In Salzburg Oostenrijk weet je het nooit, wellicht komt het door de muziek die ze hier draaien – de Dolly Dots zijn nog erg populair – maar vlak voor de tweede kwalificatietraining ging het regenen, einde kwalificatie. De regen was, zoals ze in Belgie zeggen; vlees noch vis, we kunnen er niks mee, regenbanden zouden al na 4 rondjes opgebrand zijn en met slicks verbeter je de tijd van vanochtend niet.
Van de 3 vrije trainingen van gisteren begonnen er 2 in de regen, had je dus ook niks aan, maar de 3de gaf perspectief, hierin kon Michael zijn tijden van vorig jaar zo’n beetje evenaren. Niet dat de omstandigheden gunstig waren, regen dreigde constant tussen de bergen in. Zoals bekend is de Salzburgring een snelle baan, mooie lange stukken en snelle bochten. Maar voor de rest is het niet veel; de pitboxen zijn zo klein dat een muis zich er opgesloten zou voelen, we kunnen ook niet achter de pitboxen parkeren, op de paddock is er geen normale afvoer, verder heeft de baan een vangrails en daarachter staan de koeien en de schapen te grazen. Gezellig wandelen doen we hier wel, de weg van het rennerskwartier naar de bitbox is een lange. De bergen zijn prachtig en indrukwekkend maar die regen hè, altijd hangt er regen in de lucht, ieder jaar weer die dreiging.
Onze vrienden in Oschersleben – de supersport klasse rijd daar een ONK – bracht ons het bericht dat dit feest hier niet door zou gaan vanwege noodweer. Nou, noodweer is het gelukkig nog niet maar we weten het maar nooit. De temperatuur is voor de rest niet onaardig dus we proberen het beste er maar van te maken.
De eerste kwalificatie dus, dit is het enige moment waar wat over te melden valt. Michael behaalde een 6de trainingstijd en reed de 1.30 in, 1 seconde sneller dan vorig jaar. De Salzburgring is een baan om te slipstreamen en je ziet dan ook niet anders, een slimme coureur zoekt ze op om de snelheid erin te houden. Michael deed dan ook niet anders en slipstreamde alsof zijn leven ervan afhing. De topsnelheid wordt hier niet gemeten maar neem van mij aan dat die hoog ligt. Het plan was om er in de tweede kwalificatie nog een seconde vanaf te rijden want Michael en onze Manfred wisten waar die te halen viel. Dat feest ging dus niet door. Morgen om kwart over twaalf begint de race, Michael start vanaf de 2de startrij.