Zaterdag 9 april stond de tweede wedstrijddag voor de deelnemers aan de Talent Cup 600 op het programma. Mede door het mooie weer waren Manul en Jol super gemotiveerd om er een geweldig spektakel van te maken. Het spektakel kwam er maar de manier waarop was vooraf niet ingecalculeerd.
Omdat de Talent Cup 600 werd samengevoegd met de Super Cup 600 B en er maar liefst 38 coureurs tegelijk de baan opgingen, was het in het begin van de eerste kwalificatie even zoeken naar voldoende vrije ruimte om direct snel te gaan. Al in zijn eerste ronde kwam Manuël de pitstraat ingereden met een loszittend vizier en in zijn tweede ronde omdat de bevestiging van zijn schakelpedaal los zat. Joël zat behoorlijk in het gedrang en kreeg onvoldoende ruimte om een echte snelle ronde te rijden. Wel reed hij in deze eerste sessie direct al twee tienden sneller dan zijn tot dan toe beste tijd. Tegen het einde van de eerste kwalificatie ontstond er een rode vlag situatie waardoor Manuël maar vijf rondjes had kunnen rijden en Joël ééntje meer.<br /> <blockquote>Manuël: ÒDe eerste training heb ik maar een paar ronden kunnen rijden. Al in de eerste ronde moest ik de pits in omdat mijn vizier niet goed vastzat. Toen ik hierna weer de baan opging om een snelle tijd neer te zetten, ging bij het uitkomen van de Strubben mijn schakelpedaal eraf en moest ik in zijn drie terugrijden naar de pits. Daarna ontstond er na twee ronden een rode vlag situatie omdat een coureurs tot drie maal toe de zwarte vlag had genegeerd en was de training voorbij.Ó<br /> <br /> Joël: ÒTijdens de eerste training had ik weinig ruimte om een snelle ronde neer te zetten en ondervond veel hinder van langzamere rijders. Om voor mijzelf wat ruimte te maken ben ik toen de pitstraat ingereden en van daaruit weer de baan op gegaan. Helaas werd de training door een rode vlag onderbroken en was het al weer voorbij.Ó<br /> </blockquote>Tijdens de tweede kwalificatie moest het dan gebeuren en wij hadden op beide motoren een setje nieuwe banden gemonteerd. Voor Manuël was het al na vier ronden voorbij toen hij bij het uitkomen van de Strubben er met een highsider vanaf ging. Verder rijden was geen optie maar hij had in die paar ronden toch nog de zevende tijd weten te realiseren. Joël ondervond ook nu weer veel last van langzamere rijders, maar reed wel weer 1.7 seconden van zijn tijd uit de eerste training, en behaalde daarmee de tiende tijd. <br /> <blockquote>Manuël: ÒEr waren nieuwe banden gemonteerd en ik wilde daarom de eerste ronden rustig aandoen. Na drie ronden voerde ik het tempo iets op en reed een 1.51 blank. In de vijfde ronde wilde ik er echt voor gaan zitten maar toen ging het goed mis bij het uitkomen van de Strubben. Ik ging iets te vroeg op het gas en werd er met een highsider hard vanaf gegooid. Even kreeg ik helemaal geen lucht meer en had veel last van mijn ribben en longen. Na een bezoek aan de dokter bleek dat ik niets ernstigs had en waarschijnlijk de spieren tussen mijn ribben en longen waren verrekt. Gelukkig kreeg ik toestemming om deel te nemen aan de wedstrijd en ben mij daar toen op gaan voorbereiden.Ó <br /> <br /> Joël: ÒOok in de tweede training had ik niet veel ruimte om echt hard te gaan. Wel zat ik er veel beter op dan de vorige keer en kwam ook direct beter in mijn ritme. Toen ik er echt voor ging zitten werd ik gehinderd door de crash van Manuël en verspeelde daardoor een kostbare ronde. Uiteindelijk lukte het mij toch om een snellere ronde te rijden en ben vooral blij dat ik daarmee weer ruim anderhalve seconde sneller heb gereden.Ó</blockquote>
Door de crash van Manuël moest ons team volop aan de bak om de beschadigde motor weer aan de start te krijgen. Onze dank gaat daarbij uit naar Marc Hoegee van Hoegee motortechniek, die ons geweldig heeft geholpen om alles weer op tijd klaar te krijgen voor de wedstrijd. Ook Tonny van Ooijen van Motor Paint Alphen heeft ons fantastisch geholpen door de motor te voorzien van nieuw kuipwerk, zodat alles er voor de wedstrijd weer prima bij stond. Het RevÕit pak van Manuël heeft de crash prima doorstaan. De HJC helm moest helaas worden vervangen door een nieuwe maar had wel op een uitstekende manier zijn werk gedaan door Manuël zijn hoofd tegen letsel te beschermen.<br /> <br /> Beide coureurs kwamen bij de start goed weg en zaten redelijk voorin bij het ingaan van de eerste bocht. Manuël had de aansluiting bij de kopgroep goed te pakken en wist zelfs even een ronde de derde plaats over te nemen. Halverwege de wedstrijd kreeg Manuël het duidelijk moeilijker en moest er alles aan doen om bij Jaco Boonen te blijven die hem voorbij was gegaan. <br /> <br /> Joël miste bij het uitkomen van de Haarbocht net de aansluiting met de kopgroep en kwam de eerste keer als achtste door bij start finish. Hij kon het tempo van de coureurs voor hem goed volgen en behield zijn positie tot in de laatste ronde van de wedstrijd. Helaas voor hem werd hij net voor de Ramshoek ingehaald door Mick Jansen en behaalde zo een mooie negende plaats. Wat voor Joël misschien nog wel belangrijker was, is dat hij zijn tot dan toe snelste tijd nog een keer verbeterde met maar liefst zeven tiende en daarmee weer enorm veel progressie heeft geboekt. <br /> <br /> Na een geweldige strijd, en dan voornamelijk met zichzelf, kwam Manuël toch nog als vierde over de finish. Toen hij van zijn motor afstapte was goed te zien dat hij veel pijn had en kon zichzelf maar nauwelijks staande houden. Een bezoek aan de dokter wees uit dat hij bij zijn crash eerder die dag toch wel het één en ander had verrekt of gekneusd en zal de komende tijd moeten gebruiken om hiervan te herstellen.<br /> <blockquote>Manuël: ÒDe start van de race begon goed en ik kwam als vierde uit de eerste bocht. Het tempo van de coureurs voor mij kon ik ook goed volgen en ik pakte in het begin nog een plaatsje winst. Even later verloor ik deze weer aan Wayne Tessels die mij voorbij kwam. Vanaf de vierde ronde liep ik steeds verder in op Jaco Boonen en kon hem zelfs even passeren waardoor ik weer op de derde plaats reed. Omdat ik daarna ineens erg veel last kreeg van mijn ademhaling door de crash eerder die dag, kwam Jaco weer langszij en kon ik hem nog maar moeizaam volgen. Ik heb de wedstrijd verder uit proberen te rijden en dat is gelukkig gelukt en ik ben dan ook blij met mijn vierde plaats.Ó<br /> <br /> Joël: Ik moest starten vanaf de tiende positie en dat ging niet heel erg goed. Toen Jerry Duits voor mij in de Haarbocht iets te wijd ging, ontstond er ruimte waardoor ik kans zag om als één van de eersten hier uit te komen. Helaas ging Manuël voor mij van zijn lijn waardoor ik hem moest ontwijken en de aansluiting verloor. Mijn ritme was goed en ik ging steeds sneller waardoor ik op de achtste plaats kwam te liggen. Helaas kon ik niet voorkomen dat in de laatste ronde Mick Jansen mij nog voorbij kwam en ik als negende over de finish ging. Op zich is dit geen super resultaat maar ik ben wel zeer tevreden omdat mijn tijden steeds beter worden en ik langzaam aan de aansluiting begin te krijgen met de snellere jongens.Ó <br /> </blockquote>De volgende wedstrijd wordt wederom gehouden op het TT circuit van Assen en zal plaatsvinden op zaterdag 11 juni. In de tussenliggende periode zullen Manuël en Joël nog een trainingsprogramma af gaan werken om op 11 juni weer volledig fit aan de start te verschijnen.<br />