Het was voor het eLBé Keukens Racing team een bijzondere verrassing dat hun rijder Peter Schalken werd uitgenodigd om deel te nemen aan de EK wedstrijd in het Spaanse Albacete. Samen met Raymond Schouten mocht hij Nederland vertegenwoordigen in de Superstock 1000.
In deze tweede editie van het Europese Kampioenschap nieuwe stijl traden de beste rijders uit de diverse nationale kampioenschappen aan, een hele eer om daarvoor te worden uitgenodigd. Maar er moest nogal het nodige geregeld worden, want het seizoen was eigenlijk al afgesloten voor Peter die dit jaar het ONK Dutch Superbikes als vijfde afsloot.
"Natuurlijk was ik enorm blij en ook mijn team was aangenaam verrast om aan deze hoogstaande wedstrijd te mogen deelnemen", vertelt Peter. "Met de racetruck de monteurs Toon en Wijnand, de twee chauffeurs Kees en Hans en natuurlijk mijn eigen vader Kees en ik zelf moesten we ons opmaken voor de lange trip van 2000 km naar Spanje."
Circuit
Op donderdagmiddag arriveerde het Nederlandse team in Albacete en kon de motor ter keuring worden aangeboden. De niet standaard Brembo rempomp werd afgekeurd en het originele exemplaar moest worden gemonteerd, verder was alles in orde. Het circuit werd bekeken en het zag er op het eerste gezicht netjes en fraai uit met vele korte bochten. Indrukwekkend was ook het rollend materieel en de veelal fonkelnieuwe motoren waarover vooral de concurrentie uit de zuidelijke landen beschikte.
"Wij denken het altijd al redelijk voor elkaar te hebben maar als je dat ziet? Het leek wel of hier echte WK teams op de paddock stonden, weinig deed hier denken aan recessie of wat dan ook!"
Training
De eerste meters rijden op een circuit dat je nog helemaal niet kent is vreemd.
"Je moet helemaal vanuit nul beginnen en dat is toch wel bijzonder",
zegt Schalken die de laatste jaren eigenlijk vrijwel alleen op circuits heeft gereden die hij al langer kent. In de eerste kwalificatie moest Peter al snel constateren dat het tempo van de toppers erg hoog lag. Terwijl hij nog steeds met zijn techneuten doende was de setting zo goed mogelijk te krijgen reden de toppers al razendsnelle tijden. Vooral de Spanjaarden waren snel, zij reden hier half oktober nog een wedstrijd voor het kampioenschap. In de tweede kwalificatie ging ook het tempo bij de rijder van eLBé Keukens omhoog en uiteindelijk kwam hij als 24e uit de kwalificatie.
"Het was hard werken op dit technische circuit dat meer geschikt is voor de Supersport en lichtere klassen. Het was echt zwaar en ook erg hobbelig. Toch waren wij dik tevreden, het ging gewoon lekker en de tóp-10 die binnen één sec zat was vooraf al van een té hoog niveau voor ons. Het was ook al een hele omschakeling om met Dunlop profielbanden te moeten rijden maar daar was ik snel aan gewend."
Wedstrijd
Het weer op de wedstrijddag was conform Spaanse begrippen. Een heerlijke zon aan de hemel, temperaturen boven de 25 graden en daarnaast nog 12.000 toeschouwers, kortom perfecte omstandigheden. De start van Schalken was niet verkeerd en hij maakte meteen al een flink aantal plaatsen goed. Maar in het gedrang bij de eerste bocht raakte hij dusdanig in de verdrukking dat hij ook weer snel de gewonnen plaatsen moest inleveren. Hij kwam echter steeds beter in de wedstrijd en boekte toch de nodige plaatsen winst. Hij rukte zelfs op naar de 20e plaats. Er was echter een groot gat naar de 19e man maar de strijdlustige rijder uit Dussen deed er alles aan om hem te achterhalen. Steeds dichter kwam hij in de buurt en op de finish scheelde het nog slechts 0.2 sec. Voldaan stapte Schalken na 20 ronden op het 3539 m lange circuit van zijn motor.
"Jammer dat ik in die eerste bocht van het gas moest en rechtop moest om niet van de baan te worden afgedrukt. Hier wordt om iedere centimeter fel gestreden en je moet continu snel zijn. Ik was de echte aansluiting kwijt maar anders had ik gezien mijn tijden heel dicht bij de eerste 15 gezeten", aldus Schalken.
Diskwalificatie
Achteraf kreeg Peter een flinke teleurstelling te verwerken toen hij samen met Cédric Tangre en Raymond Schouten uit de uitslag werd geschrapt. Allen hadden gereden met het datalogging systeem en dat was reglementair verboden.
"Wij wisten dat niet want de meeste rijders hadden dit ook al met de training. Alleen hadden de anderen dat voor de wedstrijd verwijderd en wij waren niet op de hoogte van het verbod, zeker omdat de motor eerst werd goedgekeurd", legt Peter uit. "Vooraf hebben wij diverse keren bij de KNMV gevraagd om de reglementen maar die nooit gekregen. Alleen werd verteld dat de ondergrond van de nummerplaat rood moest zijn en dat klopte niet eens. We kregen een verwijzing naar de technische UEM reglementen maar daarop stonden alleen de reglementen van de Supersport. Maar desondanks was het een geweldige ervaring! Wij hebben er veel van opgestoken en het rijden met de Dunlop banden was erg positief. Ik ben benieuwd naar de kwaliteiten van de Dunlop slicks maar daar komen we volgend jaar wel achter, zeker weten!" Hij voegde eraan toe deze maand volop met de voorbereidingen van 2010 te beginnen. "Op het eerste gezicht zien de zaken er positief uit", besloot Peter.
Uitslag Superstock 1000 EK Albacete:
1.Carmelo Morales (SPA) Yamaha Europees Kampioen;
2.Bernat Martinez (SPA) Yamaha;
3.Stefano Cruciano (ITA) Ducati;
Peter Schalken: gediskwalificeerd