Yamaha viert 25e verjaardag van de revolutionaire R1

2240
yamaha-r1

Yamaha Motor Europe viert met trots de 25e verjaardag van de baanbrekende R1 met speciale activiteiten op de Yamaha Racing Experience (YRE). Dit jaar wordt de YRE gehouden op het legendarische circuit van Mugello in Italië op 21 en 22 juli en brengt een aantal van Yamaha’s grootste sterren en liefhebbers samen om de opmerkelijke nalatenschap van de iconische machine te eren.

Sinds de lancering heeft de Yamaha R1 de lat voor prestaties en innovatie in de sector een stuk hoger gelegd. Zijn 25-jarige evolutie is een bewijs van Yamaha’s toewijding aan uitmuntende techniek. Hierdoor werd de R1 een icoon van snelheid, vermogen en geavanceerde technologie die een revolutie teweegbracht op de markt van sportmotoren.







De R1, die in 1998 zijn grote entree maakte, was een innovatieve, compacte en lichtgewicht vloeistofgekoelde viercilindermotor van 998 cc met 20 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenas. Dit motorblok had een cilinderkop met vijf kleppen per cilinder met opnieuw ontworpen klepgroottes om het koppel te verhogen en de portering te verbeteren.

De echte doorbraak was het gevolg van de ingenieuze beslissing van Kunihiko Miwa om ‘s werelds eerste verticaal gestapelde versnellingsbak in een productiemotorfiets in te bouwen, wat resulteerde in een lichter, korter motorblok met een langere swingarm, waardoor de tractie werd verbeterd met behoud van de wielbasis van een conventionele sportmotor.

Naast de innovatieve aandrijflijn introduceerde de R1 van 1998 een compleet nieuw aluminium Deltabox II-chassis, een zwaar verstevigde achterbrug van een aluminiumlegering, een Yamaha Monoshock-schokdemper en een volledig instelbare upside-down voorvork van 41 mm, die werden ontwikkeld in samenwerking met Öhlins.

Dit op de Grand Prix geïnspireerde compacte chassis en de ophanging zorgden voor ongeëvenaarde rijeigenschappen en wendbaarheid en vormden een nieuwe maatstaf voor moderne sportmotorfietsen. De R1 produceerde een verbazingwekkende 150 pk bij een gewicht van slechts 177 kg.

Het racesucces van de R1 was al even opmerkelijk. Tijdens de prestigieuze Isle of Man TT schreef de motorfiets in 1999 geschiedenis toen David Jefferies naar de overwinning bij de TT Formula One stormde en daarbij een ronderecord vastlegde van 195,25 km/uur. Vervolgens won hij de Senior TT en de TT voor productiemotoren, waarmee hij het race-DNA van de R1 aantoonde voor de hele wereld.

Terwijl Yamaha de R1 bleef verfijnen en verbeteren, werd het 2000-model gelanceerd met revisies van meer dan 250 onderdelen, waaronder verbeteringen aan motorblok en chassis, aerodynamischer kuipwerk en een nieuwe titanium uitlaatdemper.

Twee jaar later, in 2002, introduceerde Yamaha de volgende generatie R1, onder leiding van projectleider Yoshikazu Koike, met een baanbrekend vacuümgestuurd brandstofinjectiesysteem dat zorgde voor een geavanceerd vermogen en een nieuw Deltabox III-frame dat lichter was en toch 30% sterker in torsiestijfheid.

Het jaar 2004 markeerde de komst van de vierde generatie R1 met een nieuw motorblok met grotere boring en kortere slag en een cilinderontwerp met gesloten dek, plus drijfstangen met breuksplitsing, RAM-luchtinlaat, nieuwe uitlaten onder het zadel, herziene chassisgeometrie en een aangescherpt kuipwerkontwerp. Voor het eerst haalde een productiemotorfiets een vermogen-gewichtsverhouding van 1:1, dankzij de 180 pk van de compleet nieuwe aandrijflijn.

De R1 die in 2007 werd onthuld, had Yamaha’s innovatieve YCC-T ride-by-wire gasklepsysteem en elektronisch geregelde variabele luchtinlaattrechters (YCC-I). Projectleider Makato Shimamoto introduceerde ook een nieuw motorblokontwerp met vier kleppen, een slipkoppeling, een verbeterd Deltabox-frame naast verbeterde remmen en vering.

Voortbouwend op zijn nalatenschap lanceerde Yamaha in 2009 de volgende generatie R1, met een baanbrekend motorblok met crossplane-krukas dat rechtstreeks is afgeleid van Yamaha’s MotoGP M1. Dit unieke ontwerp verminderde traagheidskrachten en zorgde voor vrijwel lineaire koppelkarakteristieken. Daarnaast introduceerde ontwikkelingsleider Toyoshi Nishida dubbele brandstofinjectoren, een nieuw lichtgewicht aluminium Deltabox-frame, een gegoten magnesium subframe en geavanceerde elektronica.

