HomeNationaalTeams: START-coureur Bijsterbosch laat van zich spreken

Teams: START-coureur Bijsterbosch laat van zich spreken

Voor al weer het 4e IDM-weekend was het START-team afgelopen weekend neergestreken op de Sachsenring. Het zou een weekend van uitersten worden. De ene coureur in een dip, de ander top.

De drie vrije trainingen op vrijdag worden benut, waarvoor ze bedoeld zijn: de juiste afstelling bepalen voor de kwalificaties. Kevin heeft echter moeite om zijn draai te vinden; ÒNee, dit is niet echt mijn baantje.Ó Pepijn werkt hard aan zijn bochtensnelheid; Ò Ik moet de motor meer laten rollen in de bochtenÓ. Voor de derde en laatste sessie besluit Kevin om de gearing radicaal om te gooien en dat pakt goed uit. De rondetijden zien er na deze aanpassing een stuk beter uit en het mannetje is dan ook gelijk weer goed te spreken. Ook Pepijn krijgt de gang er steeds meer in. ÒHet rijden met een 125cc of een 600 maakt hier niet zo veel verschil; de rempunten liggen vrijwel gelijk. Wel is het zaak de eerste bocht van een combinatie goed aan te snijden. Zit je daar fout dan is je hele rondje naar de Filistijnen.Ó<br /> <br /> <strong>Kwalificaties</strong><br /> Vannacht heeft het geregend en rond 7.00 uur is de baan nog nat. Wanneer de jongens om 9.00 uur beginnen met hun eerste kwalificatie is de baan echter zo goed als droog. De regenbandjes kunnen dus voorlopig in het rek blijven. De eerste sessie eindigt voor Kevin helaas na 20 minuten met een buiteling in de grindbak. Voor de eerste bocht na start-finish wil hij terugschakelen maar schiet de versnellingsbak in zÕn vrij en is er geen houden aan. Kevin remt nog wel maar de snelheid is op dat punt te hoog om de bocht nog te halen. Kevin heeft na de val last van zÕn nek, maar is verder okay. Ondertussen draait Pepijn natuurlijk gewoon zÕn rondjes. Het lukt hem nog niet de snelheid er echt lekker in te krijgen en de qualifier biedt helaas geen uitkomst. ÒIk glijd alle kanten op, het lijkt wel speedwayÓ. Op de lijst vinden we Kevin terug op de 19e en Pepijn op de 27e tijd.<br /> <br /> Voor de monteurs is er werk aan de winkel; al valt de schade aan KevinÕs motor gelukkig enigszins mee. Het is de gebruikelijke schade bij een dergelijke valpartij; kuipwerk, uitlaat, afgebroken cockpitsteun, clipons. Wel wordt in verband met de haperende versnellingsbak het blok gewisseld.&nbsp; Helaas lukt het niet om de motor op tijd klaar te hebben voor de tweede kwalificatie. Dus in deze sessie maar één blauwe START-Yamaha in de baan. Pepijn gaat sneller rond dan vanmorgen en weet zijn tijd met een seconde aan te scherpen. Ondanks dat zakt hij naar de 29e tijd. Kevin moet heel wat plaatsen prijs geven en zakt naar de 27e startplaats. <br /> <br /> <strong>Race 1</strong><br /> Het is Pepijn die vanmiddag alleen de honneurs voor het START-team moet waarnemen. Door een storing in de electronica krijgen we de motor van Kevin namelijk niet aan de praat. Het probleem zit Ôm waarschijnlijk in de kabelboom en het lukt helaas niet om de motor op tijd aan de start te krijgen. Erg sneu voor Kevin, maar gezien de pijnlijke nek misschien niet zo verkeerd om deze race te moeten missen. <br /> <br /> Pepijn heeft een goede start (vanaf P29) en kan in de eerste ronde vijf plaatsen goed maken. In het eerste deel van de race is Pepijn goed op dreef; vanaf P24 weet hij vervolgens binnen vier rondjes door te stoten naar P19. Pepijn ligt flink in de clinch met de Deen Sören Jakobsen en contact wordt niet geschuwd. Het is af en toe schouder tegen schouder en kuip tegen kuip. Halverwege de race ligt Pepijn op de 18e positie en weet continue rondetijden te noteren die onder zÕn kwalificatietijd liggen.<br /> <br /> De kopgroep van vier heeft inmiddels een gat geslagen naar een grote groep van elf man. Daarna volgt Pepijn achter de Duitsers Randy Harmuth en Michael Peh. Het lukt hem niet om aan te pikken bij deze twee en komt een beetje alleen te rijden. Toch moet Õie tegen het eind van de race nog alle zeilen bij zetten omdat hij drie man en één vrouw, Sarah Heide, aan zÕn achterwiel krijgt. Pepijn voorbij steken is voor de achtervolgers een harde dobber en op start-finish is het dan ook Pepijn die als 18e wordt afgevlagd. Een strakke race gereden en met nog twee gastrijders voor zich, vist hij net achter het net voor een puntje.<br /> <br /> Morgen een nieuwe kans. Ook Kevin is dan weer van de partij. Dankzij bemiddeling van Udo Bertz van het Team Racing #53 hebben we een kabelboom te leen gekregen. Kevin weer helemaal blij en de heren monteurs mogen nog even doorsleutelen vanavond.<br />

