonnetje en ook de temperatuur was iets aangenamer. Zelfs Manuël voelde zich een stuk beter en met Joël was het ook in orde. De eerste kwalificatie werd gebruikt om te ervaren of de motor ok was en om het juiste ritme op te bouwen. Helaas kwamen beiden voortijdig binnen met een technisch en elektronisch probleem welke voor de tweede kwalificatie verholpen konden worden. Manuël reed de zevende tijd van de Supercup 600 rijders en Joël eindigde als elfde.

Voor de tweede kwalificatie werd een set nieuwe banden gemonteerd en mochten beiden aan de slag voor een positie op de startgrid. Joël reedt direct sneller dan in de eerste kwalificatie en was net bezig met een flinke verbetering van zijn tijd toen halverwege de derde sector vanwege een elektronisch probleem zijn motor er mee ophield. Manuël reedt ook snellere tijden en was goed onderweg toen hij bij het ingaan van zijn zesde ronde in de Haarbocht over de voorkant onderuit gleed terwijl hij van zijn lijn af moest om een langzamere rijder voorbij te steken. Op het moment dat dit gebeurde stond hij op P5, maar omdat voor hem de kwalificatie voorbij was en anderen in de resterende tijd iets sneller gingen zakte hij uiteindelijk naar de achtste positie op de startgrid van de Supercup 600 rijders. Ook Joël kon zijn kwalificatie niet afmaken en eindigde uiteindelijk op positie elf.

Terwijl de monteurs hard aan het werk waren om de motor van Manuël op tijd klaar te krijgen voor de wedstrijd, ging het met hemzelf verre van goed en zocht hij misselijk, rillerig en beroerd zijn bed op. Gelukkig knapte hij na enige tijd weer op en kon zich gaan voorbereiden op de wedstrijd.

Bij de start kwamen beiden niet goed weg en daar waar Manuël één plaatsje verloor zakte Joël drie plaatsen terug. Bij het uitkomen van de Strubben was direct te zien dat er iets niet goed ging met de motor van Manuël en hij veel snelheid verloor. Na de tweede ronde kwam hij helaas naar binnen omdat het vermogen helemaal wegviel. Later bleek een simpel elektronisch probleem de oorzaak te zijn en dit stond waarschijnlijk in verband met zijn crash eerder die dag. Joël had zichtbaar moeite om in zijn ritme te komen en kwam ook nu weer vast te zitten in een groepje met langzamere rijders. Toen ook nog een motor voor hem na een knal, een lichtflits en heel veel rook hem het zicht belemmerde en hij van zijn lijn en gas af ging, verdween een goed resultaat als sneeuw voor de zon. Uiteindelijk werd na zes ronden de wedstrijd stil gelegd en Joël als twaalfde Supercup 600 rijder afgevlagd.

Joël: “Ja wat moet ik zeggen, mijn start moet gewoon anders want die heb ik nu al twee keer verprutst. In het begin van de wedstrijd verlies ik dan te veel en raak de aansluiting kwijt met de groep daarvoor. Na een aantal ronden kwam mij in Meeuwenmeer een rijder voorbij en terwijl ik daar achter zat zag ik ineens een lichtflits onder zijn motor, hoorde een knal en direct was het allemaal rook. Ik dacht, die is kapot, dus ik ga van mijn gas en mijn lijn af om niet over zijn olie te crashen en verwachte een rode vlag. Toen ik zag dat hij gewoon doorreed en de rest mij ook voorbij ging heb ik toch maar weer aangezet. Op het moment dat er een rode vlag kwam vanwege Jorn zijn crash lag ik op de twaalfde positie en meer kunnen wij er helaas niet van maken vandaag. Hopelijk gaat het goed met Jorn en de rest is voor nu even niet meer zo belangrijk, dus snel vergeten dit allemaal en op naar de volgende wedstrijd”.

 Dit was een weekend om inderdaad snel te vergeten. Nu de wonden likken, de komende dagen alles even goed evalueren en dan weer volop voorbereiden voor de volgende wedstrijd op zaterdag 3 juni, wederom op het TT circuit van Assen.

Verder wensen de rijders en teamleden van Raceteam Oosterveen’s Olie Jorn Hamberg, zijn familie en Pearle Gebben Racing heel veel sterkte toe en hopen dat Jorn weer helemaal zal herstellen en wij hem terug mogen zien op de motor. Jorn zet hem op, je verdient het en bent als coureur een aanwinst voor het kampioenschap, dus van harte beterschap gewenst.