Voormalig Dutch TT-winnaar en framebouwer Colin Seeley overleden

492
Colin-Seeley
Colin Seeley

Voormalig zijspan-coureur en framebouwer Colin Seeley is dinsdag 07 januari 2020 op 84-jarige leeftijd overleden. De Brit won als coureur o.a. de zijspanrace van de Dutch TT in 1964 en stond daarnaast bekend als een begenadigd framebouwer.

Colin Seeley (Colin Jordan Seeley) werd op 2 januari 1936 geboren in Crayford, Kent, Engeland. De Brit, een voormalige motorhandelaar, groeide uit tot een succesvol zijspancoureur, motorontwerper, constructeur, verkoper van accessoires en manager. De grootste successen als coureur behaalde Seeley in de jaren 60 met o.a. een overwinning in 1964 tijdens de Dutch TT op het circuit van Assen.







Op 07 januari 2020 verloor de auto- en motorsport wereld met het overlijden van Colin Jordan Seeley een grote en illustere naam, een naam die bij veel oudere fans onder ons nog vers in het geheugen zal liggen.

Colin Seeley (2 Januari 1936–7 Januari 2020)
Toen Seeley veertien jaar oud was, reed hij naar het dichtstbijzijnde lokale racecircuit, Brands Hatch, dat vervolgens was omgebouwd van grasbaan naar harde ondergrond, waar hij onder de indruk was van Vincent Motorcycles medewerker Ted Davis die met zijn Vincent zijspannen racete.[6]

Seeley nam in 1954 deel aan zijn eerste race, een één uur durende Endurance race op Brands Hatch. Deze race reed hij op een 500 cc BSA Star Twin, geleend van een vriend. Vervolgens duurde het drie jaar, mede vanwege drukke werkzaamheden, dat de Brit aan de start verscheen in een volgende race. In 1958 had Seeley een AJS-agentschap overgenomen en kocht hij een af-fabriek 500 cc scrambler waar hij zich niet prettig op voelde; met een Greeves-agentschap in de hand benaderde Seeley de fabriek voor ondersteuning en reed hij in 1958 en 1959 met scramblers deze fabriek.

In 1960 kocht Seeley samen met zijn vriend – monteur en werknemer Wally Rawlings – hun eerste zijspancombinatie, en een ex-Eric Oliver machine gebaseerd op een Manx Norton, waarmee men in april 1960 hun eerste race op Snetterton reden.

Eind 1960 wist Seeley als coureur-agent de AMC-fabriek te overtuigen om hem een nieuwe Matchless G50 solo racemotor te verkopen die aangepast moest worden en gebruikt moest worden met een Canterbury racing zijspan, waarvoor Seeley agent was. Na enkele bemoedigende resultaten op de lokale circuits, nam Seeley in 1961 deel aan zijn eerste Grand Prix, de Isle of Man TT, en eindigde meteen op de zesde plaats.

Seeley reed tussen 1961 en 1967 zijspanraces in zowel het Britse- als ook het wereldkampioenschap. Hij reed deze races met verschillende door hemzelf ontworpen machines. Zijn beste wedstrijdresultaten waren de overwinning tijdens de Dutch TT in Assen (1964), de tweede plaats tijdens de zijspanwedstrijden op het eiland Man (1964) en de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Frankrijk in Clermont-Ferrand (1966).

Na het beëindigen van zijn race carrière richtte Seeley zich uitsluitend nog op het bouwen en verbeteren van frames. Niet zonder succes zo bleek al snel want zo bouwde hij o.a. in 1971 een frame voor Barry Sheene, een frame voor een HiTac Suzuki T500-blok. Deze Seeley-Suzuki was volgend de flamboyante Britse Grand Prix coureur de best sturende motorfiets waarmee hij ooit gereden had.

Naast vele successen als framebouwer – vele bekende namen reden in de jaren 70 met een frame van Seeley en vele overwinningen werden er behaald tijdens de Manx Grand Prix en Classic TT-races – raakte Seeley betrokken in de autoracerij en bekleedde hij managementfuncties bij o.a. het Brabham Formule 1-team. In 1992 beëindigde Seeley zijn werkzame leven bij het bekende het Norton Rotary-team.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App