<strong>Race 2</strong><br /> Pepijn heeft zondagmiddag in de tweede race ons weekend helemaal goed gemaakt. Een korte&nbsp; regenbui vlak voor de start was alles bepalend voor het verloop en de uitslag van een knotsgekke race.<br /> <br /> Na de warm-up vanmorgen moesten we helaas constateren dat er voor Kevin ook vandaag geen race in zat. De jongens hebben gisteravond tot een uur of elf gesleuteld en gepuzzeld met de geleende kabelboom. De problemen met de elektronica leken hiermee opgelost te zijn, maar tijdens de warm-up kwam Kevin na één rondje de pits al in. De motor liep niet goed en hield steeds in; gewoon te gevaarlijk om mee te rijden. In de eerste plaats voor Kevin een grote teleurstelling, maar ook voor de monteurs een enorme frustratie. Dit weekend voor Kevin dus de eerste 0-score in het IDM.<br /> <br /> De hele dag trokken donkere wolken over de Sachsenring, waar heel af toe een drupje regen uit viel. Vlak voor de start zorgt een flinke bui er voor dat het circuit drijfnat is. De zon kwam er gelijk weer door, maar er waren meer buien in aantocht. Tja, dan wordt het dus gokken met de bandjes. De race werd door de wedstrijdleiding bestempeld als ÔwetraceÕ. In de verkenningsronde was het behoorlijk ÔslipperyÕ, dus besloot Pepijn in overleg met Arie om op regenbanden vertrekken. Dit was voor Pepijn namelijk de eerste keer met een 600 op een natte baan. Een groot deel van het veld stond trouwens op regenbanden.<br /> <br /> Pepijn had opnieuw een prima start en met een opdrogende baan kon hij maar één ding doen. Flink gas geven in het eerste deel van de race om zoveel mogelijk te profiteren van de regenbanden. En gassen dat deed die Bijsterbosch zeker. Bij de eerste doorkomst zat Ôie al op de 12e positie (van P29). Maar daar bleef het niet bij. Pepijn had lak aan de gevestigde namen en ging als een raket op zÕn regen-PirelliÕs; ook ene Knobloch weet nu wie Pepijn Bijsterbosch is! Wij geloofden onze ogen niet; in het derde rondje lag hij 4e om een ronde later door te stoten naar de 2e positie. Tweede? Jazeker, tweede met alleen nog Marc Moser voor zich. In vier rondjes 26 man ingehaald!<br /> <br /> De baan droogde echter snel op, dus we realiseerden ons terdege dat hij deze positie niet vast zou kunnen houden op de regenbanden. Maar genieten dat deden we zeker. Pepijn zakte wel iets terug, maar wist zich toch lang knap te handhaven op de 4e plaats. Intussen gingen veel rijders de pits in om te wisselen. Onze Wapenvelder had echter veel voorsprong opgebouwd en bleef stug doorrijden op zijn regenbanden. Met nog zes ronden te gaan lag Pepijn op de 5e plaats en werd het spannend hoe veel concurrenten nog langszij konden komen. Door de vele achterblijvers en coureurs die na een wissel weer de baan op kwamen, was het voor ons lastig om nog bij te houden op welke positie Pepijn zich bevond. Vijf, zes, zeven? In de laatste ronde werd hij nog gepakt door Didier van Keymeulen, maar dat mocht de pret niet drukken. Pepijn werd uiteindelijk afgevlagd op een fantastische 6e plaats! En let wel: de eerste rijder op regenbanden voor en achter.<br /> <br /> ÒIk wist natuurlijk niet precies wat ik moest verwachten van deze race, maar ik dacht gewoon zo hard mogelijk gaan in de eerste ronden om tijd te winnen. Ik had natuurlijk graag nog even aan kop gereden, maar dat lukte net niet. Nee, alle gekheid op een stokje; dit is een prachtig resultaat. Laat het komend weekend in Assen maar regenen, maar dan wel graag een opdrogende baan, ha, haÓ, aldus een hele nuchtere Pepijn.<br /> <br /> Komende dagen de R6 van Kevin flink onderhanden nemen en dan hopen we in de ONK-race tijdens de TT met twee coureurs in de punten te rijden. <br />

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig