Luis Salom, maar ook alle andere coureurs, had onverwacht een vrije middag. Alle trainingen op het TT-circuit werden afgelast nadat in de Moto2-training ‘s ochtends Alex Baldolini zijn motor opblies en een oliespoor van ruim een kilometer achterliet.
Door de regen verspreidde de olie zich snel over de baan, een spiegelglad film achterlatend. Toen de organisatie de smurrie na ruim twee uur werken met gierwagens, bluswagens van de brandweer en enorme stofzuigers nog steeds niet afdoende had kunnen wegwerken, werd besloten de hele handel af te gelasten. Niet alleen gaat veiligheid voor alles, het schema was inmiddels zo vertraagd dat de achterstand niet meer kon worden ingelopen binnen een redelijke termijn. <br /> <br /> Salom baalde behoorlijk van de afgelasting. Hij had de 40 minuten vrije training goed kunnen gebruiken, omdat de eerste vrije training donderdagochtend ook al half verregend was. <br /> <br /> "Het was lastig," zuchtte de Spaanse coureur, die tijdens de Dutch TT in TVM-kleuren gehuld is. "De omstandigheden wisselden snel, waardoor met name de bandenkeuze veel tijd kostte. Eigenlijk heb ik maar één goede ronde kunnen rijden, die me de achtste tijd opleverde." <br />
Chef-monteur Hans Spaan adviseerde Salom met slicks te beginnen. "Maar dat vond hij na twee rondjes toch te glad, dus toen zijn er regenbanden opgegaan," vertelde Spaan, die in 1989 de 125cc-race in Assen won. "Het had nog wel even gekund op slicks, volgens mij. Maar als de coureur angstig is, is dat maatgevend." <br /> <br /> De regen zette echter niet vol door en na een paar ronden waren de regenbanden van de RW Racing-Aprilia op. "Toen hebben we gewacht en ben ik weer op slicks gegaan," zei Salom. "Dat ging best goed, maar in de laatste sector regende het echt te hard. Ik ben van het gas afgegaan. Toen ik omkeek, om zeker te weten dat er geen veel snellere coureurs kort achter me zaten, zag ik een man of drie, vier onderuit gaan. Goed dat ik van het gas heb dichtgedraaid!" <br /> <br /> Spaan en Salom hopen dat de trainingen van vrijdag droog zijn. Om 8.40 uur mogen de 125cc’tjes de baan weer op. Om 13.00 uur is de kwalificatie. "Ik vrees dat het zo vroeg in de ochtend nog koud en nat zal zijn," zei Spaan. "Maar de omstandigheden zijn voor iedereen gelijk en dat is in ons voordeel. We hebben al zo vaak in Assen gereden dat we onder alle omstandigheden wel weten wat ons te doen staat." <br />