Dit model stelde de norm voor rijeigenschappen en prestaties in de racewereld in 2009, met als hoogtepunt de ongelooflijke prestaties van de Amerikaan Ben Spies die in zijn debuutjaar bij de WorldSBK 14 overwinningen boekte in 28 races en de titel van 2009 opeiste.

De concurrentiepositie van de R1 werd dat jaar nog verder versterkt toen het YART Yamaha EWC-team werd gekroond tot wereldkampioen Endurance, terwijl Leon Camier 19 van de 26 races won op weg naar het Britse wereldkampioenschap Superbike en Katsuyuki Nakasuga zijn eerste Japanse Superbike-titel veroverde.

Voortdurend op zoek naar innovatie werd de R1 van 2012 voorzien van een tractioncontrolsysteem dat het ontstekingstijdstip, de brandstoftoevoer en de gasklepopening aanpast om optimale tractie te behouden en de rijeigenschappen en het brandstofverbruik te verbeteren.

In 2015 werd bij de lancering van de 2015 R1 opnieuw een baanbrekende stap gezet met een krachtig 200 pk motorblok. Het was de eerste productiemotorfiets met een zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU) en elektronische ondersteuningssystemen, ontwikkeld en bewezen in de MotoGP. Met een drooggewicht van 179 kg en een keur aan race-eigenschappen is de 2015 R1 een ware sensatie. Projectleider Hideki Fujiwara introduceerde ook het limited edition R1M-topmodel met elektronisch gestuurde vering, lichtgewicht kuipwerk van carbonl en een datalogger aan boord om tegemoet te komen aan de behoeften van serieuze race- en circuitliefhebbers.

Het R1-model van 2018 bood rijders een nog uitgebreider scala aan geavanceerde elektronica en de toevoeging van een Quick Shift System (QSS) met een blipperfunctie voor schakelen zonder koppeling bracht de prestaties van de R1 en R1M op straat en op het circuit naar een nog hoger niveau. De rijeigenschappen van de R1 zijn verfijnd met een progressievere mapping van het Lift Control System en herziene veringsinstellingen, en de Öhlins Electronic Racing Suspension op de R1M heeft een verbeterde interface voor een intuïtievere afstelling.

Voor 2020 kreeg de R1 een CP4-motorblok met nieuwe cilinderkop, nokkenassen en injectiesysteem, terwijl de uitgebreide elektronische rijhulpsystemen werden verfijnd om nog meer controle over de motorfiets te houden. Dankzij een nieuw EBM-systeem (Engine Brake Management) kon de rijder kiezen uit drie verschillende motorremniveaus, afhankelijk van de rijomstandigheden. Daarnaast gaf het nieuwe Brake Control-systeem (BC) extra vertrouwen en controle in de bochten. Met herziene dempingskleppen en een verlaagde veerconstante zorgde de 43 mm KYB-vork van de R1 voor meer feedback voor een natuurlijker rijgevoel. Voor verbeterde chassisprestaties en kortere rondetijden werd de R1M uitgerust met een nieuwe achterschokdemper en opgewaardeerde Öhlins ERS NPX-gasdrukvork.

In de afgelopen jaren zijn de R1 en R1M verder ontwikkeld en blijven ze een dominante kracht in de racescene, met Toprak Razgatlıoğlu en Andrea Locatelli van het Pata Yamaha Prometeon Official WorldSBK Team aan kop in het FIM Wereldkampioenschap Superbike. Het hoogtepunt daarvan was de het winnende seizoen van Razgatlıoğlu in het WorldSBK kampioenschap van 2021, waarin de Turkse rijder 13 raceoverwinningen en 16 podiumplaatsen op zijn naam schreef op weg naar de titel, terwijl de Italiaan Locatelli steeds sterker is geworden op de R1 en tot nu toe 11 podiumplaatsen op zijn naam heeft staan.

Bovendien heeft de R1 zijn bekwaamheid over de hele wereld bewezen: het Yamaha Factory Racing Team won de historische 8-uursrace van Suzuka vier keer op een rij tussen 2015 en 2018, en veroverden Cameron Beaubier (in 2015, 2016, 2018, 2019, 2020) en Jake Gagne (in 2021, 2022) zeven van de laatste acht AMA Superbike-titels.

In 2021 werd Nakasuga voor een ongelofelijke tiende keer Japans Superbike-kampioen. Tommy Hill (2011), Josh Brookes (2015), Tarran Mackenzie (2021) en Bradley Ray (2022) werden allemaal gekroond tot Brits kampioen Superbike op de R1.

Terwijl de reputatie van de R1 blijft groeien, blijft Yamaha zich inzetten om de grenzen van innovatie te verleggen met de introductie van de R1 GYTR. GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) is Yamaha’s eigen gespecialiseerde divisie voor raceonderdelen die al meer dan 40 jaar prestatieverhogende technologie ontwikkelt. De 2023 R1 GYTR is speciaal ontworpen voor circuitrijders en racers die de winnende prestaties en eersteklas kwaliteit van Yamaha erkennen en is sneller en nauwkeuriger dan ooit. Deze machine is gemaakt om te voldoen aan de FIM Stock 1000-reglementen en biedt individuele rijders en teams het ultieme canvas om hun eigen unieke superbike te creëren. De R1 GYTR is uitgerust met meer dan 25 GYTR-raceonderdelen, waaronder een Akrapovic race-uitlaatsysteem, race-ECU, kabelboom, GYTR-chassisonderdelen, aandrijfsysteem en compleet racekuipwerk in Primer White, en nog veel meer. De R1 GYTR is exclusief verkrijgbaar bij GYTR PRO SHOPS.

Paolo Pavesio, Marketing en Motorsport Director, Yamaha Motor Europe:“We zijn er trots op de 25e verjaardag van de Yamaha R1 in 2023 te mogen vieren. De R1 is een game-changer geweest in de wereld van motorfietsen, hij heeft de grenzen van prestaties en innovatie verlegd en is constant geëvolueerd om aan de top van de racewereld te staan. Het is een motorfiets die de afgelopen 25 jaar opnieuw heeft vormgegeven wat er mogelijk is met technologie en innovaties, die rechtstreeks zijn afgeleid van de MotoGP en WSBK. De Yamaha Racing Experience op Mugello wordt dit jaar iets speciaals, de perfecte gelegenheid om zo’n iconische machine te eren samen met onze klanten en enkele van Yamaha’s grootste sterren.”

 

Ter ere van zo’n gedenkwaardige verjaardag zal Yamaha Racing Experience op Mugello gastheer zijn bij de feestelijke activiteiten voor de R1. Het circuit van Toscane, dat bekend staat om zijn snelle en uitdagende parcours waardoor het favoriet is bij zowel rijders als fans, biedt het perfecte decor om zo’n ongelooflijke machine te eren. Normaal gesproken is het evenement exclusief voor R1M-klanten, maar de 2023 YRE zal voor het eerst open worden gesteld voor R1-eigenaars om deze gedenkwaardige gelegenheid te vieren. Deelnemers kunnen het evenement op twee verschillende manieren bijwonen.

Voor het hele tweedaagse programma zijn er 25 plekken beschikbaar voor R1-eigenaars, waar ze samen met de R1M-klanten kunnen genieten van de volledige Yamaha Racing Experience, met onder meer circuitsessies op beide dagen, de mogelijkheid om advies te vragen aan Yamaha-racetechnici om hun motorfiets optimaal af te stellen, exclusieve rondleidingen door de pitbox van Pata Yamaha Prometeon WorldSBK en nog veel meer.

Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden voor de hele, tweedaagse YRE-ervaring.

R1-eigenaars kunnen er ook voor kiezen om alleen op zaterdag aanwezig te zijn, waar ze zich gratis kunnen inschrijven voor maximaal twee circuitsessies en verder kunnen genieten van de sfeer van het evenement en een kijkje achter de schermen kunnen nemen in de garage van Pata Yamaha Prometeon.

Klik hier voor meer informatie over deze optie en om je aan te melden voor alleen de zaterdag.

Tijdens de circuitsessies op het YRE krijgen eigenaars de kans om enkele van Yamaha’s grootste sterren uit het WorldSBK te ontmoeten en samen met ze te rijden. Yamaha Prometon WorldSBK-coureurs Toprak Razgatlıoğlu en Andrea Locatelli, Remy Gardner en Dominique Aegerter, duo van het GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team, Lorenzo Baldassari van het GMT94 Yamaha WorldSBK Team, Bradley Ray van het Yamaha Motoxracing WorldSBK Team, maar ook Niccolò Canepa van het ART Yamaha Official EWC Team zullen aanwezig zijn.

De viering van de 25e verjaardag op het YRE belooft een exclusieve ervaring te worden voor alle R1- en R1M-eigenaars om samen te komen en deze iconische machines te eren, met een speciale tentoonstelling van R1’s door de jaren heen, inclusief een verzameling van enkele van de meest gedenkwaardige racemotorfietsen, waarbij het evenement de blijvende nalatenschap van de R1 in de wereld van het motorrijden laat zien.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.